1

Är det någon som har monterat 123ignition i en plastbil, typ en Puma? Fördelaren fungerar ypperligt i en bubbla, men i Puman ger den ingen gnista. Den går att justera in så att den gröna dioden tänds, men sen är det tvärdött. Puman har ett eget elsystem och det sitter brytarlöst på den idag som är kopplat via en 2-polig snabbkoppling som försvinner in i en kabelstam. Ingen av de polerna ger 12V när man har tändningen på vilket det borde. Jag har kopplat direkt på tändspolens + och - enligt anvisningen, men ingen gnista. Motorn går med den gamla brytarlösa fördelaren så tändspolen är hel så det måste vara något jordningsproblem eller något magiskt med den 2-poliga snabbkontakten. Någon som har en idé?

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

2

Om jag förstått dig rätt så borde tändspolen vara den misstänkta.
Har du tillgång till spolen från den motorn som det funkar på?
Kunde vara värt att prova.

Sen kunde man kanske mäta spänningen på tändspolens plus när starten går.
Är den låg så tror jag att 123 inte gillar det.

"ljushuvud"

3

Mr 56 skrev:

Om jag förstått dig rätt så borde tändspolen vara den misstänkta.
Har du tillgång till spolen från den motorn som det funkar på?
Kunde vara värt att prova.

Sen kunde man kanske mäta spänningen på tändspolens plus när starten går.
Är den låg så tror jag att 123 inte gillar det.

Tändspolen fungerar tillsammans med den gamla brytarlösa fördelaren som har den 2-poliga kontakten. Jag har även provat med en annan hel tändspole utan att få gnista.

Det sitter ett förkopplingsmotstånd på tändspolen och jag har provat att koppla in + på 123 både före och efter motståndet. Ingenting händer. Jag har inte mätt spänningen på tändspolens + p.g.a. att batteriet i multimetern passande tog slut, men jag ser på ljusstyrkan på den gröna lysdioden på 123 att spänningen sjunker märkbart när jag tar + efter motståndet.

Jag får väl offra kabelstammen och ta reda på vart de två kablarna i snabbkontakten är dragna. Synd på så fint Brasilianskt hantverk.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss