1

Det börjar bubbla upp rost på förardörren på min gamla Passat. En horisontell plastlist på dörren måste tas bort, är det någon som kan berätta hur den sitter fast innan jag bänder och bryter och den går sönder?

Opel Kapitän -51, VW-56 och -62, Renault R10 -69, samtliga i drift, men även en VW -59 rikligt utrustad men tyvärr jätterostig..., och sist en SAAB 93F under renovering

2 Senaste redigerad av michaelth (2020-02-12 12:25:51)

Går den sönder måste du ändå byta den ICQ/bm  ICQ/ag
Vet inte på nämd bil...men tandtråd brukar funka på dubbelhäftande tejp. . Gärna förvärmning  med varmluftspicka...ibland sitter det små skruvar på insidan av dörren i ändarna..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Den sitter limmad, jag tror inte att det även sitter stift eller liknande, den känns för tunn för det. För mig lossnade listen i ena änden och där var det bara limmat.
Är listen lackad så kanske du behöver vara rädd om den, annars tillkommer ju lack och då blir det dyrt om man ska göra det seriöst. Är det bara svart plast så är det ju inte riktigt lika noga, går det åt skogen kan man ju köpa en ny som kanske inte är så dyr

/Niße

1303S -73
Golf GTI 16V -88
Passat TSI 280 -18

4

Goggleman skrev:

Den sitter limmad, jag tror inte att det även sitter stift eller liknande, den känns för tunn för det. För mig lossnade listen i ena änden och där var det bara limmat.
Är listen lackad så kanske du behöver vara rädd om den, annars tillkommer ju lack och då blir det dyrt om man ska göra det seriöst. Är det bara svart plast så är det ju inte riktigt lika noga, går det åt skogen kan man ju köpa en ny som kanske inte är så dyr

Tack för det! Får prova med tandtråd då som micaelth föreslog.

Opel Kapitän -51, VW-56 och -62, Renault R10 -69, samtliga i drift, men även en VW -59 rikligt utrustad men tyvärr jätterostig..., och sist en SAAB 93F under renovering

5

Sprättat loss listen nu, det satt med något  8 mm brett dubbelhäftande i både över och nederkant, fanns dessutom piggar som gick in i hål på dörren, kanske clips bakom som spratt loss medan jag bände bort den...
Nu är det bara att försöka få bort rosten, där det inte rostat och färg släpper så verkar dörren vara galvaniserad, är det så?

Opel Kapitän -51, VW-56 och -62, Renault R10 -69, samtliga i drift, men även en VW -59 rikligt utrustad men tyvärr jätterostig..., och sist en SAAB 93F under renovering

6

Vår 00:a är såld sedan ett år tillbaka men det skadar aldrig att lära sig saker. Hade man kollat beg dörrar hade man också sett att det även var stiftat längre in...

/Niße

1303S -73
Golf GTI 16V -88
Passat TSI 280 -18