Gott nytt år! 
Blev ca 10 timmar idag i garaget så nu blev det lite mer gjort, fälgarna fick epoxigrund på insidan och sedan blev det lack både utvändigt och invändigt, blrjade spackla den främre kofångaren häromdagen och idag blev det slipat och mer spackel lades på, även den bakre som är ordentligt bucklig har nu fått en första rejäl omgång med glasfiberspackel.
Mellanplåten under motorluckan lyckades jag få in i blästerskåpet på diagonalen så den har blivit blästrad, grundadad och lackad.
Sen hade jag färg kvar i sprutan så då fick kofångarna färg invändigt, vill ju inte behöva slänga bort färdigblandad färg utan använda det så mycket som går!
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21

Länge sedan jag skrev något här.
Det här hänt en hel del det sista, dock lite merarbete tyvärr .
Köpte mig en motor utanför Västerås den 1 april.
Hade ute en annons efter att köpa och en säljare skickade en film på en motor, en 1500, när den satt i en testrigg och kördes.
Lät kanonfint, gött tänkte jag, en komplett fungerandes motor, då slipper jag skruva i objektet jag hade liggandes i garaget.
Satte i den i bussen och då ville den inte starta....
Först problem med bränslepumpen, lyckades tillslut få igång den efter att jag satte tryck på tanken med tryckluften så soppan fyllde förgasaren.
Då läcker den som ett såll....
Byter förgasare till en jag har liggandes.
Bra äntligen. Ska starta upp den, då ger sig startmotorn.
Plocka ner och plocka isär.
Soleniden visar det sig, men även själva motorn verkade skum då den ibland inte ville även om jag tjuvstartade den.
Så...beställde en ny startmotor på Autodoc...669kr...som hittat
Monterade i den och startade äntligen upp motorn i bussen och den rök blått så in i helv... jaha.
Körde två vändor på gatan, iallafall, första provturen i den sedan jag köpte bussen för 11 år sedan och säkert 40 år sedan sist den kördes.
Efter de två rundorna på gatan började det slå så in i helvete från motorn så det var bara att stänga av och putta in fanskapet i garaget igen
Plockade ur motorn och då visar det sig att svänghjulet lossat
Stifthålen helt uppslagna både i vev och i svänghjulet.
Jaja den rök ju ändå så började undersöka mer.
Hittar då spånor i oljan
bara att riva skiten.
Tar.av topparna, ventilstyrningarna är helt slut, drog upp ventilerna till planet på toppen, 0,8mm glapp
Jaja, det går ju att fixa med nya styrningar och ventiler.
Men vart kom då spånorna ifrån....
Plockar av 1,ans cylinder. Oljeringarna sitter helt fast i sitt inre läge, inte undra på att motorn rök blått.och att den avgasporten oxå var helt full av olja
Tar av 2.ans cylinder, hör har en yta på säkert 20-25% av cylinder ytan släppt så ett.glapp på några tiondelar uppkommit....jaja den drog nog olja en hel del här oxå.
Bara att konstatera att motorn är skrot och att jag blev 6000kr fattigare
Upptäckte fler saker tyvärr, inget verkade åtdraget på motorn, skruvar på förgasaren var helt lösa, svänghjulsbulten lossnade ju, bulten till remskiva lossnade oroväckande lätt när jag bara satte nyckel på den för att dra runt motorn.....
Har nu plockat ned den i beståndsdelar.
Jag köpte mig en motor förra sommaren som ett objekt. Blocket känns bra så jag smfår nu lära mig lite mer om motorn då jag får byta en cylinder och kolv då den hade ristat när motorn stått still i många år,tog den bästa kolven och cylinder från den andra. Vägde kolvarrna och de skulle 1 gram mellan dem
Topparna har jag nu bytt styrningar i och måste skicka dem på att fräsa om ventilsätena.
Får dock vänta lite då nöjeskontot tyvärr tog slut iom att jag köpte mig en motor som någon bara plockat ihop för att tjäna pengar på...
Pratade med säljaren man han var helt oförstående, han hade ju köpt den själv med en bil och den fungerade ju när han testade den.
Men blåröken måste han vetat om då den måste ha rykt blått vid hans provkörning
Jaja...lärdomar.
Det dröjer väl ett omtag tyvärr att få ihop motorn igen då kontot är tomt och jag behöver fräsa ventilsäten.....ingen som förbarmar sig och har lust att fräsa några ventilsäten så.man kan komma vidar
Just det ja, gjorde mig lite egna verktyg oxå, en svänghjulsavdrafare samt ett svänghjulslås. Samt att jag svarvat av lamellytan då den var rostig, tog givetvis lika mycket på planet för tryckplattans anläggningsyta.
Blev långt och tyvärr inga bilder då jag inte gillar vild funktionen och kvaliteten på bilderna när jag länkar drm från forumbilder.
Tack och godnatt.
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21
Tråkigt när man drabbas av ohederligt..folk? Men nu kommer du veta vad din "nya" motor innehåller. ..
vilket kan vara bra
Jag lägger mina bilder på forumbilder.com registrerad där.. fungerar fint hade på f.se innan.
Men där försvann många. 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Har du nya eller beggade ventiler? Passade ventilerna i dom nya styrningarna utan att brotscha upp styrningarna.Var styrningarna original eller första överstorlek?????