1

Har bytt till ett splitternytt dyrt original Bosch laddrelä provkört generatorn för sig och generator/relä tillsammans
hos bil-el firma och det  visar inget annat än att enheterna fungerar finns inget ens i närheten av alarmerande missljud eller glapp i generatorn och kolen är nya. Lika
förbannat så tänds laddningslampan på dom HÖGRE varven från c:a 2-2500 rpm när jag monterar delarna i bilen . Finns det någon annan stackare som upplevt nåt
liknande så vore jag låååångt mer än tacksam för tips hur man kan komma tillrätta med detta elände. Dock menade bilelektikern att han hade förväntat sig ett resultat runt
45-50 Ah i hans testmaskin men kom inte upp i högre än just 30 Ah han trodde ändå att det skulle fungera han är tyvärr bortrest nu så jag har ingen att fråga om
detta MÖJLIGEN kan ha med mitt problem att göra.

2

Har du en jordkabel mellan generatorn och laddreläet?
Och är Laddrelät ordentligt jordat?

Anledningen att lampan lyser är att den frå 12V Från batteriet, och sen skall den "Jordas" i laddreläet.
Och när det börjar ladda så blir det ju samma spänning från batteriet och laddreläet (det skickar ju spänning till batteriet).
Alltså blir det noll volt över lampan, och den slocknar.

Antingen så lyckas laddreläet inte skicka all spänning till batteriet.
Kolla pluskabeln som går från laddreläet till starten och sen kabeln från starten till batteriet om det är glappt.

Eller så är det strul (glapp) i kabeln från indikatorlampan till laddreläet.

3

Laddlampan måste fungera...man kan
prova med en lös lampa vid motorn.

Jag har varken ansiktsbok eller tatueringar.
Finns jag?

4

Laddningslampan lyser med hjälp av spänningsskillnaden mellan B+ och D+. Är laddningsspänningen tillräckligt över batterispänningen börjar lampan lysa. Inget ovanligt fenomen!

5

Satte mig nyss och läste era svar och tackar ödmjukast för dom. elopplingarna är som dom ska MÖJLIGEN kan om
det är fallet som Mr.56 skriver att om relät förutom jordkabeln också ska jordas i sina fästen om jag har förstått rätt som kan vara boven 
borrade nya fästhål men lade ingen större vikt vid detta kan ju vara både färg och skit emellan kanske. Ser också att Kjell T skriver
att laddningsspänningen contra batterispänningen kan påverka kontrollampan hade också en sån tanke men faktum kvarstår att det nya
och nyss underhållsladdade batteriet dras ur på en knapp timmes köning UTAN någon som helst förbrukare igång.

6

Ett tolvvolts batteri är mellan 50 och 70 AH fulladdat. Och tändspolen drar mellan tre och fyra ampere när motorn är igång.
Så man kan köra flera timmar bara på batteriet.
Om det lägger av efter en timme så är det nått major fel.,

Det är lätt att kolla om det laddar, mät med en voltmeter över batteriets poler, först med allt avstängt (är ca 12.,3 Volt)
Och sen vid 2000 varv så bör spänningen ligga över 13,7 volt.

7 Senaste redigerad av ztadsbudet (2020-01-11 21:48:04)

Tack Mr.56 ska kanske klargöra att jag INTE har kört bilen efter väg sedan jag bytte relä och batteri utan bara konstaterat att lampan fortfarande tänds vid dom varv jag nämnde Jag ska prova detta ditt tips under morrondagen men säg att  spänningen skulle ligga över 13.7 vid 2.000 rpm som du skriver kan man då betrakta
det som att det fungerar trots att laddlampan lyser?? Som ni förstår så är inte bilel min starka sida HELLER ska kanske nämnas därav frågeterrorn.

8

Efter att du startat motorn ka du lyfta bort en batteripol, går motorn fortfarande levererar generatorn ström till tändningen och motorn fortsätter att gå.
Skulle inte rekommendera denna åtgär på en bil med växelströmsgenerator och elektronik med halvledare och andra moderniteter.

9 Senaste redigerad av Björn J. (2020-01-13 19:39:13)

Mr 56 har full koll, följ hans tips!
Även dom andra tipsen funkar!

En annan sak som kan uppkomma i likströmsgeneratorer på högre varv, är att ”kolen” alltså det som egentligen heter ”borstar” inte når riktigt ända ner till kommutatorn och inte ger ordentlig kontakt där, men då ser du en rätt bra gnistbildning. Kolla att kolen löper lätt i sina hållare och att fjädrarna gör sitt jobb.

Generatorn skall ju få minus, chassijord, genom sitt gods och sedan genom ”generatortornet” till resten av motorn och sedan till bottenplattan. Det skall finnas en jordkabel under bilen mellan växellådan och dess balk i chassit, kolla den.
Men det är aldrig fel att extrajorda generatorn och relät, vid relät under baksätet, kolla även att plåten i bottenplattan är ren vid anslutningpunkten, jordpunkten.
Kontrollsamtal skall vara på 2watt, men 4 wattare funkar dom också, ger bara mer ström till förmagnetiseringen.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

10

Jag tackar så länge för dessa tips hör av mig om det fortsätter att jäklas. Heder & tack

11

Om du lossar kabeln på 61, och kopplar en 4 watts lampa mellan 61 och B+ på laddreläet
Och sen startar och varvar upp så ska den slockna.
Gör den inte det så har du problem med laddrelä/generator.
Slocknar den har du problem med sladden fram till laddlampan och matningen till den.

Tänkte på en sak du kan prova att snurra på de fyra säkringarna unde bagagehuven fram.
En av dom matar spänning till lampan till reläet. Och de säkringarna är kända för att oxidera.

Post's attachments

413221.jpg, 18.69 kb, 369 x 307
413221.jpg 18.69 kb, 10 downloads since 2020-01-13 

12

Hej igen. Har nu testat alla tips konstaterar att batteriet obelastat ger 12.75 på voltmetern och vid 2-2.2000 rpm ger det ut 15.75 bör väl vara fungerande laddning då.
Laddningslampan bligar fortfarande. Har inte testat med en provlampa än då det nya elektroniska laddrelät inte är ett original dock är det ett bosch inköpt hos bil-el firman
detta relä har inte kopplingen``61``utan firman menade att man kan montera den på D+ men kopplar jag en provlampa där emellan så puffar det bara till i testlampan så
med mitt ringa kunnande vad gäller bil el så kom osäkerheten och frågar därför om detta blir rätt? Vad gäller säkringar under bagaehuven så står inga att finna ser endast en
plint där ett antal kontakter går in glömde säga att det är en -69:a om det nu har nån betydelse eller sitter säkringarna kanske knöligt till så att jag missat dom får bli nästa fråga?

13

Hej,
Det verkar som om laddningsrelät inte reglerar alls. 12,75V visar på ett friskt laddat batteri, men 15,75V är tokhögt. Kör inte mer än korta prov, för du kommer att koka ur batteriet. Laddningen ska vara max 14,4V fulladdat. Är ofta lite mindre av säkerhetsskäl. Värden mellan 13,0 och 14,4V indikerar pågående laddning (beroende av laddnivå och batterikondition).
Eftersom allt funkade på bänk, så borde det funka. Som tidigare nämnts, jordning är lömsk. Låter som om laddreläet inte har riktig jordkontakt.
Ps. Låg laddströn med likströmmare, kan bero på att några av de många rotorlindningarna "saknas". Men det brukar gå bra ändå.

14

Då ska jag kolla upp detta också.

15 Senaste redigerad av Björn J. (2020-01-19 09:03:40)

hof skrev:

Hej,
Det verkar som om laddningsrelät inte reglerar alls. 12,75V visar på ett friskt laddat batteri, men 15,75V är tokhögt. Kör inte mer än korta prov, för du kommer att koka ur batteriet. Laddningen ska vara max 14,4V fulladdat. Är ofta lite mindre av säkerhetsskäl. Värden mellan 13,0 och 14,4V indikerar pågående laddning (beroende av laddnivå och batterikondition).
Eftersom allt funkade på bänk, så borde det funka. Som tidigare nämnts, jordning är lömsk. Låter som om laddreläet inte har riktig jordkontakt.
Ps. Låg laddströn med likströmmare, kan bero på att några av de många rotorlindningarna "saknas". Men det brukar gå bra ändå.

Ja varning alltså!
Omkring 13,9 volt är rimlig laddningsspänning, vid högre spänning gasar som sagt var batteriet, och det är rätt så obra. Det förekommer att batterier börjar gasa, bubbla, koka redan vid 14,2 volt från generatorn.
Och nu pratar jag om när generatorn snurrar och laddar.
Om generatorn är dåligt jordad ger den ingen spänning ut, om laddningsrelät är dåligt jordat regerar det inte laddningen, som Hof och Mr 56 menar, så se till att det finns fungerande jordpunkter, i gamla bilar är nog minst 75% av alla elfel relaterade till utebliven eller bristfällig chassijord, alltså minus. Bosch/VW använde bruna kablar till chassijord, kolla dessa, och det är aldrig fel att komplettera.  Enligt DIN-normen heter chassijord "31" lätt att komma ihåg, om det heter 31a eller 31b så är det en strömbrytare inblandad, såsom i kupébelysningen.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

16

Mången tack allt detta ska testas. Heders.

17 Senaste redigerad av Mr 56 (2020-01-19 17:59:32)

Jag har en HD som laddade 16,8 volt. Så jag bytte laddrelä, men ingen, ändring så jag bytte altenator.
Men ingen ändring. Men allt verkade funka!?

Efter nått år mätte jag ett batteri igen och då var polspänningen typ 15 volt!
och det kändes konstigt, så jag mätte jag med min andra voltmeter och då var batteriet på 12 Volt?

Det visade sig att 9Volt batteriet i första multimetern var slut!
Och den indikerade inte att nått var fel. OK lågpris jag vet
Det 9 Volts batteriet kostade mig 1600kr ;-)
Jag säger inte att det är ditt problem, men mer att man måste kolla alla grejor ;-)

Men det var inte det jag  skulle säga.
D+ Är där generatorn matar ut spänningingen till reläet, och man ska inte koppla laddlampan där.
Gör man det så borde den bara lysa dock.
Lade upp en bild hur man skall koppla.

Utan här finns en tråd där man monterat  nya relän.
https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt … p?t=574567

En bild på dina grejor skulle kanske göra det lättare att se nått "konstigt"

Post's attachments

Capture2.JPG, 77.57 kb, 869 x 645
Capture2.JPG 77.57 kb, 13 downloads since 2020-01-19 

18

Ska se vad jag kan åstadkomma i bildväg. Enligt bilden så ser allt ut att stämma överens dock så finns inget
att koppla``61 till på det nya relät bara en plastbit i stället för kabelsko dock är relät märkt``61 där. Återkommer.