1

Hej!

Jag tror att jag har gjort bort mig nu.. Jag ville veta att min buss fick en godkänd ursprungskontroll innan jag började att beställa delarna till den.
Ursprungskontrollen blev godkänd men jag fick även veta att den bara gäller i 5 år! Och jag har ju nu skickat in original dokumenten (kvitto och utdrag från riksarkivet) till transportstyrelsen och de skickar ju som bekant inte tillbaka dem. Så vad gör jag ifall jag inte hinner regbesiktiga inom 5 år?
Jag gjorde färgkopior på dokumenten som jag skickade in men transportstyrelsen säger att de endast tar emot original dokument så jag vet inte om jag har någon nytta av kopiorna?

Hoppas att nån har några lugnande ord eller erfarenheter av det här ICQ/ab

2

Hej !
jag gjorde ursprungskontroll nån gång i november 2013 och regbesiktning 2019-04-26.
Och jag hörde aldrig nått om att det fanns nån tidsbegränsning.
Skall kolla lite bättre hur långt det var mellan ursprungskontroll och regbesiktning.

SO42 Walk thru 67 http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=39806
Karmann Ghia 143 / 1962
T5 California

You're Never a loser until you quit trying.

3

Det stod i papperena jag fick att från och med den 1 Juli 2019 så gäller ursprungskontroller endast i 5 år så det är ett alldeles nytt påhitt Default/hmm

4

Jag såg det också.
Som jag ser det så får man väl oberopa, den gamla ursprungskontrollen efter fem år och ansöka om en ny.
Bättre underlag kan man väl inte ha än statens godkännade.
Å andra sidan  sätter dit lite press på projektet.

"ljushuvud"

5

Kontrollera vad dom har för lagringstid på dokumenten. Har för mig att transportstyrelsen har 8 år.

Så i värsta fall kanske du kan spara ditt ärendenummer och så kan dom plocka fram kvittona igen.
Ring till dom och hör.

6

Sen förfaller ju en ursprungskontroll vid ägarbyte.

Hur ska nästa ägare göra då om man måste sälja projektet och inte kan leverera några giltiga dokument för nästa köpares ursprungskontroll?

Känns som en regel för moderna importerade bilar och inte för gamla avregistrerade renoveringsobjekt.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

7

David, Luleå skrev:

Sen förfaller ju en ursprungskontroll vid ägarbyte.

Hur ska nästa ägare göra då om man måste sälja projektet och inte kan leverera några giltiga dokument för nästa köpares ursprungskontroll?

Känns som en regel för moderna importerade bilar och inte för gamla avregistrerade renoveringsobjekt.

Du får göra en ny ansökan och ange förra ägarens ärendenummer.

"ljushuvud"