1

Hej, håller på att samla delar till ett typ 4 2270 bygge. Jag har dessa delar samlade än så länge;

2.0 GE -76 block.
78 mm DPR vevaxel .25 oversize med T1 journaler.
Nya ramlager .25 oversize crank, thrust/case STD.
Nya 5.325" I-beam stakar med 22mm kolvbultshål.
Nya 96mm KB stroker kolvar och ringar.
94mm original cylindrar borrade till 96mm för kolvarna.
Europeanmotorworks "H" kam.
Nya kamlager och ett extra thrust lager för att tillverka double thrust lager.
Ny schadek 26mm oljepump för typ 4.


Tanken är att lämna in mina 2.0 huvuden på maskinshoppen i stan för att sätta i HD fjädrar och 42/36 ventiler eller om jag kanske ska använda ett par 1.7 toppar och göra det på. Ni får gärna komma med input på allt här  ICQ/ab
Nu till min fråga, finns här någon duktig frivillig byggare här i Skåne som skulle vilja hjälpa mig montera ihop detta korrekt eller har några bra tips?
Har även en fråga om stötstänger då jag hört på forum att vissa har kört originalstötsängerna på typ 4 med web 86a kam utan problem med HD fjädrar men flesta använder sig av hårdare crommoly vilket verkar vara vanligast.
Tacksam för alla tips jag kan få mvh björn

2

lantis skrev:

Hej, håller på att samla delar till ett typ 4 2270 bygge. Jag har dessa delar samlade än så länge;

2.0 GE -76 block.
78 mm DPR vevaxel .25 oversize med T1 journaler.
Nya ramlager .25 oversize crank, thrust/case STD.
Nya 5.325" I-beam stakar med 22mm kolvbultshål.
Nya 96mm KB stroker kolvar och ringar.
94mm original cylindrar borrade till 96mm för kolvarna.
Europeanmotorworks "H" kam.
Nya kamlager och ett extra thrust lager för att tillverka double thrust lager.
Ny schadek 26mm oljepump för typ 4.


Tanken är att lämna in mina 2.0 huvuden på maskinshoppen i stan för att sätta i HD fjädrar och 42/36 ventiler eller om jag kanske ska använda ett par 1.7 toppar och göra det på. Ni får gärna komma med input på allt här  ICQ/ab
Nu till min fråga, finns här någon duktig frivillig byggare här i Skåne som skulle vilja hjälpa mig montera ihop detta korrekt eller har några bra tips?
Har även en fråga om stötstänger då jag hört på forum att vissa har kört originalstötsängerna på typ 4 med web 86a kam utan problem med HD fjädrar men flesta använder sig av hårdare crommoly vilket verkar vara vanligast.
Tacksam för alla tips jag kan få mvh björn

Hej
En fråga är det en räser maskin eller en maskin som skall gå långt
Tycker det liknar en räser maskin som var tanken på val av vissa komponenter i maskin
Skulle tro det är den närmaste typ 4 motor byggare du har Bor i Laholm
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

3

Ja lite klös hoppas jag på att det blir iaf med den volymen. Borde få lite fart på buggyn

4

lantis skrev:

Ja lite klös hoppas jag på att det blir iaf med den volymen. Borde få lite fart på buggyn

Några av dina saker som vevstaks länd var min tanke
Är det så korta stakar som std i en typ 4 
Sen valet av en smidd kolv  som var frågan

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

5

vad för växellåda blir det...
har du kanske bild på buggyn ICQ/ag
Har själv en buggy sedan ett antal år som jag byggt, tänkt länge på "värre" motor men det krävs  ju en växellåda som skall ta hand om kusarna oxå..... och med kort axelavstånd osv...ja ja

som sagt bilder på ditt bygge  ICQ/bv  kul med fler buggys...

https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=50168

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

Jag ska försöka komma med lite bilder här under projektets gång, just nu väntar jag på lite delar ska komma in. Typ 4 stakarna är kortare 5.325 är lite längre än typ 4 stakarna och sjukt mycket lättare. Typ 4 stakarna väger bly hehe

7

Har beställt toppar nu från stateside tuning 42*36 och även 911 elefant fötter (10mm). Ska slipa av och gröpa ur på mina vippor för dem

8

Växellåda har jag börjat fundera på men kan ingenting om att bygga lådor så får väl se om jag kan köpa en eller ta hjälp med att bygga

9

Hej

Håller med Buggy och VW galen som man är kul värre med lite trim i Buggyn.
Själv testade jag att köra med 2332 cc motorn i Buggyn men insåg att det var vansinne
Bilen gick rakt fram i kurvorna vid gaspådrag.
Numer använder jag en något uppförstorad Typ-4 motor på 1910cc och dubbla IDF 44.
Denna uppsättning är god för 0-100 km/h på låga sex sekunder och 180km/h i topp.

Synd bara att man inte ser fler Buggys ute i trafik.

https://www.youtube.com/watch?v=ZhOnP1V-DAE

https://www.youtube.com/watch?v=DbRl6OC1qdY

10

m02cjoho skrev:

Hej

Håller med Buggy och VW galen som man är kul värre med lite trim i Buggyn.
Själv testade jag att köra med 2332 cc motorn i Buggyn men insåg att det var vansinne
Bilen gick rakt fram i kurvorna vid gaspådrag.
Numer använder jag en något uppförstorad Typ-4 motor på 1910cc och dubbla IDF 44.
Denna uppsättning är god för 0-100 km/h på låga sex sekunder och 180km/h i topp.

Synd bara att man inte ser fler Buggys ute i trafik.

https://www.youtube.com/watch?v=ZhOnP1V-DAE

https://www.youtube.com/watch?v=DbRl6OC1qdY

Går den rakt fram har du ju gasat för mycket !

Full gas, bromsa inför kurvan, växla ned, sedan gå på gast på väg ut ur böjen, inte in i den  ICQ/af

Herbie.

11

Haha, ja. Jag tycker man borde starta en buggyparad typ som alla motorcyklister har cortesher överallt!

12

i tidernas begynnelse var Dingtunadanne stans snabbaste
överaddade bakhjulsdrivna bil med sin buggy med typ4motor med turbo . . .
såldes när sönerna började närma sig körkortsålder, undrar varför??

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

13

På tal om buggys som ska kunna rulla fort, vad tror ni om ranchos svinglåda? Tror ni den håller för en 2270 typ 4 motor? I så fall kanske det blir en sådan