1

Nån som har koll på var man kan få tag på dörrar i glasfiber till en 1302s?
Har allt utom just dörrar,oh gud va dom e tunga,även fulla med hål ICQ/ag
Nån som kanske tom har liggande,eller vet om några.

2

på denna sida dom kan nog fixa det http://www.remmele-motorsport.com/en/in … ed_en.html

3

Jo har kollat med dom ca 6200:-/st +frakt  Default/hmm
Lite mycket men visst....

4

Hazze Lindholm hade väl plastdörrar på 90-talet? Kanske står i någon gammal artikel vem som tillverkade dom....

5

DET är skitbiligt
När jag gjorde formar till mina dörrar hamnade form kossnaden på 5000 
sen använde jag kolfiber/glasfiber och epoxi priset var 15000kr styck för dörrarna (2004)

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

glasfiber kostnad inkl limm matta vax o gelkote ca 50kr kvadraten om man köper störe mängd typ 20kg lim stor rulle matta 10kg gelkote (sist jag gjorde en form ca2 år sedan),så handla inte där micke köper ICQ/ad jag tror matrial kostnad per dörr inkl form ca 1500kr,om det är hemgjort o lätt du vill ha använder man en vävd glasfiber matta väger 155g kvadraten kollfiber matta du köper på störe båttillbehör firma ca300g,handlar själv alltid på Erlandsons brygga bra o billiga tycker jag

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

7 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-08-24 12:58:17)

vwove skrev:

glasfiber kostnad inkl limm matta vax o gelkote ca 50kr kvadraten om man köper störe mängd typ 20kg lim stor rulle matta 10kg gelkote (sist jag gjorde en form ca2 år sedan),så handla inte där micke köper ICQ/ad jag tror matrial kostnad per dörr inkl form ca 1500kr,om det är hemgjort o lätt du vill ha använder man en vävd glasfiber matta väger 155g kvadraten kollfiber matta du köper på störe båttillbehör firma ca300g,handlar själv alltid på Erlandsons brygga bra o billiga tycker jag

Du har inte råd med kolfiber  Default/lol
Epoxyn kostar bara 500krL och kolfibern  700kr löpm
Epoxyn är ett måste om man skall ha kolfiber
Ps Ove vilken längd är det på typ2 drivaxlar???? 430mm som det på typ1 ??
porsche 968 är 540mm
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

nej det har jag inte alla kr går till motor: ICQ/ae  jag kan mäta en axel imorgon på min 68a

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

9

Okej!
Kanske få ta och försöka ge mig på och göra en egen form i vinter  Default/hmm
Har sett att "Fultema" har kolfiber vet iofs inget om kvaliten,men nöjer mig lika bra med glasfiber.
Om nån vet om en gammal form till 1302:a så tjoa till.

10

om du skall anv kolfiber som det är tänkt att man skall göra är det en mycket omständig metod så är det inte för utsendet så blir det lättare o enklare med tunn glasfiber väv

11

boxer bor du inte i blekinge?? .. brukar betala ca30 kr kg för plast och glaset e inte specielt dyrt heller.. behöver du hjälp hör av dig../ Michael

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

12

Jo då ,Stämmer fint.
Vi får se vad jag får för mig i vinter Default/hmm
Men perfekt om jag skulle behöva hjälp!
Men lite sugen är jag på att slippa plasta själv...så väntar nog lite till,du vet "plötsligt händer det" ICQ/ad

13

Vi har väl en plastare på forumet, Fråga åberg, det borde va fler som är sugen på plast dörrar så det kanske kan va värt att ta fram en bra form
Jag vet vart det finns formar till äldre dörrarna

14

Som Ove sade, glasfiberväv är enkelt och relativt billigt att jobba med.
Resultatet blir blir dessutom snyggt, långt snyggare än att plasta med glasfibermatta av klippta fibrer. Mattan har en beläggning av någon sort för att fibrerna skall hålla ihop. Någon som försvårar genomvätning och drapering. Dessutom blir styrkan i det färdiga laminatet långt större med väv för samma tjocklek, så materialåtgången blir mindre = lägre vikt.

En dörr är ingen bärande del på en bil och behöver inte göra annat än att stänga vädret ute. Det är overkill å det grövsta att använda sig av kolfiber. Ett par tre lager väv lagda i 0/90° och ±45° räcker gott.

Laminering med kolfiber kräver i princip epoxy som är betydligt dyrare än styrenplast. Fördelen med epoxy är att det inte luktar så du slipper använda skyddsmask, men är i gengäld mycket allergiframkallande, så hudkontakt unvikes.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

15

oj oj oj ICQ/ad  är det något du inte vill inandas så är det epoxy ohärdad o slip damm,det är farligare än styren

16

Ja det gäller att tänka på riktig skydds utrustning och utsug när man håller på med plastning
oavsett epoxy eller vanlig plast. Killen som brukade plasta till oss höll till i ett vanligt garage utan utsug
dog i blodförgiftning

17

vwove skrev:

oj oj oj ICQ/ad  är det något du inte vill inandas så är det epoxy ohärdad o slip damm,det är farligare än styren

Har jobbat en hel del med kompositer under min utbildning och byggde en robotarm i kolfiberlaminat som examensarbete. Då använde jag mig av sk prepreg (kolfiberväv som är impregnerad med epoxy). Lagras i frys (för att förlänga shelf time) och oerhört smidigt att jobba med. Fick samband med detta arbete göra läkarundersökningar för att utreda om jag var allergisk mot epoxy, vilket jag inte var (då i alla fall).
Fick aldrig någon information om att det skulle vara hälsovådligt att jobba utan mask. Då jobbade jag iofs med epoxy som redan blandats med härdare.

Fick lära mig att det är eventuella ångor från de oblandade komponenterna (epoxyn och härdare) som är farliga att inandas. Då skall man sörja för god ventilation och vara mycket noga med blandningsförhållande (mängden härdare) och att blanda komponenterna mycket väl.

Möjligt att jag missat någon information, men har inte haft några problem med hälsan. Nu har jag (tyvärr) inte jobbat så mycket med kompositer sedan examensarbetet.

Det är väl som med så mycket annat en helt annan sak om man jobbar med detta dagligen.

Hittade denna info på nätet:

http://www.av.se/dokument/publikationer/adi/adi_150.pdf

Samt denna om prepreg:

http://www.gurit.cn/Files/Documents/Eng … E90_v6.pdf

Helt klart är dock att epoxy inte luktar och ger huvudvärk som styren. Att undvika inandning av slipdamm torde väl vara en självklarhet, oavsett vad man slipar  ICQ/ab

18

sid 2 rubrik använd skydds utrustnig rad 4a

19

vwove skrev:

Å andra sidan står det inget om att man måste ha skyddsmask i databladet för prepregen (sid 5 under "Helth and Safety"). Därav mitt påstående att den "aktiverade" epoxyn inte är lika farlig att inandas som den utan tillsatt härdare.

Jag är inte kemist så jag kan inte svara på vad som händer när man blandar i härdare och vad det är för ångor man pratar om.
Epoxy är i jämförelse med styren luktfri och finns där hälsovådliga ångor är det inget man direkt känner eller mår dåligt av på samma sätt som styren.

Jag har ingen anledning att fara med osanning och kommer inte att envist försvara påståendet att det är ofarligt att inandas epoxy, men detta är min erfarenhet och vad jag fått lära mig. Är ni osäkra använd skyddsmask! Punkt.

20

använder mask till allt kemisk hopkok jag anv man vet aldrig

21

east skrev:

Vi har väl en plastare på forumet, Fråga åberg, det borde va fler som är sugen på plast dörrar så det kanske kan va värt att ta fram en bra form
Jag vet vart det finns formar till äldre dörrarna

"Formar till äldre dörrarna" Lånar/hyr han/hon ut denna?
Jag och en polare är ev. nyfikna på att plasta upp ett gäng till oss!

http://tufftill1000.blogspot.se/ 

Austin Mini 1275 GT 1975
Volvo V50 2005

22

Som man säger i mitt yrke (bilplåtslageri) allt som INTE luktar är farligt.  ICQ/ag 

Peter S skrev:
vwove skrev:

Å andra sidan står det inget om att man måste ha skyddsmask i databladet för prepregen (sid 5 under "Helth and Safety"). Därav mitt påstående att den "aktiverade" epoxyn inte är lika farlig att inandas som den utan tillsatt härdare.

Jag är inte kemist så jag kan inte svara på vad som händer när man blandar i härdare och vad det är för ångor man pratar om.
Epoxy är i jämförelse med styren luktfri och finns där hälsovådliga ångor är det inget man direkt känner eller mår dåligt av på samma sätt som styren.

Jag har ingen anledning att fara med osanning och kommer inte att envist försvara påståendet att det är ofarligt att inandas epoxy, men detta är min erfarenhet och vad jag fått lära mig. Är ni osäkra använd skyddsmask! Punkt.

Betty Blue

23 Senaste redigerad av boxerrock (2011-09-06 19:22:51)

Hittade närmare än väntat ICQ/ab
3 mil hemifrån fanns hur mycket godis som helst,både typ1 och 3
har haft kontakt med dom och priserna var riktigt bra
Dörr i kolfiber strax över 6000:- ICQ/ag
Dörr i glasfiber strax över 3000:-
Dom har även skärmar mm både i kolfiber och glasfiber.
kolla gärna deras hemsida  helt klart värt ett besök ,

www.acm-ab.se