1

Hej,
Funderade på att plocka ihop lite hyllvärmare. Inget trim. Ett arborrat AD-block finns.
Så hittade jag en sats gängbussningar. M10xM14. Groteska saker. Så är det den där cylinderpinnskruven vid 3:an som är djupt förankrad (deep studded).  Det blir ett giganthål där om man ska ha en M14 i botten.
Hur gör man. Spar bussningarna och hoppas allt håller? Satsa på helicoil istället? Investera i 8mm pinnskruvar och M12 bussningar? eller?

2

Vad sitter det nu för gänga i blocket
Jag använder till 99% M10
Har aldrig förstått vitsen med att byta till tunnare
Däremot var det kostsave på vw och man känade 2 d mark på varje motor
Om du skall byta för bättre hållbarhet får man gå upp i kvalitet

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

PPRMicke skrev:

Vad sitter det nu för gänga i blocket
Jag använder till 99% M10
Har aldrig förstått vitsen med att byta till tunnare
Däremot var det kostsave på vw och man känade 2 d mark på varje motor
Om du skall byta för bättre hållbarhet får man gå upp i kvalitet

Knappast en kostnadsbesparing att först installera en gänginsats och sedan en pinnskruv istället för att bara skruva i en pinnskruv.

Problemet Volkswagenwerk ville lösa var lösa toppar och strippade gängor i blocket. Det händer inte om man låter motorn bli varm innan man belastar den.
De tyska kunderna förväntade sig en motor som klarade att startas kall och sedan direkt ut på Autobahn med gasen i botten. Då är det bättre med 8 mm pinnskruvar eftersom de hinner med motorns värmeutvidgning lite bättre.

Men som sagt, vet man hur man ska behandla sin motor så är det inga problem att köra med 10 mm pinnskruvar.

4

Helt rätt P., 8 mm pinnskruv kom samtidigt som gänginsatsen. Jag gissar, förmodligen för att hålla ner dimensionen på insatsen. Så på dom blocken är det fixat redan. Alltså är det 10mm som spörsmålet gäller.

Nu har jag fått göra några tillfällen fått göra helicoil-jobb på i övrigt komplett motor (egentligen ett riktigt no-no jobb). Bara standardmotor och söndagskörning. Vet inte om jag bara haft otur, men samtidigt, varför finns gänginsatser?

Kanske någon som bytt har erfarenheter/tips?

5

Inledning:
Alla skruvar funkar som fjädrar, de sträcks när man drar dom. Efter tre, fyra, fem gängor finns knappt någon klämkraft kvar. Tänk på hur tjock en mutter brukar vara, det är ingen större förtjänst att göra den tjockare. Men blandar man olika metaller blir det säkert annorlunda.

Vad jag förstår:
10 mm är alldeles för kraftig fjäder, om jag tolkar rätt. Vilket VW insåg på 70-talet, och gick ner till 8 mm. Men då blev gängan för klen för att funka i magnesium, så man satte dit en gängad bussning. I wasserboxern löstes det på annorlunda sätt, genom att stängerna är tjockare i gängade ändarna (så är ju alu-blocket starkare).

Slutord:
Det är besvärligt, alla fina manualer beskriver "hur", men ingen talar om "varför".

6 Senaste redigerad av Kjell T (2020-02-04 07:33:45)

En vanlig mutter har tjockleken 0,8 x skruvdiametern, men undantag finns.