1

Hej!

Jag har plockat ur växellådan ur bubblan och är i färd att skicka iväg den till en växellådsrenoverare. Det är något skumt med backväxeln, det klonkar när jag backar, i synnerhet när jag rullar bakåt med kopplingen nedtryckt men med backen i. Ljudet försvinner helt om jag lägger ur växeln. Två möjliga problem är synkringen till ettan, tvåan och backen eller själva backdrevet. Jag lovade växellådskillen att beställa dessa delar, kruxet är dock att det finns backdrev med 15 och 17 kuggar (Originalnummer: 113 311 531 C resp. 113 311 531 A). Vilken gäller för min bubbla, det står väldigt kryptiskt att båda passar 1600 -74 på försäljarnas hemsidor.

/Nelzén

2

Det finns 4 olika drev
Men dom sena 2 olika  typer  och det vet man inte för man har öppnat lådan
Efter som VW blandade friskt på vad som fanns på hyllan den dagen
Det är inte bara det som skiljer för 1974 Det är vilket datum  som den är tillverkad  Även växelföraren för backen  finns två modeller
Skulle inte tro det är back drevet som klonkar Det är mer troligt att pinjongen flyttar sig fram o bak då klonkar det ( eller kronhjulet )(Ring på engelska)
Back drevet går in på växel muffen(där skiljer det också hur många tänder det)   till 1 -2 drev som sitter på pinjong axelen  Om det glappar där så är det skader på pinjongaxelen
Det finns minst 5 olika saker kan göra att det klonkar i din låda
Om du är smart så överlåter du problemet till han som skall skruva med lådan

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Ah, tack för bra svar. Då väntar jag med det tills lådan är isärplockad.

4

Här kan du kolla hur det är uppbyggt i lådan
http://vwfiv.se/Repbok/6-Manuella-vaxelladan.pdf

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

5 Senaste redigerad av Nelzén (2020-02-09 17:37:08)

Nu är lådan isärplockad och det visade sig vara synkringen (red: synkhylsa) till ettan, tvåan och backen som gått sönder i några av kuggarna på utsidan. Verkar tydligen vara en svag punkt i bubblalådor, någon annan som haft liknande? Kommer byta den och backdrevet (även om det var ok) så att det kuggar bra.

Inte helt lätt att få tag i synkring (red: synkhylsa) men lyckades tillslut få tag i en från USA.

6 Senaste redigerad av PPRMicke (2020-02-09 17:22:16)

Nelzén skrev:

Nu är lådan isärplockad och det visade sig vara synkringen till ettan, tvåan och backen som gått sönder i några av kuggarna på utsidan. Verkar tydligen vara en svag punkt i bubblalådor, någon annan som haft liknande? Kommer byta den och backdrevet (även om det var ok) så att det kuggar bra.

Inte helt lätt att få tag i synkring men lyckades tillslut få tag i en från USA.

Svag punkt  nä
Skulle tro det har varit någon som har slagit in backen i farten

Om synkringana är lösa så så är det något annat fel som har gjort att det har delat sig
Har du kollat med CSP i hyllinge om synkring 
Bara för att jävlas lite till så finns det 7 olika synkringar till 1-2
Är det växelmuffen till 1-2 som du menar att kuggana är borta på
Du kunde Pm  För sådant bör finnas
Var i sverige är det som har plockat isär  Vet den personen vem jag är
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

7 Senaste redigerad av Nelzén (2020-02-09 17:32:56)

Sorry, synkhylsan är det som pajat inte synkringen, det är kanske den du menar också... Kallas sync sleeve på engelska. Originalnummer 113311255C.

8

Har aldrig  hör talas om att den har gått sönder ( C = modell nr 3)
under dom åren som man har skruvat bubbla lådor std som brutal förstärkta + 400hk
Där i mot på 094 lådorna ville dom spricka sönder på grund av den var lös i splinsen
Då slår den sönder sig av att förspäningen är borta
Hur ser plast lager hållana ut ???
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

9

några bilder på svenska

Post's attachments

IMG_20200209_175137.jpg, 117.09 kb, 450 x 600
IMG_20200209_175137.jpg 117.09 kb, 143 downloads since 2020-02-09 

IMG_20200209_190104.jpg, 203.08 kb, 800 x 600
IMG_20200209_190104.jpg 203.08 kb, 138 downloads since 2020-02-09 

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

10

En låda från 74 har 5mm skiftgaffel på ettan och en slider med två spår. Backdrevet har också två spår. Om du behöver delar så finns det några hundra kilo i Forshaga. Märk att spärrstyckena på ettan och tvåan skjiljer sig från dom på trean och fyran. Även spännfjädern är annorlunda. På trean och fyran gäller det att vända delarna i slider /hub åt rätt håll annars är risken stor att växlarna hoppar ur. Det viktigaste med att sätta ihop lådan är att man måste ha en jigg för att ställa växlarna. Man kan kapa upp en låda med samma typ av pinjonginfästning.

11

Oj, där ser man. Nu är delarna på väg men om det inte funkar vet jag var jag ska höra av mig!

Ja, det är intressant varför just backen gått sönder och inget annat. Kanske är som nämnts ovan att backen lags i vid rullande fordon... Hittade på en amerikansk sida att just backen ansågs som en svag punkt i dessa lådor. Eftersom det är min första så är detta hela min erfarenhet  ICQ/bj