Svwerker skrev:Nu vet jag ingen bil som har en sk. freeway flyer-låda med 0,82-fyra och 3,875-slutväxel men det vore intressant att se hur oljetempen beter sig med lite olika motoralternativ.
Ja, jag skulle också vilja få några utlåtanden på några som gjort ett byte mellan utväxlingar. Nån här borde ju att kollat upp det.
Men som sagt, då vi körde hem Lasses buss med en 2387 typ1 från Spanien så spelade det ingen roll för oljetempen om man åkte i låga varv eller på mellanregistret. Den gick ju i 320 mil i sträck, så då hade man bra möjlighet att kolla tempen vid olika hastigheter.
Det var de högre varven som gjorde att oljetempen stack iväg. Likaså var utomhus temperaturen väldigt avgörande för oljetempen.
I Frankrike var det +34 då kunde vi ligga på 100km/h innan oljetempen började sticka och i Sverige var det +26 och då gick det att ligga i 115km/h utan att den drog iväg.
Oljetempgivaren satt i oljesilslocket, så den visar väl säkert en lägre temp där. Men då det var +34 var arbetstempen runt 115 grader och då det var +26 så låg arbetstempen på 100 grader.
Om man nu spånar om att freeway flyer, dvs lägre varv höjer motortempen, så borde det väl vara samma sak att sänka varvet på marschhastigheten och se om oljetempen höjs.
En splitbuss varvar ju ca 3000rpm vid 80km/h. Dom flesta sätter ju i en 4.12/3.88 då dom sänker bussen och helt plötsligt varvar den 2300rpm vid 80km/h med 185/65 däck. Det är ju inga splitbussar som har problem med höga oljetempraturer bara för att dom byter utväxling.
Att byta till en freeway flyer i en bubbla är ju ett mindre radikalt ingrepp utväxlingsmässigt än att byta till 3.88 i en splitbuss. Och det funkar ju i bussen, så därför tror jag att det funkar utan problem i en bubbla.
Svwerker skrev:Det är förbränningen som alstrar mest värme. Hamnar du på ett varvtal där det alstras mer värme än du kan kyla bort så får du problem.
Motorer olika verkningsgrad på olika varvtal så det finns en anledning till att bilar med mindre motorer har lägre utväxling. Jag blev inte förvånad när jag upptläckte att min A4 1,6 har ungefär samma utväxling på högsta växeln som en Typ1 med 1600-motor.
Det beror ju också på i vilket land som bilen förväntas att gå. Jag vet inte hur det är med just A4:an, men om man ser till Audi 80 och golfar, så är det ju en helt annan utväxling på de tysksålda, fast de har 1,6/1,8 motorer.
De är ju gjorda för att gå på både autobahn och landsväg. Och de klarar sig, fast det är ett mycket varmare klimat och att de varvar mindre vid landsvägskörning.