hej, har problem med mina bromsar på min 57 oval har köpt allt nytt i bromsväg, men när jag fick på alla bromsbackar och skulle sätta på trummorna så var det inte ens nära att dom skulle glida på, köpte T1 54-57 230 x 30MM så antog att det skulle passa fram och bak?. har skruvat in handbroms justeringen ända in för att få mer plats men ändå är det långt ifrån att det ska gå har nya Hjulcylindrar båda fram och bak 17.5 bak och 19 fram trummorna har original köpte inga nya dom blev blästrade och lackade. om ni har några tips på vad jag har gjort för fel eller om jag köpt fel saker är jag tacksam för svar länkar bromsbackarna. MVH Johan Malmetun.
Är det rätt ställskruvar till dom backarna? Finns med spåret i 90 gr mot skruven och sådana där spåret är snett.
Om jag inte kommer ihåg fel så var det med spåret går snett, vilken variant skall det vara?
Är det rätt ställskruvar till dom backarna? Finns med spåret i 90 gr mot skruven och sådana där spåret är snett.
Du ser ju på backarna om spåret ska vara snett eller rakt.
Ja juste såklart ska kolla ikväll om det passar bättre återkommer.
Du ser ju på backarna om spåret ska vara snett eller rakt.
Om du har bromsbackar med sned anläggning mot justerskruven bör du även ha rätt returfjädrar, dvs en returfjäder per bromsback som drar snett mot bromsjusteringarna. På det block där justerskruvarna sitter ska det finnas ett punktsvetsat bleck med ett hål i. Där ska fjädrarnas ena ände sitta. Den andra änden ska monteras i ett hål nära mitten av backarna. På så vis kommer backarna att i viss utsträckning centrera sig själva. Om du har sneda justerskruvar och bara en returfjäder som går mellan backarna så kommer backarna att slitas mer i ena änden. När den enda returfjädern drar ihop backarna kommer det vinklade spåret att trycka backarna mot bromscylinderändan.
Det kommer naturligtvis att fungera ändå, och det lilla extra slitaget är helt ovidkommande för de flesta entusiastbilar. I likhet med det mesta från Wolfsburg finns det en tanke bakom det hela.
Bilägaren här:
https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt … ?p=4070773
...har förvisso rätt returfjädrar, men har fullständigt missat...
Ja, vadå?
Handbromsarmens placering...
8 2020-01-28 05:57:10 Senaste redigerad av goagubbar1 (2020-01-28 05:59:30)
Antar att du menar på bild två där cylindern sitter högst upp istället för där nere?
Om du har bromsbackar med sned anläggning mot justerskruven bör du även ha rätt returfjädrar, dvs en returfjäder per bromsback som drar snett mot bromsjusteringarna. På det block där justerskruvarna sitter ska det finnas ett punktsvetsat bleck med ett hål i. Där ska fjädrarnas ena ände sitta. Den andra änden ska monteras i ett hål nära mitten av backarna. På så vis kommer backarna att i viss utsträckning centrera sig själva. Om du har sneda justerskruvar och bara en returfjäder som går mellan backarna så kommer backarna att slitas mer i ena änden. När den enda returfjädern drar ihop backarna kommer det vinklade spåret att trycka backarna mot bromscylinderändan.
Det kommer naturligtvis att fungera ändå, och det lilla extra slitaget är helt ovidkommande för de flesta entusiastbilar. I likhet med det mesta från Wolfsburg finns det en tanke bakom det hela.Bilägaren här:
https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt … ?p=4070773
...har förvisso rätt returfjädrar, men har fullständigt missat...
Ja, vadå?