1

Håller på o grejar med typ 1 1966 o hur jag än bär mej åt så tar pedalen långt ner
cylindrar runt om är i rätt storlek o gott skick huvudcylindern verka även bytt
fråga om man har eventuellt satt en för stor ex 19 mm då det ska vara 17 mm
vad kan diagnosen tänkas bli då ?
Tacksam för svar (har luftat igenom en halv liter bromsvätska o backarna är väl justerade)

Mvh Återfall

Ps. Om du kör på en lång resa med din gamla vw ,fyll då en resväska med reservdelar.

2

Det som är skillnaden är den är  lite mer trögtrampad med 19  ( flyttar mer vätska)
Alla backar är ut justerade till rättläge i trummorna (typ 1,5 mm glapp mellan band o trumma  med släppt handbroms)
Om jag inte har fel skall det sitta en enkel Hc på 66orna men om det är en dubbel krets så är det två kolvar i en sådan( man brukar byta till två krets om man är smart)
Skulle tro du har luft kvar i systemet  typ på höger framhjul eller mellan H och v bak ( röret går under växellådan där)

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Justera ur alla backar så att de ligger på hårt innan du luftar.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Det brukar gå lättare om man lyfter upp bilen bak så huvudcylindern är lägsta punkten.

5

Tackar för bra svar det här med ha bakändan lite högre det ska jag prova backarna är fullt justerade o handbromsen bortkopplad o det är enkrets pratade med någon om att minsta läckage kan ställa till det
så det får även bli en nogrannare koll på detta

Mvh Återfall

Ps. Om du kör på en lång resa med din gamla vw ,fyll då en resväska med reservdelar.

6

Återfall skrev:

Tackar för bra svar det här med ha bakändan lite högre det ska jag prova backarna är fullt justerade o handbromsen bortkopplad o det är enkrets pratade med någon om att minsta läckage kan ställa till det
så det får även bli en nogrannare koll på detta

När du var o skruvade på Hc  Hoppas du bytte till 2 krets
Det gör man om man är smart
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

Nej
tror att den är bytt ganska nyligen men kan höra med ägaren då det inte är min bil
men det kan jag kanske göra på mina egna bilar
Tack för tipset

Mvh Återfall

8

I vårt hobbygarage råkade vi ut för att pedalen tog för lågt, efter att alla cyl och bromsok var bytta....
En gammal "räv", som inte håller på med VW, frågade om skivorna var omsvarvade?
Näe... "Sätt på en svetstång på varje bromsslang och felsök".
Visade sig att de nya beläggen enbart tog på "kanten" dvs den oslitna ytan... sliter in sig fort dock ,-(

Så kan man tänka utanför boxen...

9

Bra tips med svetstången
Har luftat bromsarna nu flera gånger med huvudcylindern lågt upplever att jag har luft då
jag trampar ner tar det ganska långt ner men om jag pumpar några gånger då tar pedalen
högre upp  (syns ingen luft på dom sista luftningarna men på dom första)
Tacksam för svar ….

Mvh Återfall

10 Senaste redigerad av lasslo (2020-02-11 19:30:04)

Om du kan pumpa och få upp pedalen så har du luft kvar.

Jag brukar lufta med en luftare som suger ut luft/vätska via luftnipplen. Inget trampande på pedalen och man kan lyfta ensam, bara man har en sån vaccum luftare och en kompressor.
Min erfarenhet är att luften försvinner snabbt och lätt med den.
Köpte faktiskt den när jag hade ett liknande problem, och den löste det.

Kostar några hundra på tex Biltema.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk … 2000031634

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

11

BRA BRA
Hade tänkt ställa frågan om en sådan ska prova detta i helgen

Mvh Återfall

12

Se bara till att ha vätska i behållaren, så du inte suger in luft i en ända när du tar bort luft i en annan  ICQ/bo
Du får nog fylla på några gånger

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

13

jag stansade hål i en petflaskekapsyl för montage av cykelventil inklusive
tillhörande tillklippt slangbit = packning, och ersatte bromsvätskebehållarlocket med,
för att sedan sedan trycksätta bromsvätskebehållaren innan luftning.
fyllde på bromsvätska hela tiden (mellan varje hjul, typ) och pumpade
ett par tag med cykelpumpen.

det hjälpte mig, då.

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

14

är stången mellan huvudcylinder och bromspedal kollad, förresten?

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "