1

Har försökt lossa motorn i min under renovering bubbla -55a.
Allt är lossat, bilen på lyft och motorn vilar på domkraft.
Det är stört omöjligt att få loss motorn från växellådsaxeln
Flänskransen är fri några millimeter runt om och det går att vicka omkring med motorn men släpper ej från axeltappen
Vad göra?

bubbla-freak

2

Är nog växellådans splinesaxel som rostat fast i lamellen.

Kan var lättast att lossa växellådan och plockat ut allt som ett paket.
Sen kan man försöka skruva loss tryckplattan genom startmotorhålet, om det går att snurra på motorn.

"ljushuvud"

3

Hej, det stämmer säkert att axeltappens splines sitter fast.
Det kommer att bli ett jättejobb med att plocka ut hela drivpaketet
Det som stör är att motorn sitter fast i cylindrarna (har stått avställd i 41 år, vet ej var)
Fler tips ??

bubbla-freak

4

Prova och tryck hårt på kopplingen så kanske den släpper.

5

karl-erik skrev:

Hej, det stämmer säkert att axeltappens splines sitter fast.
Det kommer att bli ett jättejobb med att plocka ut hela drivpaketet
Det som stör är att motorn sitter fast i cylindrarna (har stått avställd i 41 år, vet ej var)
Fler tips ??

Vill inte var så där,  men det är inte så stort jobb att plockat ur motor och låda.
Lådan sitter med fyra skruv och axlarna har fyra skruv till per axel.

Bromsrör och handbromswire får du nog byta i allafall efter 41 år, dom är bara att kapa.

Om du ska lyfta karossen för rostlagning , kan det var ide att vänta till den är av.

Men lossa starten försökt spruta in rostlösning genom hålet, mot mitten. Vänta ett par dagar och trampa på kopplingen.

Jag hade samma problem med min 56a sedan. men jag skruvade ihop och drog den bakom en bil ett tag sen släppte kopplingen och splines axeln, men nu har den nog rostat fast igen. Men för hoppningsvis ska jag ta ett tag med den i höst.

"ljushuvud"

6

OK, Tackar för tipsen. Bilen är dock rostlagad och lackerad i Litauen så jag undviker att lyfta karossen.
Jag tänker prova rostlösnings insprutningen och hoppas på under.
Mvh/karl-erik ICQ/bl

bubbla-freak

7

Ok Tala gärna om hur det går.

"ljushuvud"

8

karl-erik skrev:

OK, Tackar för tipsen. Bilen är dock rostlagad och lackerad i Litauen så jag undviker att lyfta karossen.
Jag tänker prova rostlösnings insprutningen och hoppas på under.
Mvh/karl-erik ICQ/bl

Kan du inte berätta lite mer om renoveringen som är gjord i Litauen. Vad kostar det att renovera en bil där om det ska lagas lite rost och lackeras?

9

Sänk domkraften från motorn så den går fri någon centimeter så har du större möjlighet att få loss motorn genom att rycka den i sidled och upp och ner. När den släppt någon halvcentimeter eller så, höj domkraften till den knappt når i motorn och dra ut den. Om det är friska avgaspipor så får man bra vridmoment om använder dom som handtag.

10

Det finns en del ganska vanliga anledningar att det ibland kan vara lite svårt att få ur motorn. De är utförligt beskrivna tidigare i tråden. För många år sedan råkade jag dock ut för att det var svårare än normalt att få loss motorn. De vanliga knepen hjälpte inte. När motorn efter mycket mer kraft än någonsin tidigare (och kilar mellan block och växellådshus) väl kommit ur visade det sig att nållagret i svänghjulskruven skuret rejält. De trasiga nålarna hade låst växellådans ingående axel i ett järngrepp.
Antagligen är det inte detta som är problemet för Karl-Erik, men många gånger visar sig anledningen till ett problem vara något helt annat än man tänkt sig.