1

Måste bara lägga in en brasklapp här och hoppas att folk på Facebook tittar in. Att ge folk råd om att glasblästra blocket är ett jävla sätt för jag kan garantera att du har hela blocket fullt med glas som sitter fast i kletig olja i kanalerna och lossnar när motorn blir varm. Om man skall ge folk råd om saker och ting ät det ett plus om man prövat själv men det verkar mest som folk har hört det någonstans och vill impa. När man har klätt på en motor alla plåtar så är det väldigt lite som syns av blocket. Om man tex blästrar med soda måste man i princip ha en proffsig motortvätt men värme för att få bort all skit plus ta bort alla pluggar och göra rent med långa borstar inna man gängar dit koniska pluggar i hålen. Det kanske tar några motorbyggen innan man inser att det är viktigare hur motorn ser ut inuti än på utsidan. Om blocket är ärgat brukar jag pensla på en blandning av kokt linolja och terpentin födigt och sen torka bort överflödet nästa dag. Fördelen med den behandlingen är att syret stängs ute och magnesiumblocket slutar att ärga. För många år sen hade jag en kund som insistera på att blästra blocket med sand. Jag avrådde men han skred till verket. Motorn gick nästan 5minuter. Av ren nyfikenhet bad jag att få riva motorn och kolla lagren. Det såg ut som motorn hade gått 5000mil på 5minuter. Stora spår av sanden i alla lager och veven var bara att skrota. Lägg all tid på att tvätta inuti istället för att göra motorn vacket på utsidan. Det spelar ingen roll hur blank den är när lagren skurit och du står på vägkanten. Ta det här som ni vill men det kommer från en som sett det mesta av misslyckade motorbyggen.

2

Du kanske skulle döpa om inlägget till " Blästra INTE block"  - LR? ICQ/bm

Baken sitter där bak ända tills man tar av sig för då kommer den fram ;-)
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.

3

Bra skrivet Mäster-Hans. Att skruva motor kräver kunskap. Den som inte fattar att renlighet är A och O när man bygger ihop en motor bör nog syssla med någonting annat. Likaså bör den som vill leka mekaniker var väl påläst i ämnet innan skruvandet börjar. Den som försöker göra en värstingmotor vid sitt första mekarförsök, bör nog vara väl stadd i kassan. Dumheter kostar pengar. Jag har skruvat motor sedan 60-talet och är långt ifrån fullärd.

Lattjo lajban med luftkylt.