Ja vi åkte till Gotland...
sov dåligt som bara den natten innan resan av stress att jag skulle utsätta min fru och hund för ett missfoster till buss, som bryter ihop på vägen och sabbat semestern efter en hel del arbete innan...

Smidigt med en egen cupe.. hund dag hytt..
lungt och skönt.. väl investerade kronor..

väl hemma hos min gamla mor (91 år) kände jag att en ordentlig genomgång var av nöden...
generator remmen var helt klart slappare...så den spändes, och jag kollade oljan då ett litet oljeläckage från svänghjuls sidan finns liksom att vatten/oljekylare läcker lite olja....
Min mamma vilar i skuggan...under markisen...

En utflyckt till Eksta kusten... blir inte mycket bilder när man kör...
Bussen ser nästan ut som en syncro...

Sveriges dyraste sommarhus sett till ytan... var till salu innan, och såldes för flera miljoner... men blev åter till salu.. ett minihus med restriktioner..

Resa till Visby.. och senare uppåt stenkusten och över till Fårö..
trevligt när man hittar en skuggig parkering.. här vid Almedalen..

Dagen var skitvarm så vi höll oss i skuggan så mycket som möjligt,frun var tvungen att handla te på " Kränku" sen så smög vi bort mot botaniska trädgården och skuggan, sedan neråt havet och vidare till Almedalen igen..mycket "badjävlar" på kallbadhuset

en glass handlades på hamnen bland massor av andra svettiga...och evig umpa bumpa från båtpossörer... sååå skönt att komma bort från allt det kaoset..
Resan gick till Biltema för mer motorolja.(för säkerhets skull).. och en teleskopisk fälgbultnyckel... föga trodde jag att den skulle komma till nytta några timmar senare...
körde längs stranden mot snäck...
Offantligt mycket folk överallt.körde nerom Själsö... men solen stekte och nästan alla parkeringar var fulla, men skugga brevid en gammal fiskebåt fixade lunch /skugg platsen.. körde längs kusten men fullt överallt...uppåt till kappelshamn.. dagen innan vid Ekstakusten märkte jag att bussen stannade med ett ryck.. vid hamnen i kappelshamn likadant.. gick ut och konstaterade med ett uppvärmt finger
en anläggning h bak.. hjulnyckeln och en domkraft bärgad i fars garage dagen innan, hjälpte mig att fixa felet.. och efter att trumman kylts av i hamnbassängen (bunden i en boxerlina)
Fortsatte färden uppåt förbi Cementas jätteanläggning (dammigt!!!!), Gotlands ring... och vidare.. "blå lagunen" undveks ...då det är massbefolkat såhärårs..
Men ett besök i Hau hos min fadder onkel Göran W var ju trevligt.. innan färjan över till Fårö.

vi undvek ställplatsen/grusplanen vid lauters..och ställde oss på en parkering i rauk området, där vi var nästan ensamma med solnedgången och mer än 180graders vy... det fina med ett självförsörjande hushåll...

Efter att kört runt på den helt överfulla ön i solgasset.handlat dricka och glass i den trevliga ICA affären.. och efter att konstaterat att "kutens bensin" var stängt.. skulle öppna några timmar senare.. hittade vi ro brevid Ingemar Bergman i skuggan vid Fårö kyrka... sååå skönt att ställa sig i skuggan ,fram med gasolköket fixa lite mat och kaffe... sedan vila i skuggan/havsbrisen....
såg flera bussar på Fårö.. både bay och en grå splitt.. men kameran var ju inte i mina händer..

färjan tillbaka till Gotland...

körde ner till Kyllai proppfullt...och Smöjen... ett annat dagkalkbrott där det finns badmöjligheter... men .. några tusen hade redan okuperat all yta....
körde neråt Grogarnsberget
/Herrvik.. och körde den karga vägen som vilken landrover som helst
...framkomligheten är super...

Men då hettan var olidlig, körde vi över ön till västsidan/bästsidan... och tillbringade resten av Gotlandsvistelsen i skuggan hos mor och umgicks med mor/svåger och hade det riktigt bra...
Hemresan till Sverige/Blekinge var helt händelselös.. frun jätte possitivt imponerad av bussen... egna tankar.. vill ha mindre grejer med nästa gång då vi inte behöver så mycket..
En mer tillförlitlig maskin.. nej den fungerar skitbra.. startar rysligt lätt, orkar dra fram bussen... men oljetrycket??? läckaget.. kanske alla gamla dieselmotorer läcker??
Gardiner behövs.. satte en remsa pressening över bakdelen av bussen nattetid med magneter...sov superbra i bussen
Efter hemkomsten har vi kört 5-6 gånger med bussen.. e ju så smidigt.. frun föreslår själv att vi skall ta den..
Hade handlat ett ekskåp och lite annat..killen som lastade ut tyckte en sådan buss verkar riktigt trevlig."en sådan skulle man ha" som jag sa till honom.. det är bara att köpa en då..
Idag hängde vi på ena släpet och körde grenar kartonger metallskrot och andra sopor till tippen... sååå smidigt märket ingen värmeökning visst axxet var ju lite sämmre.....
frun är jättenöjd..
fast det inte finns en AC i bussen så håller sig bussen riktigt sval.. isoleringen solfilm och takluckan hjälper säkert till att få ut varmluften..
Fortsättning med bussen.. letar stolar.. min fru tycker hon sitter bra.. men jag behöver högre rygg längre sittdyna och gärna utan galon...
Hittade ett enkelt bord... ja jag hade lätt kunna byggt det själv... vi får se.. tanken är att göra 2-3 fästen och sätta på olika ställen i bussen så bordet får alternativa infästnings punkter...gillar stuket.. enkelt och med lagom mycket funktion..
vi får se...

Men helt klart bussen stannar i familjen ett tag.och kommer utvecklas lite efterhand... jobbat en vecka nu och har div hushållsnära jobb att utföra men som bruksis/campingbuss är bussen trevlig..
Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(