1 Senaste redigerad av OHmek (2019-12-21 21:26:12)

Är det någon av er som vet skillnad på kammar Engle FK8, FK 46. FK 47. W 125 eller annat förslag?

Skall sitta i en 2275.  82X94. och 44-37 ventiler eller 42-36,5 ventil eller 40- 35,5 . och portade toppar.

009 fördelare

Förgasare dubbla weber 40 dfi.  senare eventuell insprutning.

Vad tycker ni? Har ni något förslag på kam.

Mvh. Ove

2

Hej Det där med kam
Ja det är stor  skillnad mellan dom 
Om man tar FK 46 som exp är snabb i ramperna ( stygg mot lyftar hålen)
När jag väljer kam så är det flöde i locken och komp som avgör
Det finns en sak till som är viktig vilket arbetsområde den har 
Dom kamana som du specade är Racing kammar  ett gäng är över 300 grader
När dom är över 300 grader så får man räkna med sämre körbarhet  sådana jobbar ofta bra vid 3500 och uppåt
Om du vill ha en modernt tänk på kamen så har vi JPM här i landet
En kam som är över 300 grader har överlapp så den släpper ut kompet tills kamen går in och jobbar på på sitt varvtal
Som  FK 46 som har ett arbetsområde på 3800-7800  enligt Engle Racing Cams
Ps dom är utveklade på 70 -80 talet
Länk
https://www.yumpu.com/en/document/read/ … ng-camsänk
I dag kan man söka på googel på kam kort där finns infon eller hos tillverkaren

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

3 Senaste redigerad av CrewCab (2019-12-22 17:37:22)

Jag har kört många mil med w125 i en 78,4x92 med 42-37 ventiler och dubba 44 Idf.
Gick mycket fint med bra tomgång och snällt på gatan, även med teardroptrailer efter ner till Holland / Tyskland. 14,08 på 402m.

Variant 66a taksänkt med mittmotor
Crewcab 65a
Typ 1 50a i delar

4

Det där med att tomgången blir orolig med vassa kammar är en myt, det handlar bara om justering. En av de absolut snällaste motorer jag provkört var en 2332 cc på strax över 240 hk. Gick hur snällt och fint som helst och den hade min gamla mamma kunnat köra utan problem, hon är 81 år. När man passerar 3500 öppnar tivolit och då bär det iväg.  ICQ/ag

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Jag kan egentligen för lite om kammar. Jag har haft en 74x92 motor. W125 kam och weber idf. I sin första verision hade den 40x35,5 mm toppar från logmech. Den motorn bromsades till ca 110 hk vill jag minnas. Eller 118.. hursom så tyckte jag den gick bra men efter säsong ett så växte hornen och samma setup men topparna skickades ner till göran på logmech för portning, samtidigt som vi hade intressant dialog kring avgas och så vidare vilket egentligen handlade om harmoni i motorn.. så han portade och jag justerade kringutrustning, resultatet blev 166,9 hk. Det är ju ok för en motor under två lite. Snäll så frun kunde ta bilen till jobbet. Riktigt jävla arg när det verkligen gällde. Jag gillade hur den ganska markant växlade humör från snäll mysfolka med webergurgel till växellådsknäckande pitbull. Nu vet inte jag men den kom hårt på varv.. och ja jag hann rensa en låda med den.
Byggs det en till motor så blir det i stort sett samma recept. Kanske med en 78 vev..

6

masen skrev:

Jag kan egentligen för lite om kammar. Jag har haft en 74x92 motor. W125 kam och weber idf. I sin första verision hade den 40x35,5 mm toppar från logmech. Den motorn bromsades till ca 110 hk vill jag minnas. Eller 118.. hursom så tyckte jag den gick bra men efter säsong ett så växte hornen och samma setup men topparna skickades ner till göran på logmech för portning, samtidigt som vi hade intressant dialog kring avgas och så vidare vilket egentligen handlade om harmoni i motorn.. så han portade och jag justerade kringutrustning, resultatet blev 166,9 hk. Det är ju ok för en motor under två lite. Snäll så frun kunde ta bilen till jobbet. Riktigt jävla arg när det verkligen gällde. Jag gillade hur den ganska markant växlade humör från snäll mysfolka med webergurgel till växellådsknäckande pitbull. Nu vet inte jag men den kom hårt på varv.. och ja jag hann rensa en låda med den.
Byggs det en till motor så blir det i stort sett samma recept. Kanske med en 78 vev..

Där håller jag med masen
Om man inte vill ha för mycket svikt i blocket  så väljer man en 78 mm vev
Så slipper man slipa ur matrial i blocket
För blocken är mjuka och det flexar så ramlager lägena redan i en 1600 när man driver upp varvtalet
Det finns en del saker som man ser när man arborrar block som  lättat svänghjul då vill ramlager läge 2 bli uppslaget ganska snabbt
Ja kam kan vara svårt att välja Till en buss som exp som går trögt mot en bubbla bör man ha en snällare
Skulle tro att mer än 50% är över kamade mot vad som toppana ger i luft
Exp har masen skrivit om  hur stor skillnad det kan bli med bra toppar
/// Micke

7

Om man ska jämföra Växlade eller oväxlade vippor så måste man jämföra med samma fjädrar och kamaxel  och 
då menar jag att växlade vippor kan ge mer belastning på kam och lyftare.

Jag har en W125 kam med lätta lyftare som jag tänker köra med original vippor och 44-37 ventiler och enkla fjädrar och 40 dfi och 11/2 tums Ormbo.  och Bosch 009 fördelare. Vad tycker ni om det?

Ni pratar om olika tändning på 009 fördelaren så vad jag kommer ihåg så skulle motorn gå med lägre tändning på trean för att minska värmen. Det fanns servicemeddelande på detta.   Mvh. Ove

8

En kam slipad för tex 1-1.25  har lägre lyft på kammen och mindre rörelse på lyftaren vilket är mer skonsamt för lyftargalleriet. Det ökade lyftet kommer av hur vipparmen är centrerad på vippaxeln vilket inte påverkar kam och lyftare. En w125 mår bra lite hårdare fjädrar enkla eller dubbla. I ditt fall med mellanstora ventiler skulle jag välja 1-1.25 vippor då ventilen bör lyftas minst 13,5 millimeter ut för att uppnå något flöde. Det där med lägre tändning på trean gäller inte eftermarknadsfördelare och när jag har vägt lyftare så har gamla original varit lättast även om alla kallar sina lyftare för lätta. Det som ger belastning på kam och lyftare och vippor är alldeles för hårda fjädrar inget annat. Med för mjuka fjädrar och tunga ventiler för man ventilflyt som förstör både kam och lyftare och slår sönder ventilsätena. Det är viktigt att mäta inspänningstryck på fjädrarna så att ventilen inte har fritt fall mot sätet. Man mäter även trycket över nock så att inte det blir för stort tryck på kammen. Ha även koll på så att fjädern inte slår ihop i sig själv vilket ofta är en orsak för att kammen slits ner på några mil. Det finns en anledning varför det finns ventilfjäderschims. Sen skall tillägas att enkla och dubbla fjädrar inte är något fast vetenskapligt mått utan det finns en uppsjö varianter och det gäller att välja rätt.

9

OHmek skrev:

Om man ska jämföra Växlade eller oväxlade vippor så måste man jämföra med samma fjädrar och kamaxel  och 
då menar jag att växlade vippor kan ge mer belastning på kam och lyftare.

Jag har en W125 kam med lätta lyftare som jag tänker köra med original vippor och 44-37 ventiler och enkla fjädrar och 40 dfi och 11/2 tums Ormbo.  och Bosch 009 fördelare. Vad tycker ni om det?

Ni pratar om olika tändning på 009 fördelaren så vad jag kommer ihåg så skulle motorn gå med lägre tändning på trean för att minska värmen. Det fanns servicemeddelande på detta.   Mvh. Ove

Det med lägre tändning på 3ans cylinder var på typ1 med dp toppar för att ventilen inte skulle gå av
Om du kan hitta en 009 som är tysk bosch  Men på 90 % av kina 009 är dom värre för dom är ofta glappiga sen är kamen för brytana så dåligt slipade så det kan skilja 13 grader mellan cylindrana Där för är dom billiga att köpa
Fick sådan här info från en firma här i landet Vi prov köpte 5 olika fabrikat men vi fick kasta 4 av dom i skrot bingen för dom var så dåliga så vi inte kunde sälja dom Det säger mycket på kvaliteten på kina fördelare
Ps det finns vw fördelare som är bra men man får söka Ett tips kolla vilka modeller som hade dubbla förgasare som std
En gammal 34 hk lyftare vägde cirka 87 gram  en tysk från 70 talet 92-93 gram  Det som säljs i dag 96-98 gram
Det finns lätta lyftare som Torsten Pipper  tillverkar i verktygsstål som väger cirka 55 gram
Cb har något som dom kallar lätta lyftare  det som är med dom lite flatare i radien på tryckytan mot std Vw
Efter ett kam haveri så lämnade jag upp lyftare till SKF labb för att dom skulle kolla radien på 6 olika lyftare Dom som var producerade som reservdel för vw var rätt radie på tryckytan
Det är därför JPM säljer kam med lyftare i paket för det skall bli rätt där
SLR säljer tyska om slipade nitrerade lyftare ( Steve long Racing) som är rätt i radien
I dag får man leta efter saker om man vill ha kvalitets saker  i maskin
Och att köpa saker i landet finns bara en firma för min del i dag  Så slipper man kina skiten
Skulle tro att han som har skrivit föregånde inlägg har samma åsikt om delar som jag har  om delar
/// Micke

10 Senaste redigerad av OHmek (2019-12-28 21:54:54)

Jag kollade på fördelaren idag. Det är en Bosch JF4.  0 231 178 009 som ligger i  en originalkartong och helt ny.

Jag funderar om det är bättre att att ha 44-35,5 ventiler istället för 44-37?
Jag har också ventiler med 9mm skaft, kan det vara bättre?
Mvh Ove

11

Kanske dum fråga.. men vad för fordon kommer motorn i??
syfte rakt fram ..??
eller ??
som så ofta innan sagt.. maskinen skall ju passa till behovet.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

12

Det är en typ 1 1303 årsmodell 1974 och ska användas i vanlig trafikmiljö.
Med andra ord en vässad  gatbil.

13

OHmek skrev:

Jag kollade på fördelaren idag. Det är en Bosch JF4.  0 231 178 009 som ligger i  en originalkartong och helt ny.

Jag funderar om det är bättre att att ha 44-35,5 ventiler istället för 44-37?
Jag har också ventiler med 9mm skaft, kan det vara bättre?
Mvh Ove

Bara för info  så räcker en 44 mm ventil till 240-250 hk
Man brukar  tappa gashastighet  med så stora ventiler
// M

14

Vad är det för toppar du har tänkt dig. En 2275 blir en ganska bred motor så vikten på stötstänger är viktig särskilt med enkla fjädrar. jag har just i dagarna byggt klart en motor med i mitt tycke för stora toppar. jag köpte en kam från JPM med mer bottenvrid och satte i små halsringar i Weber IDF 48. Provkörde först med 40 i halsring och den hade en enorm flatspot som inte gick att bota med större lågfart. Ringde johannes och han gav mig rådet att byta till 36 i halsring vilket är en beställningsvara från JPM. Körde motorn igen med en otrolig respons på gaspådrag .Det finns inget bätter än bottenvrid på en gatmotor. Motorn har JPM alustötstänger och 1-1.25 vippor och en JPM kam som bygger cylindertryck och bottenvrid. Den ultimata gaträcern. Vad jag vill säga är att det går att bygga om motorer som till synes har lite fel symetri genom att öka gashastigheten i förgasaren och sätta i en mildare kam plus lätta upp lyftargalleriet.