Jahaoo, då var Julen till ända och den första riktiga Semlan inmundigad för denna säsong 
Har ju trots Julstressen gjort lite i garaget ändå
Kunde lixom inte låta bli när det var så "lite" kvar att göra invändigt.
Och som vanligt var det ju inte så lite som man trodde, är ju alltid någe som dyker upp eller är lite krångligare än vanligt...
Var ju inte "bara" att kasta in soffan heller, det visade sig att jag var tvungen att hitta på någon form av nedre stopp så att inte ryggstödet ramlade ner helt automatiskt
Och när jag var i dom krokarna och pysslade med det så insåg jag samtidigt att jag måste hitta på någon form av tätningslist till de skruvade luckorna framför tanken. Original så sitter det någon form av skumgummilist, och det var inget jag hade på lager trodde jag. Men väl hemma så hittade jag en rulle sådan i ett otippat hörn i källaren
Passade även på att byta ut de självborrande plåtskruvarna jag tidigare använt till luckorna mot mer "rätt" skruv och bricka.
Så med det fixat tillsammans med ett stopp för ryggstödet så kunde jag gå vidare till nästa grej på listan. Och som ni alla vet så är ju listor till för att kringgå så ofta och mycket som möjligt...eller hur? 
Precis, jag hade ju observerat att den bakre innerbelysningen saknade både lampor och glas, så det var bara att rota fram de saknade delarna och trycka dit samt testa så att det funkar, vilket det gjorde
Blev ju riktigt mysigt därbak 
Men nu var det dags för att rulla ut mattan så att jag kunde mäta och skära till den så att den fyllde ut golvet nästan överallt. Tog även och skar till några spillbitar som sattes fast på den främre mellanväggens nederdel, lite som sparkskydd och förhoppningsvis lite ljuddämpande också.
Sedan var det dags att lokalisera var hålen genom golvet skulle vara för soffästena? Japp, det är de ursprungliga som suttit där en gång i tiden. Var tvungen och byta bulten då den var lite för rostangripen, och det var då jag upptäckte att dom använt Tum-skruv och vingmutter, vilket gjorde letandet efter sådan gänga lite spännande. Men som tur var så hittade jag två sådana i Stefans "gott å blandat" låda 
En liten kort story om gummimattan hinner jag dra... Den fick jag en gång i tiden av Roger Lundberg, och det var skiiitlänge sedan! Typ i början eller mitten av nittiotalet
Han hade i sin tur fått den från tågverkstan som använde den typen av matta i gångarna på personvagnarna, detta var spillbiten som blev över när dom hade rullat ut den i hela vagnens längd. Och jag visste väl det att den skulle komma till pass någon gång...
Med soffan på plats så var det bara en sak att ta itu med, att klä in runt dörrens rutram invändigt, tror inte jag lyckades få till några bilder på det jobbet, men kan väl säga som så...att det innehåller jättetunn masonit och rullgardin i det arbetet....
Sedan avslutades dörrjobbet med att bocka till en aluminiumbit/list som ett litet avslut nedanför rutan för att täcka glipan som blev mellan original dörrklädsel och den nedre trälisten som håller rutan.
Synd att det syns så dåligt på bilden, men jag känner mig nöjd, och det är ju huvudsaken
Nu när allt är på plats så ska jag reconda den lite invändigt, är ju en smula "äckligt" fläckvis där tiden fått gro ifred. Men det får bli som ett litet avstick utifall jag tröttnar på att laga lemmar... för det är väl det som står på tur skulle jag tro?
Post's attachments
2019-12-12 21.41.14.jpg 142.33 kb, 175 downloads since 2019-12-28

2019-12-12 21.54.04.jpg 178.11 kb, 178 downloads since 2019-12-28

2019-12-12 21.54.32.jpg 143.42 kb, 201 downloads since 2019-12-28

2019-12-17 23.23.30-1.jpg 195.61 kb, 176 downloads since 2019-12-28

2019-12-17 23.42.54.jpg 166.39 kb, 195 downloads since 2019-12-28
Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare) -51 Barndoor Kombi -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet