Bra kämpat!

Spännade

´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
79 2019-12-27 01:44:35 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2024-10-12 10:17:31)
61:an har fått stått lite i dvala medan ett par andra byggen passerat i garaget. Egentligen ska man grunda karossen direkt efter blästring men med allt plåtarbeten som behövdes så tänkte jag göra det först och grunda hela karossen sen. Då andra projekt fått förtur så har jag fått lite dåligt samvete av att den mest bara stått. Motorn har iaf fått sin jungfru test i bil när den agerat besiktningsmotor i 65:an. Nu kände jag att det var dags att börja få ordning på karossen.
Börja med att öppna lite paket. Det var ju ändå nyss jul.

Min tanke är att montera dom på chassit och sen lyfta på karossen så jag vet att dom kommer på rätt plats.
Passformen mot dom billiga golvplattorna var förvånansvärt bra. Allt skruvades dit utan problem.

La ut madrasser på golvet och vilade karossen på sidan för att komma åt gamla kanalerna ordentligt.
Nedre delen av främre torpedväggen var väldigt dålig så den fick göra plats för en ny från Gerson.
Hade köpte en av billigare fabrikat innan men tyckte inte den höll måttet. Tänkte dock använda den nedre dubbeldelen från den men vid närmare inspektion så visade det sig att den inte heller var lik orginalet och passde sjukt dålig. Då den Nedre delen av a stolpen som jag trodde var bra visade sig vara dålig den med så blev det en beställning till hos Gerson för både nedre främre firewall och en nedre A-stolpe.

Gersonplåten är så fantastiskt mycket bättre än den jag hade innan.

Hade även en a-stolpe från Autocraft och var nyfiken på hur den passade Gerson kanalerna.

Inte perfekt visade det sig men ändå över förväntan och kommet passa bra med endast lite massering.
Lånade ytterligare en idé från ”långbänken” tråden.
Gjorde en liknande mall för att kunna malla in nya nedre a stolpe på rätt ställe.

Borrade två små pilot hål så jag kan ”låsa” den på rätt ställe när jag kapat bort nedre delen.


Sen var det dags att såga bort dom gamla trösklarna.
Efter mycket sågande fick jag tillslut bort den ena kanalen.

Hittade säker 2kg blästersand i sidan på bilen. När tröskeln var borta så vart jag tvungen att städa upp runt bilen. Fick hjälp av min bror lyfta bort karossen städa och sen att vända på karossen så jag kan ta tag i andra kanalen. Den blir dock mindre jobb då den redan är bortrostad i framkant..


Snart med svart bälte i underredesmassa!
trevlig update!!!
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Trägen vinner, bra jobbat.
83 2019-12-31 02:47:33 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2024-10-13 19:29:25)
Efter en dag med lite andra sysslor så var det dags för lite garage tid.
Först tog jag bort den andra gamla tröskeln.
Det gick rätt fort eftersom moder natur redan fixat främre torpedvägg och A-stolpen.

Det frigjorde den bakre Napoleonhatten... inifrån bilen såg den räddningsbar ut. Men började tvivla när jag såg att förstärknigsplåten under hatten var lappad och lagad och ändå bortrostad i ändarna.
Efter lite funderande så bestämde jag mig för att ta bort resterna av förstärkningsplåten.

Jag har köpt en eftermaknads förstärkningsplåt som jag tänkte använda iaf

Provade min nya eftermarknadsplåt men den var inte ens nära rätt. Vinkeln var fel vilket jag hade kunnat fixa men hur jag än vred och vände på den så fick jag inte den gängade pinnen att vara på rätt ställe.
Gämförde med en org del jag hade låg..

Det skiljde över en centimeter...
Som tur är har jag under åren samlat på mig lite org plåt. Nu kom det till pass då jag behövde både förstärkningsplåt och Napoleonhatt och inte hittat någon som tillverkar hattar i org stil till 61:a. Woffe envisas ju med att hålla på med äldre modeller...
Rensade bort dom delar jag inte behövde. Den har lite ytrost men ser värre ut en vad den faktiskt är.

Det roliga med att arbeta med org plåt är att man lär sig nått om hur bilarna är uppbyggda från fabrik.
Tex insåg jag att Napoleonhatten är inkilad mellan botten och överdelen på kanalen. Kanalen är sen punktsvetsad genom alla tre lager av plåt. Dessutom hittade jag en rester av en tunn gummi duk som setat i bakkant av tröskel mot Napoleonhatten troligen som någon form av tätning. Tyvärr verkar det ha fått motsatt effekt och blivit en rosfälla då den delen av hatten rostat bort på båda sidor.
Då jag vill spara förstärkningsplåten och använda yttre delen av den hatten så bestämde jag mig efter lite klurande att kapa bort yttre delen av Napoleonhatten med försärkning kvar.

Innan jag ger mig på att svetsa dit den nya biten så ville jag testa inställningarna på min gamla Esab LKA180 svets. Så jag slipade rent ett spår och kapade helt enkelt spillbiten mitt i tu. Mätte både tjokleken på plåten ca 1.2mm och kollade så jag hade 0.8mm tråd i svetsen. Därefter testade jag den rekommenderade inställningen. Blev faktiskt rätt nöjd med resultatet även om jag inte var super noga med att kyla så slog sig knappt plåten alls.

Efter punktining så helsvetsade jag den och slipade

Inte perfekt men för en amatör med en 15år gammal svets så är det över förväntan. Kan jag få till det lika bra i bilen så blir jag nöjd.
Givetvis lyckades jag kapa igenom förstäkningsplåten på ett ställe så den fick sig några svetsar

Som sen slipades ner.

Yttre änden var lite rost angripen så det var bara att värma upp svetsen igen.
Och sen slipa slipa slipa...

Nu ska jag bara blästa av det jag inte kunde få bort med stålborsten.
Men innan jag packade in för kvällen så provade jag biten både på karossen och chassit och den passar riktigt bra

Två dagar för en liten plåtbit! Det tar längre tid än man tänkt sig men nu är jag iaf snart redo för att bränna dit den första plåten på bilen. Det känns bra.
84 2019-12-31 03:03:07 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2024-10-12 10:35:52)
Då jag numer bygger bilen åt mig själv så funderar jag på att släppa org termosen och göra lite modifieringar på den. Har bla ett soltak som jag funderar på att fälla in. Det är ju iof ingen äkta 117 bil men det är väldigt trevligt med soltak Samt en smakfull sänkning. Ev bygga luft för att kunna ha både komfort och stance..
Den skulle isf bli att se ut ungefär så här,

Smakfull sänkning är aldrig fel..
Nice.. bara bygg så som du vill ha den .. kvaliten e ju super
så någon försämring är det ju inte tal om..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Nice.. bara bygg så som du vill ha den .. kvaliten e ju super
så någon försämring är det ju inte tal om..
Det enda som talar emot det är att det är en lokalt såld bubbla med matching nr.. därav att jag tvekar om soltaket. Sänknig. Går ju lätt att återställa men soltaket blir ju lite met permanet! 
tja .. du har redan en solluckbil??... funderar du på att sälja ?? bygg original . fast en soluckbil är ju mer värd... 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Snyggt
Vart ifrån köpte du värmekanalerna? Dyr frakt?
tja .. du har redan en solluckbil??... funderar du på att sälja ?? bygg original . fast en soluckbil är ju mer värd...
Jag har tyvärr ingen ragtop bil. Har haft lite olika med dom är alla sålda.
Men jag har en kraftigt modified kaross från en före detta dragrace bil som hade front monterad volvo motor! Den har en perfekt org ragtop som jag funderar på att flytta över.
Snyggt
![]()
Vart ifrån köpte du värmekanalerna? Dyr frakt?
Det är https://www.klassicfab.com/ som säljer. Dom enda som tillverkar paneler som är pressade som org.
Dom har nu öppnat en filial i Spanien under klassicfabeurope men just nu verkar inte deras hemsida fungera... där borde du iaf kunna få vettig frakt.
92 2020-01-01 04:13:29 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2024-10-12 11:14:57)
Vad gör man på nyårsafton när alla affärer är stängda och man är hemma och ledig.. tja varför inte tillbringa dagen i garaget!
Jag blästrade rent biten jag skulle använda.

När det var klart så stagade jag upp karossen så den inte skulle vika ihop sig när jag lossade hatten. Innan jag började kapa så tog jag så mycket mått jag kunde så jag skulle få ny biten på samma ställe
Sen ritade jag ut var jag skulle kapa där plåten var frisk

Jag la med flit skarven i pressningen då det är mist chans att den slår sig där samt att det är lättare att komma åt och slipa.
var det bara att ta mod till sig och börja kapa.
Lämnade remsan som var punktad mot karossen. Slipade sen ned punktsvetsarna och lirkade bort den biten.
Sen ritade jag på nya biten och kapade ut det som jag inte skulle ha. Snyggade till den biten och provmonterade. Efter ett par mindre justeringar var jag nöjd. Alla måtten stämde. Sen var det bara att börja punkta dit biten

Sen helsvetsa och slipa. Resultatet blev över förväntan. Nästa steg blir att punkta dit hatten i karossen igen men egentligen ska änden till värmekanalen in emelan först.

En milstolpe då det är. Första biten som är lagad på bilen!
Snygg lagning!
Snyggt jobbat, jag får lite flashback till när jag gjorde samma grej.
95 2020-01-07 00:46:34 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2024-10-12 11:25:49)
Fick en biljett till HongKong för att jobba lite men då planet jag skulle hämta i Hongkong var på service och inte blev klart i tid så fick jag efter två nätter biljetter hem igen... så vad gör man efter att man spenderat natten i farandes över den ryska tundran. Jo man ger sig givetvis ner till garaget och tar tag i lite mer rostlagning!
Nu var det dags att värma upp punkt svetsen.
Skärminfästningen blev en bra jordpunkt

Tyvär är svesten tung och klumpig att hållas med så jag kunde inte ta bilder på själva svetsningen.
Men är nöjd med resultatet även om det inte är lina snyggt och symetriskt som org. Men är tvingen att svetsa i plåten som inte redan varit svetsad i förut så den är hård..

När det var klart så var det bara att forstätta med att slipa och rensa ut för nya kanalen.
Det börjar närma sig. Väntar på lite mer gröna plåtar som borde dyka upp när som helst sen är det snart dax att montera tröskarna.
Jag funderar på att beställa dom här från autocraft

Någon som köpt dom därifrån?
När jag var klar med rensningen börja det jag kolla lite på inre bakskärmen. Den passar riktigt bra måste bara fixa baksätesplåten först för den ser ut så här...

Lite synd bara att den inte har rätt inpressning runt om svetsmuttern. Innan jag gav mig för kvällen var jag tvungen att prova hur främre innerskärmen passar. Den var mycket sämre än bak men ändå helt ok

Med panelerna på plats så ser den nästan ut som en bil igen
96 2020-01-07 02:52:02 Senaste redigerad av Norain (2020-01-07 02:52:51)
Vart nyfiken på de där gröna grejjerna från klassic fab.
Lyckades inte få något frakt pris.. och sen redirectar deras första sida (just nu iaf när jag testa på europe siten) till en scam "win-award" site. Får väl hoppas dom fixar till det.
Snart med svart bälte i underredesmassa!
Vart nyfiken på de där gröna grejjerna från klassic fab.
Lyckades inte få något frakt pris.. och sen redirectar deras första sida (just nu iaf när jag testa på europe siten) till en scam "win-award" site. Får väl hoppas dom fixar till det.
Jag fick €20 i frakt på a-stolpe och främre firewall antar att det varierar beroende på hur stort tungt dina grejer blir men framförallt slipper du tull moms när du beställer från spanien. Spam siten fick jag också upp men den funkade senare så jag antar att det bara är att prova igen. Annars kan du maila [email protected] och fråga. Dom är mycket hjälpsamma!
Grundligt och snyggt jobb 
blir ju tårögd av det finfina arbetet 
Grundligt och snyggt jobb
Tack det värmer att höra
