1

Hej. Funderar på att byta ut motorn o lådan i bussen.
Hur passar en bubbla 1600 motor o låda ifrån en 72 bubbla i en -62 buss?
Säkert en massa bra kunskap här.
/Tobbe

2

Inget av detta passar rakt av, det är en sak som är säker.

Med en drivlina från en 72 kan man gissa att det är en från en sk "superbubbla" även om det fanns varianter med tvåledad bakaxel också.

Ska du bara hänga i motorn, så är det inte lika mycket modifieringar, sprängkåpan kan behöva tas ur en del för det större svänghjulet, likaledes kan man behöva byta startmotor. Har själv ganska lite erfarenhet av detta.

Däremot om du vill byta låda också, vilket är rekommendabelt, så är det lite mer jobb. Enklare med den tvåledade bakaxeln, de sk "swing-axeln", lite mer jobb om man vill ha fyrledat den sk (IRS-axeln).

I grova drag så innebär en sk "straight-axle-konvertering" dvs användandet av en swingaxel i en splitt, att man monterar noskonen från bussens originallåda, samt antingen modifierar drivaxelrören eller sätter distanser så att fästet ute vid fjäderplattorna (svärden) stämmer. Infästningen för svärden sitter lite längre in på en bubbla (enkelt förklarat). Detta kräver då en sk "långaxlad" låda, vilket det bör vara på en 72a iom att den började användas redan 67. Denna operation sänker bussen motsvarande det reduktionsväxlarna bygger, så att åka originalhögt kan anses vara uteslutet med denna setup.

Om det är en IRS-låda är det lite mer jobb, fördelarna, förutom en modernare hjulupphängning, är att du kan åka originalhögt med normala hjulvinklar. Här måste jag erkänna att jag själv inte pluggat på helt, men jag har tänkt göra operationen på min 62a när den åker upp på operationsbordet vilket årtionde som helst. Det finns som med SA-konverteringen, fler än ett sätt att göra detta på, men i grova drag så behöver du på endera sätt montera de två tvärgående bärarmarna som denna bakvagn har, men som saknas hos bussens original och även hos en tvåledad bubblabakvagn. Detta låter sig göras antingen med fästen som köps, men billigast är ju att ta en komplett bakvagn och svetsa dit fästena. Man kan även bygga detta med grejer från en bay, med något annorlunda förfarande. Även här behöver de yttre bärarmarna (svärden) modifieras för att passa mot bubblans nav.

Bromseriet är "likadant" i båda fallen, för att få wide-five så byts trummorna ut mot eftermarknads som har detta mönster. Har man ett lager med originaldelar så ska tidiga typ3-trummor funka. Observera att sena bubblor kan ha sk "sjävjusterande bromsar" och dessa är ett gissel, överväg kostnaden att bygga om till manuellt justerbara bromsar.

När det gäller val av låda finns det i stort två vanliga alternativ, den sk 3,88-lådan (1600) och 4,12-lådan (1300). Som jag förstått det blir utväxlingen på 4an ungefär densamma, men att 4,12-varianten är att föredra i en (relativt) tung buss då utväxlingen på de lägre växlarna blir mer fördelaktig. Med det sagt så har jag själv åkt runt i min SA-konvertering med 3,88-varianten utan att lida särskilt mycket av det, då var det långt värre med originallådan. Ska man köra med mycket last ofta bör man fundera över hela proceduren, en något starkare motor är nog på sin plats då, annars är originalutväxlingen att föredra. Utväxlingen utläses av lådans märkbokstäver.

Summan av allt detta är att jobbet är inte gjort på en kafferast, men om man känner att utväxlingen är nästa grej att åtgärda på sin buss, så är det väl mödan värt! När jag hängde i en bubblalåda i min pickup så förstod jag att detta var lösningen för alla mina bussar, sen fr man väl lära sig att bygga motorer om det är så att 50hk inte räcker till.

Sök på SA-konvering, eller IRS-konvertering och du borde hitta lite nyttigt i skafferiet.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3

Super tack för ett riktigt bra svar.