Hallå
Kan någon förklara för mig vad uttrycket matching numbers innebär/betyder?
Att chassinummer, motornummer och växellådsnummer är samma som när fordondt lämnade fabriken.
Ali G
okej, en följdfråga. om en av dessa tre inte matchar ska/bör man använda det uttrycket då?
Nej
Man kan ju tala om vad som inte stämmer. Tex motor utbytt.
Hallå
Kan någon förklara för mig vad uttrycket matching numbers innebär/betyder?
Det betyder att chassinummer och karossnummer / ID-bricka / Vin-nummer matchar varandra .
Samt motor och växellåda stämmer överens med de enheter bilen lämnade fabriken med.
Dock är det nog få som bry sig om växellådan- speciellt som det oftast inte framgår av ursprungs-certifikat.
Inte ens motornummer framgår om man inte själv anger ett nummer på vad man tror är originalmotorn.
Stämmer motornummer med originalet så bekräftar Wolfsburg detta.
Ja, men som Svwerker & Phileas Fogg beskriver uttrycket så försvinner väl meningen med det om tex. motorn är utbytt?
Mr 56 skrev:Man kan ju tala om vad som inte stämmer. Tex motor utbytt.
Ja, men som Svwerker & Phileas Fogg beskriver uttrycket så försvinner väl meningen med det om tex. motorn är utbytt?
Ja då ska man helt enkelt låta bli uttryck och termer som inte kan/ ska användas på berört fordon.
Man kan ju ha korrekt typ av motor och låda som ligger inom tillverkningsintervallen för bilen. Finns listor på det.
Om man inte vet 100% att det är samma enheter som satt på från fabrik och kan styrka det med lämpliga dokument så ska man naturligtvis låta bli och slänga sig med "matching numbers".
Har det bytts motor kan man ju tala om det, och i övrigt påpeka att delarna hör ihop.
I USA säljer de Number Matching bilar där man bytt block och slagit in originalmotorns nummer.
Det är en "number matching car with changed block"
Ursäkten brukar vara
"Jag sa att det var en number matching bil men inget om att det var en originalbil"
Så det finns gråzoner.
Motornummer kan även stå på importkortet från vwhk.
Vw körde ju med utbytessystem på både motor och låda på 50 & 60 talet, så vi vw åkare har väl aldrig varit så noga med matching number 
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
Certifikatet från Volkswagenmuseet är inte det som visar om det är matching number när det gäller motor och chassi. Servicekorten från VWHK har den riktiga uppgiften för Svensksålda folkvagnar. Det finns ett flertal folkvagnar som aldrig levererades till kund med den motor som monterades på fabriken utan motorn byttes när de kom till Sverige p.g.a. att de inte fungerade. En folkvagn kan alltså ha matching number fast certifikatet säger annat.
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss
Certifikatet från Volkswagenmuseet är inte det som visar om det är matching number när det gäller motor och chassi. Servicekorten från VWHK har den riktiga uppgiften för Svensksålda folkvagnar. Det finns ett flertal folkvagnar som aldrig levererades till kund med den motor som monterades på fabriken utan motorn byttes när de kom till Sverige p.g.a. att de inte fungerade. En folkvagn kan alltså ha matching number fast certifikatet säger annat.
Motorn bilen lämnade fabrik med är alltid den rätta och det som naturligtvis avses med matching numbers.
Att det sen förekommer lokala avvikelser med defekta eller förstörda motorer ändrar ju inte det faktum att motorn är utbytt.
Matching numbers är det endast med den motor som bilen lämnade fabriken med.
Och leveranskorten i all ära så är det ju inte helt ovanligt att motornummer inte finns med.
En poäng med själva begreppet "matching numbers" är ju att det för somliga, i somliga kretsar, anses vara värdehöjande för fordonet vid en eventuell försäljning.
Därmed bör man ju inte svänga sig med det begreppet om så inte är fallet kan man tycka. Gråzoner i all ära, men en anledning till att somliga svänger sig med detta begrepp eller varianter därav, är väl just för att kunna sälja sitt fordon med en "premie"...
pratar inte nödvändigtvis om VWs här...
mvh
En poäng med själva begreppet "matching numbers" är ju att det för somliga, i somliga kretsar, anses vara värdehöjande för fordonet vid en eventuell försäljning.
Därmed bör man ju inte svänga sig med det begreppet om så inte är fallet kan man tycka. Gråzoner i all ära, men en anledning till att somliga svänger sig med detta begrepp eller varianter därav, är väl just för att kunna sälja sitt fordon med en "premie"...
pratar inte nödvändigtvis om VWs här...
mvh
Håller helt med, bra skrivet.
Begreppet "matching numbers" vid försäljning har en liknande funktion som begreppet "rostfri" som inte heller bör användas om man inte skrapat varenda flaga underredsmassa från karossen. Kanske att "rostfri" aldrig borde användas om nu bilen inte är tillverkad av rostfritt stål dvs.
För mig är detta med "matching numbers" något som folk slänger sig med för att på ngt vis markera status, en typ av snobbifiering och det har aldrig varit min melodi. Det viktiga är inte numren, det viktiga är hur du och bilen är enligt mig.
Ibland när vi svenskar har svårt för att ta till oss av Anglicismer, så brukar jag för egen del översätta dem. Och om man tänker vad "matchande nummer" betyder, så betyder det just det, att numren ska matcha (iofs också en Anglicism). Det ska inte vara ett motornummer före, eller efter det som anges som en "match", får där är det bara "nästan en match" (almost matching numbers), men det låter ju inte lika bra. "Originallik", eller "originaltyp" är då ord som klingar bättre och som kan sägas ha god grund för detta.
Ett nybyggt block som fått ett "matching numbers" instansat är ungefär lika äkta som min westfalia. Begreppet borde då vara "fake matching numbers", men det låter ju inte heller lika bra.
Eller min lyx som jag bytt underdel på, allt under takstolparna är bytt=orginallyx.
17 2019-12-05 17:13:42 Senaste redigerad av PPRMicke (2019-12-05 18:31:16)
Om man tar raggar världen så är det sjukt ( i usa) och dom är lika sjuka här hemma)
Där skall motorn vara rätt nr topparna skall vara rätt insug skall stämma och förgasaren / grenrör / ventilkåpor slangar skall vara rätt år
sen kommer kopplingskåpan och växellåda med rätt reglage ( dom som är riktigt sjuka är kardanaxel också) bakaxel skall vara rätt med diff drivaxlar o bromsar Även framvagnen skall ha rätt stämplar
Det skall även vara rätt år o månad på fälgar ( finns dom som är riktigt sjuka dom skall har däck från det året )( finns bilar som har gått typ 100mil)
Skulle tro det är mycket svårt att finna en bubbla(vw) som har den specen där allt är rätt
Man får inte glömma av alla skruvar skall vara rätt med rätt märkning
Det som jag har räknat upp brukar man kolla efter om det skall vara rätt
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Matching numbers speglar oftast en oskruvad originalbil som
bara blivit äldre...inte en originalbil hopskruvad av delar från
10-tal andra bilars delar.
Om man tar raggar världen så är det sjukt ( i usa) och dom är lika sjuka här hemma)
Där skall motorn vara rätt nr topparna skall vara rätt insug skall stämma och förgasaren / grenrör / ventilkåpor slangar skall vara rätt år
sen kommer kopplingskåpan och växellåda med rätt reglage ( dom som är riktigt sjuka är kardanaxel också) bakaxel skall vara rätt med diff drivaxlar o bromsar Även framvagnen skall ha rätt stämplar
Det skall även vara rätt år o månad på fälgar ( finns dom som är riktigt sjuka dom skall har däck från det året )( finns bilar som har gått typ 100mil)
Skulle tro det är mycket svårt att finna en bubbla(vw) som har den specen där allt är rätt
Man får inte glömma av alla skruvar skall vara rätt med rätt märkning
Det som jag har räknat upp brukar man kolla efter om det skall vara rätt
/// Micke
Haha, nu är jag inte läkarutbildad och kan ställa diagnoser men det här och som Phileas Fogg skriver är för mig innebörden av uttrycket matching numbers men det verkar inte råda 100% konsensus. Här är en travesti på en anonns jag såg.
Läjt öörly bäjj, nästan rostfr,i original, komplett,saknas baklucka och framhjul L353 briljantröd , matching number, osvetsad, lagad i hjulhuset
En riktig slamkrypare på tal om matching numbers.
Det finns de som anstränger sig lite mer än andra- och opererar ihop en 30hk motor och en 3 liters rökare...
Andreas Lerch fantastiska Fokker buss (som tyvärr brann upp tillsammans med ett flertal andra bilar)
Generatortorn och hela främre delen är hopsvetsat med ett nytt block.. Sanslöst coolt.
På besiktningsstationen " Jo- jag lovar det är originalmotorn- har bara byggt om den lite"