1

Hej, allihop. Jag har köpt en Bubbla från 1969 och måste ta bort motorn för att renovera den.
Kan någon berätta steg för steg hur jag tar bort motorn.
tacksam.

2

Youtube är fantastiskt med sånt där

inte kollat om denna är bra utan var bara första möjliga jag hitta

"VW Bug How To Engine Removal - step by step"
https://www.youtube.com/watch?v=k74Q8LgCh8M

RESERVATIONSPRIS: Ej uppnått
Typ-1 Lilla Blå -65

3

Annars är det rätt så enkelt:
1 koppla bort elkablar och gasvajern, rappa ur gasvajern.
2 Skruva bort luftrenaren och alla plåtarna runt motorn.
3 Lyft hela bilen, det är lättare om den står lika högt både fram och bak, tag bort bakhjulen.
4 Ställ en garagedomkraft med någon planka eller plyfaskiva lätt upphissad under motorn.
Julas motorcykellyft med en plyfaskiva på är jättebra till detta ändamål, garagedomkraften kan vara litet vinglig.
5 Lossa de fyra bultarna som håller motorn mot växellådan, ringnyckel med spärr 17 mm är bra att ha.
En av dessa bultar/maskinskruvar är gemensam till startmotorns infästning, startmotorn sitter kvar, se till att vara försiktig så du inte kortsluter dessa anslutning (bra att ha kopplat ur batteriet innan).
6 Höj lyften mot motorn, men inte för mycket bara så att du lyfter motorn ungefär 2 mm.
7 Greppa om avgasrören och dra motorn bakåt, man kan behöva rucka litet i sidled. Var försiktig så du inte förstör någonting på motorn eller karossen då det blir stopp innanför bakstammen i motorrummet.
8 Sänk domkraft/lift, thats it!

17mm ringnyckel, 17mm hylsa (19mm till hjulbultarna), kort och lång förlängare samt spärrhantag, domkraft eller mc-lyft, fyra stabila pallbockar, spårskuvmejsel, stjärnmejsel, arbetshandskar, tja det är väl i princip det som behövs.

Tro det eller ej, men återmonteringen sker i motsatt ordning ICQ/bs .
-Det är bra om man är två personer som hjälps åt. Men det går bra att vara ensam också.
I en beach buggy tar det mindre än tio minuter, i en bil med kaross tar det en kvart, en halvtimma om man är ovan.

Jag kanske har glömt någon detalj, så kolla även på Youtuben.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

4

Pianotrådarna som styr värmen på värmekammarna måste lossas också (om de sitter kvar).

5

Mr 56 skrev:

Pianotrådarna som styr värmen på värmekammarna måste lossas också (om de sitter kvar).

Ja just det, sällan man kan rädda dessa, dom brukar vara hopplöst rostiga eller fastrostade.

6

Hej alla VW fans.
När jag jobbade med dessa bilar på 70 talet så hade vi flera motorjobb varje dag och då brukade vi tävla mot varandra. Det tog sju minuter att plocka ur motorn. Det var tider det och kul var det.
Mvh. Ove

7

Ska man vara väldigt petig i Björns lista så är #5  3 muttrar och 1 skruv.   ICQ/ag   Annars var det en helt korrekt beskrivning! (ja, med tillägg för värmevajrarna då...)  ICQ/ay

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

8

Skruven uppe på vänster sida kom from augusti 1970.

9

Björn J. skrev:

Annars är det rätt så enkelt:
1 koppla bort elkablar och gasvajern, rappa ur gasvajern.
2 Skruva bort luftrenaren och alla plåtarna runt motorn.
3 Lyft hela bilen, det är lättare om den står lika högt både fram och bak, tag bort bakhjulen.
4 Ställ en garagedomkraft med någon planka eller plyfaskiva lätt upphissad under motorn.
Julas motorcykellyft med en plyfaskiva på är jättebra till detta ändamål, garagedomkraften kan vara litet vinglig.
5 Lossa de fyra bultarna som håller motorn mot växellådan, ringnyckel med spärr 17 mm är bra att ha.
En av dessa bultar/maskinskruvar är gemensam till startmotorns infästning, startmotorn sitter kvar, se till att vara försiktig så du inte kortsluter dessa anslutning (bra att ha kopplat ur batteriet innan).
6 Höj lyften mot motorn, men inte för mycket bara så att du lyfter motorn ungefär 2 mm.
7 Greppa om avgasrören och dra motorn bakåt, man kan behöva rucka litet i sidled. Var försiktig så du inte förstör någonting på motorn eller karossen då det blir stopp innanför bakstammen i motorrummet.
8 Sänk domkraft/lift, thats it!

17mm ringnyckel, 17mm hylsa (19mm till hjulbultarna), kort och lång förlängare samt spärrhantag, domkraft eller mc-lyft, fyra stabila pallbockar, spårskuvmejsel, stjärnmejsel, arbetshandskar, tja det är väl i princip det som behövs.

Tro det eller ej, men återmonteringen sker i motsatt ordning ICQ/bs .
-Det är bra om man är två personer som hjälps åt. Men det går bra att vara ensam också.
I en beach buggy tar det mindre än tio minuter, i en bil med kaross tar det en kvart, en halvtimma om man är ovan.

Jag kanske har glömt någon detalj, så kolla även på Youtuben.

Om den aldrig har varit ute förut  så skall det vara 15 mm på skallana på M10

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

10

Stefan F skrev:

Ska man vara väldigt petig i Björns lista så är #5  3 muttrar och 1 skruv.   ICQ/ag   Annars var det en helt korrekt beskrivning! (ja, med tillägg för värmevajrarna då...)  ICQ/ay

Efter 71 var det så

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

11

PPRMicke skrev:
Stefan F skrev:

Efter 71 var det så

Måste väl erkänna att jag aldrig tagit ur motorer i VW äldre än 71, iofs är buggyn en -68 men med AD eller AS motor så det är inte så mycket original kvar på den.

Men som sagts, en ringnyckel med spärr är väldigt bra när man skall ner i utrymmet mellan fläktkåpan och karossen.

En bult är ju kanske ett fästelement utan gängor, jämför ordet "kolvbult", "skruv" är väl någon spetsig sak att dra i trä eller plåt, maskinskruv är en gängad sak man sätter en mutter på, och "pinnbult" heter nog "gängad stång" eller gängstång"!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bult
https://sv.wikipedia.org/wiki/Skruv

Tja mina muttrar på "pinnbultarna" har ofta fastnat ordentligt så att jag får med mig hela fadereullan ut ur växellådan, därför skrev jag "skruv".
Jag har sett att det ibland även finns en låsbricka innanför muttrarna, och så skall det väl vara? ibland finns inte dessa så då sätter jag dit låsbrickor.

12

Ja du AB 1950. Alla är experter, det blir du med, om du tar det lugnt. Det är bättre att det tar 2-3 timmar att ta ur motorn när det är första gången. Gör du det minns du bättre hur prylarna ska sitta, när du ska dit med motorn igen. Lycka till.

Lattjo lajban med luftkylt.

13

Glöm inte bensinslangen! Bra att ha en pinne eller skruv som inte är helgängad med diam 6 mm att trycka in i slangen när den lossas från röret.