1 Senaste redigerad av mettis (2019-11-21 23:54:48)

Genom åren har jag sett många frågor och påståenden.
På mina 40 år i VW-hobbyn, vill jag påstå att en renoverad eller bra motor ger;
1 kg på tomgång
2 kg på 2000Rpm
3 Kg på 3000 Rpm
Därefter öppnar reducerventilen och returnerar överskottet.
Detta på en std-motor. När man ändrar oljepump, reducerfjädrar osv hamnar man ju någon annanstans.
Film på "besiktningsmotor" i min Buggy, som var en helt original enkelport 1600:a (såldes direkt efteråt till en buss..;-)
Ljudet kommer av de totalt värdelösa "Buggy-piporna" (jag har bättre avgassystem annars) men Buggyn gick igenom bes.
https://youtu.be/wgSKPM4aRNI

2

Om man trimmar o varvar mycket
Skall man ha 1 bar på varje tusen varv
För att inte få vevstaks ras

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

3 Senaste redigerad av mettis (2019-11-22 21:45:14)

isåfall kan jag jämföra med typ4, som har 6 bar (Kg) som maxtryck original.
Frågan är hur man laborerar med fjädrar i reducerventiler när man trimmar...
I dubbelreducerat block (70-) skall den främre ventilen öppna kanalen till oljekylaren när trycket sjunker (motorn börjar bli varm).
Har man bytt till större oljepump, eller högre varv än original, kan jag ifrågasätta denna funktion.
Den bakre ventilen är systemtryck, där är det lättare att laborera fjädertryck förutsatt att man har oljetrycksmätare.

4

mettis skrev:

isåfall kan jag jämföra med typ4, som har 6 bar (Kg) som maxtryck original.
Frågan är hur man laborerar med fjädrar i reducerventiler när man trimmar...
I dubbelreducerat block (70-) skall den främre ventilen öppna kanalen till oljekylaren när trycket sjunker (motorn börjar bli varm).
Har man bytt till större oljepump, eller högre varv än original, kan jag ifrågasätta denna funktion.
Den bakre ventilen är systemtryck, där är det lättare att laborera fjädertryck förutsatt att man har oljetrycksmätare.

Sen att kolla oljetrycket med luft i oljan är inte så bra ( det blir luft i oljan efter 200 m om man inte har mer olja i motorn än std)
Det där med att labba med Standad prylar är ingen hit Det kar kostat mig typ 5-6 vevar innan man fattade att leta efter info
För att bli av med problemet att 3ans vevlager går ner sig (kan vara 2ans i vissa fall)
Det finns en anledning varför dom kör i USa med 30 mm pump och tryckreglerat lock Dom varvar som fan o kör 50 till 100 repor innan dom öppnar motorn o vevlagrena ser nya ut Där har man tryck reduseringen instäld på 120-140 psi  för att inte knäcka oljekyl sen reglerar man trycket en gång till typ 6-7 kg i sug världen
Där i mot övertrycks världen har man oljetryck som överbryggar laddtrycket så inte vevlagrena går ner sig av laddtrycket  ( vissa fall statisk komp på 28-35 kg )

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar