1 Senaste redigerad av mettis (2020-01-30 00:19:58)

Om man vill utnyttja effekten inom det lägre varvtalsområdet, dvs "snällare" motor, justerar man då drevet medurs eller moturs (kammen snurrar ju "baklänges" mot veven som snurrar medurs...?) ... Flytta drevet medurs får man ju en en senare öppning av ventilerna, det låter "snällare" i mina öron....

https://i.imgur.com/8SIFQgV.jpg

2

Ja, paradoxen är att vill man få bättre högvarvsprestanda, ska man öppna ventilerna senare.
Kanske kan denna bild (ur: How to Hotrod Volkswagen Engines) vägleda:

https://boxerville.se/forum/misc.php?ac … =763t54325

(får inte det där img-kommandot att funka)

Kuriosa: På den tiden det begav sig, hade jag en GTI 1600. Lika kamaxeldata som andra Golfar, men den satt typ en kamremskugg senare. Man fick växla förtvivlat, för att hålla varvet uppe. Efterföljande 1800 var mycket trevligare.

Post's attachments

Attachment icon HTHVWE_kamdrev.jpg 257.35 kb, 66 downloads since 2020-01-30 

3

Du kan börja med att mäta in kamen på båda sidorna (in o ut)  så får man börja med ( ofta stämer inte 0 ) Sen om man vill ha mer vrid gå fram med kamen  vill man ha mer effekt gå bak med kamen Då får man vara noga så inte man jagar i hjärl avgasventilen ( om man har högkomp) vissa kamar kan man gå upp till 10 grader om det skall bli någon vinst

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke