1

Fick tag på en 1200 motor till min -63, nu när jag skulle bygga om till 12volt så ser jag att foten till generatorn inte är skruvad. Någon som har en ide om hur man enklast får dit en 12 volt likströmsgenerator?
Och vilken årsmodell motorn kommer ifrån?

Post's attachments

IMG_2281.JPG, 232.38 kb, 769 x 1367
IMG_2281.JPG 232.38 kb, 143 downloads since 2020-01-27 

Lager
Halmstad

2

Din motor är från 1954 eller 1955. Man talar generellt om "trettiohästare" när det gäller motorer där generatorfoten är en del av höger vevhushalva. "Tjugofemhästare", upp till och med 1953, ser i princip likadana ut. Dessa satt i exportmodellerna t o m 1960 års modell.
Som du nog räknat ut själv går det inte att byta generatorfot så att man kan montera en 12-voltsgenerator av vanlig bubblatyp. Dessa har större ytterdiameter, 105 mm. Om du insisterar på att konvertera till 12 volt är lösningen att leta upp en generator från en Porsche 356. Dessa har samma diameter som en 6-voltsgenerator till en bubbla, dvs 90 mm. Typ en sådan här:
https://www.ebay.co.uk/itm/164000885315
Porscheexperterna på forat kan kanske komplettera, jag tror att 12 volt fanns som tillval till Porsche 356 från 1962 någongång.
Varför vill du bygga om till 12 volt? Finns ingen anledning om du inte
A. Ska bygga ljudbil
B. Måste ha en startmotor som kan dra runt en tvålitersmotor med hög kompression

3

Det finns 12v likströmsgeneratorer med lilla 90mm diametern. Satt ofta på industrimotorer. Jag har minst en på hyllan.
Ang årsmodell så får ngn med bättre koll än mig uttala sig..

4

Okej. Nördfakta.
När det gäller typ 1 kunde tyska polisen från och med december 1962 beställa tillvalet "M613", vilket var 12-volts elsystem (avstörningsskyddat, dessutom). Detta innebär från och med motor nr. 3949107 (trettiohästare) samt 7313000 (trettiofyrahästare).
Denna generator heter 113903031, eller på Boschspråk LJ/GEG 450M 12/3700 FL 19. Den nummerändrades strax därpå till 113903031C samt 113903031D.

Allmänheten kunde från augusti 1965 beställa som tillval "M610", 12-volts elsystem. Detta gäller fr o m motornummer D0 000 001, dvs. 34-hästare. Denna generator heter 113903031E, och är även den 90 mm i diameter. En generator med 105 mm diameter blev inte standard förrän augusti 1966, dvs på 1967 års modell. I Europa var denna generator fortfarande på 6 volt, men i bl a USA var den på 12 volt.

Som kuriosa kan nämnas att tillvalet M610 ofta levererades tillsammans med "37-hästarsmotorer". De flesta vet nog att en 1200 fr o m 1961 (med skruvad generatorfot) är en s k "trettiofyrahästare" och en 1300 är en "fyrtiohästare". Stilpoäng till den som kan berätta vad en "trettiosjuhästare" är för något.

Och, Peter - trådskaparen: Skicka en bild på ditt motornummer så blir det enklare att identifiera den!

5

Det är något som inte stämmer med motorn på bilden. Antagligen är generatorn utbytt. Remskivemuttern ser ut att vara liten, dvs 1956 och framåt, medan oljepåfyllningen är av den tidiga typen. Någon verkar också ha slarvat bort blecket som ska hålla påfyllningsröret på plats... Fler bilder!

6

Tack för alla svar!
Tar en bild på motornumret ikväll. Blir nog att jag kör 6 volt, eller hittar en annan motor.

Lager
Halmstad

7

Motornumret har ett x i slutet, utbytes?

Post's attachments

IMG_2283.JPG, 568.39 kb, 1472 x 828
IMG_2283.JPG 568.39 kb, 164 downloads since 2020-01-28 

Lager
Halmstad

8

motornummret är nerfräst så någon gång för länge sedan renoverades motorn, vilket inte betyder något nu då den är svingammal...

men allt har ett värde..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

9

Renoverade Firma Malte Månsson vw boxer 4:or?
Och om blev dem också blåmålade?

10 Senaste redigerad av Kjell T (2020-01-29 08:20:59)

Motorn på bilden har ett intressant motornummer! Har inte tidigare sett både "A" och "X" användas i motornummer. Bokstaven "A" , från Austausch, användes  tidigare för utbytes delar och i något skede slogs ett "X" in efter motornumret på utbytesmotorer.
Ibland saknas motornumret på utbytesmotorer. Av någon anledning var det inte instansat på i vissa fall när motorerna kom fråm Tyskland. Det var då tänkt att numret skulle slås in vid verkstaden som utförde motorbytet. Kanske man tyckte att riktiden 1,6 h inte medgav tid tiill det ingreppet.

Motorer av senare datum med koderna AB, AD, AR, AS..... Är en annan historia.

11

Kjell T skrev:

Motorn på bilden har ett intressant motornummer! Har inte tidigare sett både "A" och "X" användas i motornummer. Bokstaven "A" , från Austausch, användes  tidigare för utbytes delar och i något skede slogs ett "X" in efter motornumret på utbytesmotorer.
Ibland saknas motornumret på utbytesmotorer. Av någon anledning var det inte instansat på i vissa fall när motorerna kom fråm Tyskland. Det var då tänkt att numret skulle slås in vid verkstaden som utförde motorbytet. Kanske man tyckte att riktiden 1,6 h inte medgav tid tiill det ingreppet.

Motorer av senare datum med koderna AB, AD, AR, AS..... Är en annan historia.

A är märkbokstaven för 30 hk motorer. Den betyder inte Austausch här.

Post's attachments

Motornr_A.jpg, 65.02 kb, 1000 x 563
Motornr_A.jpg 65.02 kb, 155 downloads since 2020-01-29 

12 Senaste redigerad av Kjell T (2020-01-29 21:44:31)

En icke renoverad 30 PS motor med bokstav före , motornumret har jag inte sett.