Hejåhå...
Det var längesen man uppdaterade här.
Har inte hänt så jättemycket tyvärr. Idag blir det en uppdatering med allt det lilla som har hänt under åren..
Tänkte bara börja med att säga att idag fyller bilen 60 år
Byggdes den 14 januari 1960 och fraktades till Sverige den 15e. Grattis!
( Rättare sagt igår, tog lite tid att skriva
)
Var så längesen jag skrev något så det kanske blir lite hoppigt, men hur som helst så plockades hela bottenplattan ner och karossen togs ner till samma garage som plattan. Detta var i december 2016.
Enligt mina bilder så hände det ingenting stort förrns november 2018 då bottenplattan blästrades. Den var helt okej men jag hittade inga kvalitetsplåtar till alla ställena som jag behövde det på samt så var den en dum spricka under stolsfästet som inte gick och laga bra, bestämde mig för att byta ut golvhalvorna mot nya från Wolfsburg West.
Riktigt fin tjocklek men de passade mindre bra.. Eller ja, ingenting passade bra.. Var mycket jobb med de två balkarna som golvhalvorna ligger på där bak, den ena passade okej men den andra var dålig. När pappa och jag väl insåg att det kommer inte att passa bättre så bestämdes det att vi svetsar fast allt nu, fick hjälp med svetsningen för jag hade aldrig gjort det på en bil och var ganska osäker samt så hade vi en dålig svets, den byttes även ut senare.. Men nu satt de där! Dags för stolsfästena, de gick åt helvete. Vi mätte och mätte och mätte för att allt skulle bli rätt, jag punktade dit den ena och testade stolen, passar den? Nä. Fästet hade rört på sig så det glappade som fan. Bara att borra bort skiten, men svetsarna var så hårda så det tog tid för att inte förstöra golvhalvorna. Sen så satt även hakarna för låset till stolen för långt ner så man kunde inte låsa fast stolen..
Försök nummer två, nu med de gamla original stolsfästena borttagna och fixade. Vi börjar svetsa ena sidan, plopp, så hoppar ena svetsen av, glömde att slipa plåtrent till de nya hålen då de gamla stolsfästena är inte lika långa som de nya man fick med.. suck. Bara att borra bort den igen, samma sak där, svetsen var hård som fan. Försök nummer tre, det gick lyckat
Dock så vet jag inte om stolarna sitter rakt, de lär man och märka sen
Inte det lättaste jobbet för en osäker svetsare ska jag säga.. Nästa gång köper jag golvhalvor med redan ditsatta fästen. Allting testades och såg bra ut.. Vände på plattan och satte dit domkraftsfästena, de gick lätt.
Efter allt det så blev det nedförsbacke. Vi byggde en egen liten lackbox som fungerar riktigt bra. Började att matta ner golvhalvorna men såg att den ena hade små rostpluppar under all lack så jag valde att gå plåtrent på golvhalvorna och slängde på Hagmans gula ca primer, den la sig riktigt fint, första gången jag lackerar själv, blev mer än nöjd!
Vi hade även två avbrutna bultar från framvagnen som vi inte hade tagit bort, fick hjälp av en kompis till pappa som hade en gassvets, vi värmde på och fick bort båda bultarna utan problem! Nu lackades andra sidan med Hagmans. Efter det så mattades ovansidan ner, kittades och jag la på svart färg, tyvärr inte jättenöjd med resultatet om man jämför med den gula, var något fel med antingen pistolen eller färgen.. Den fick en konstig yta och ville inte lägga sig som jag ville, fast det blev lite bättre när allt hade torkat. Vi får se om jag kör en ny omgång eller om jag skiter i det.. Det är ju bara ett golv till en bubbla menar jag...
Det som ska göras nu är att lacka undersidan på plattan och sen är den färdig. Tänkte hoppa på karossen och försöka få den klar nu, vill köra bilen i sommar! Det är där vi står idag. Så lite har det ändå hänt men den skulle vara klar för några år sen
Nog snackat, här är lite bilder på bottenplattans resa.
Golvet borta...

La dit det nya för att se hur det blev.

Allting är dit svetsat och kollar om det passar..

Så här ser även lackboxen ut, var dock inte helt färdig på bilderna, är plast ner till golvet.. Var smidigt att det finns en pelare i mitten, blev jättebra

Lagt på Primern

Och för några dagar sen, ena sidan är klar och lackad!

Typ 1 -60 Kungliga Telestyrelsen (RIP)
Typ 1 -62 (Såld)
Typ 1 -62 Berylgrön soltakare (Såld)
Typ 1 - 65 Svart med taklucka
Volvo 144 -72 Taxi
Volvo 145 -73 Svart/vit polisbil