1 Senaste redigerad av Johan W (2014-07-31 18:18:32)

Hm bilden var borta så jag lägger in en ny på min 3 splines tabell ICQ/ab

Post's attachments

3splinestabell.jpg, 110.05 kb, 420 x 810
3splinestabell.jpg 110.05 kb, 428 downloads since 2014-07-31 

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

2 Senaste redigerad av RAINIER (2011-02-20 11:54:14)

Och här finns en tabell till Bay bussar:
http://i51.tinypic.com/105nses.jpg

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

3

Om jag vill höja upp min 1-2cm bak, hur ska jag göra då. Måste jag kugga tillbaka till standard och sedan snurra en massa upp å ner Default/smile

Tänkte att man borde kunna gå från läget jag är nu och kugga sig fram till 1-2cm höjning men kan inte komma på hur jag ska räkna....

Om jag tar -3 på inre och +3 på yttre motsvarar det en höjning på 1.56cm då?

4

Ja det borde det bli men det beror lite på hur stor vinkel du har på svärdet idag. Tabellen utgår från att svärdet står helt rakt från början och ju större vinkel du utgår från ju mindre blir skillnaden.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Svwerker skrev:

Ja det borde det bli men det beror lite på hur stor vinkel du har på svärdet idag. Tabellen utgår från att svärdet står helt rakt från början och ju större vinkel du utgår från ju mindre blir skillnaden.

Vilket betyder:

Om jag just nu har sänkt ett yttrehack.... och höjer 3-3 som jag sa, så blir de en mindre än 1.65cm höjning? Eller en större än 1.65cm höjning.... Default/smile

6

Om du tar -3 på inre och +3 på yttre blir den 1.65cm högre som du skriver.
Om du tar+3 på inre och - 3 på yttre blir den 1.65cm lägre.

Alla +1 -1 steg ändrar 0,50´grad dvs 55mms vridning på den längden.

Men det Svwerker menar är att om du har tex. 3hacks sänkning så blir inte höjd förändringen samma som en som är orginal då den flyttas framåt, men det ger en klar fingervisning och grad förändringen stämmer ju Default/hmm

7

Grymt! Norpar den bilden, yttre satt fast för mig på högersidan så jag fick med mig hela staven ut.
Hur mäter man upp så den hamnar i originalläge igen? Jag ska bara sänka 1 yttre.

VW T3 1980

8

Jag gjorde en markering på svärdet och staven för yttre, men svårt att få en märkning som stämmer för inre med Default/hmm

VW T3 1980

9

Eeee ja markeringen hoppas jag att du gjorde innan du drog ut den Default/hmm

Då sätter du tillbaka den i rätt splines och då har du ca6cm mellan varje hack och ett hack ligger precis nedan för klacken.

Ska du sänka tex +6 -4 då sätter du markeringen på -4 och sen vrider du upp svärdet tills den vill in i splinesen då känner du hacken och då vrider du upp den 12-15cm och trycker in den i det hacket och kollar om det blev rätt Default/hmm

10

Finns det ingen som mätt med gradskiva på ett original obelastat svärd?

Gammal kärlek rostar aldrig........eller?
Typ1-65           soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet

11

Jadå det gjorde jag allt! ICQ/ab jasså är det såpass? Då kan jag nog ha haft sådan bonntur så jag fick den rätt direkt ICQ/ab och om inte så vet jag ju hur jag går till väga nu iaf!
Tack så mycket!

VW T3 1980

12

Hehehe jag fick loss hela skiten direkt..kan ta en stund att få det rätt känner jag

13

bahamas skrev:

Jo men den är olika beroende på bil. Finns värden i respektive verkstadshandbok.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

14

Det var som f..n!!!!!1000 tack

15

bahamas skrev:

Svarar på ett gammalt inlägg. Stavarna kan sätta dig efter många år av användning så att mäta på orginalet är inte säkert att det blir rätt.

I min bok står det iaf 17,5 grader för org höjd så jag gjorde en egen gradskiva och mätta in svärden så (finns i tråden ”Den blåa 61:an som ville bli vit”)

Learning by experience is a great way to spend money...