1

Hej, min bubbla laddar inte och såg att denna bruna kabel satt löst. Var ska den sitta?

/ Jim

Post's attachments

F1DD4249-9471-466A-AA01-A54ED5651EB0.jpeg, 292.14 kb, 1280 x 958
F1DD4249-9471-466A-AA01-A54ED5651EB0.jpeg 292.14 kb, 10 downloads since 2019-11-09 

2

Det där ser inte riktigt rätt ut, sitter den röd/vita på B+ ?  Grön är Df och brun är jord, den ska definitivt inte vara oansluten.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

3

Stefan F skrev:

Det där ser inte riktigt rätt ut, sitter den röd/vita på B+ ?  Grön är Df och brun är jord, den ska definitivt inte vara oansluten.

Vad jag kan se så är den vit/röda på D+ och den gröna på DF

Vart tycker du jag ska montera den bruna jorden?

4

En liten fråga till. Har en knapp som heter + Temp. Är det den som startar bensinvärmaren och hur styr man isåfall tempen på den?

5

Jimpiz skrev:

En liten fråga till. Har en knapp som heter + Temp. Är det den som startar bensinvärmaren och hur styr man isåfall tempen på den?

Det gör man inte...  ICQ/bs   Den är antingen på eller av...

Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

6

Jimpiz skrev:
Stefan F skrev:

Ahh... just det, det är en likströmsgenerator...  Då ska den röd/vita sitta på D+, den gröna på Df och den bruna någonstans på generatorns hölje, skulle kunna vara märkt med D-

7

Stefan F skrev:
Jimpiz skrev:
Stefan F skrev:

Ahh... just det, det är en likströmsgenerator...  Då ska den röd/vita sitta på D+, den gröna på Df och den bruna någonstans på generatorns hölje, skulle kunna vara märkt med D-

Okej. Ska kolla om jag hittar något lämpligt ställe på generatorn ICQ/ab. Tack för svaret ICQ/ab

8

Den som har monterat generatorn har för det första vridit den ett kvarts varv motsols...
Detta innebär att du kommer få svårt att montera kabeln på dess tänkta plats pga utrymmesbrist?
Du ser iaf skallen på skruven jag ringat in.

https://www.bildtagg.se/file/thumb/3derjb0srk8gukzq1566x2

9

Jag tror snarare att det är själva bilden som är roterad...  ICQ/af

10

Rättar mig själv...
Det är inte generatorn som är vriden, det är bilden ser jag nu ICQ/bu

11

C.Frisk skrev:

Rättar mig själv...
Det är inte generatorn som är vriden, det är bilden ser jag nu ICQ/bu

Det blev lite fel när ja skulle fota  ICQ/ap  ICQ/ag

Ska försöka komma åt den skruven. Tack för all hjälp

12

Tror faktiskt inte att ditt problem beror på att sladden inte är inkopplad, den är bara en extra jord.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

13

Generatornär vriden, men det påverkar inte laddningen. Bruna jorgledningen går att klämma fast under generatorns fästklämma. Är motorprobetgjord? Om inte kan det vara remanens som försvunnit.

14

Kjell T skrev:

Generatornär vriden, men det påverkar inte laddningen. Bruna jorgledningen går att klämma fast under generatorns fästklämma. Är motorprobetgjord? Om inte kan det vara remanens som försvunnit.

Motorprobetgjord?, remanens?

15

Jimpiz skrev:
Kjell T skrev:

Motorprobetgjord?, remanens?

Den bruna är en jordledning, som är kopplad till reläet, så generator och relä ska ha samma spänningsnivå.
Borde funka utan, men hjälper defintivt till för att optimera laddning (biltillverkare sätter inet dit nått onödigt).

Remanens = restmagnetism, en likströmsgenerator har har lite restmagnetism kvar som hjälper till att starta upp den vis motorstart.
Så reläets backströms del kopplas ur.

Har man haft isär generatorn kan man polarizera den lossa all kablar från reläet. Koppla plus från batteriet till D+,jorda sen DF anslutningen några sekunder. är remmen inte monterad snurrar generatorn som en elmotor, är den inte det ska man bara jorda en liten stund.

Sen är de bar att koppla in kablarna från laddreläet och starta upp motorn.

16

Jag prövade att koppla + på D+ och sen jord på den andra, men det gnistrar lite bara och inget annat händer. Laddar fortfarande inget ICQ/ac

17 Senaste redigerad av Mr 56 (2019-11-22 18:09:27)

Att det gnistrar är bra.

Om du lossar remmen skall generatorn snurra som en motor.
När du kopplar som ovan.
Gör den det utan oljud, Så ligger laddreläet risigt till.

18

Mr 56 skrev:

Att det gnistrar är bra.

Om du lossar remmen skall generatorn snurra som en motor.
När du kopplar som ovan.
Gör den det utan oljud, Så ligger laddreläet risigt till.

Bara gnistrar, inget mer händer. Vart sitter det reläet och hur ser det ut?

19

Kolla under baksätet, vänster sida.