1

Hej.

Undrar lite om hur mycket glapp som är ok när man mäter med en indikatorklocka på en ventil för att se om ventilstyrningen behöver bytas.
Samt hur högt måste ventilen lyftas vid mätning?

Har sökt på massor av ställen men inte hittat något bra svar.
Motorn i fråga är en 1500.

Tempo Matador -50
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21

2

Om motorn är en orenoverad 1500 från tidigt sjuttital så är nog renovering av topparna nödvändigt. Jag brukar hålla mig till 5 hundradelars skillnad mellan styrning och ventil, något mer på avgas. Med beggade ventiler är det svårt att få bra spel då dom oftast är koniska av slitage. Med tanke på hur många mil man kör per år med hobbybilen  så behöver man bara göra en seriös renovering av topparna samt motor.

3

Det är en utbytesmotor, räknar du diametralt rller radiellt 0,05?

Tempo Matador -50
Oval-55 (släktbilen)

4

Citerar ur bilsports VW mektips, "så fixar du topparna":

"Utan tillgång till dyra mättolkar kan man använda en indikatorklocka.
Dra upp ventilen i höjd med kanten på toppen, vicka fram och tillbaka och notera glappet.
Högst 0,10 mm är tillåtet, sen blir det nya styrningar."

Håller med Hasse, dom brukar vara slitna och behöva bytas.

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

5

Och vilket år slutade VW med utbytesmotorer?

6 Senaste redigerad av Berg (2019-11-19 20:45:17)

Jättelänge sedan..... ICQ/ah

Jag hör vad du säger, ibland så tror man väl i sin snålhet att det ska funka ändå, och hade jag haft tillräckligt med cash på nöjeskontot så hade du fått bygga en bra motor åt mig ICQ/bv

Hoppas ju jag kan få tag på en motor till en hyfsat ok peng som kan hålla några år då det fortfarande är mycket stålar som skall ut på bussen med inredning oxå.
Med två ungar blir det inte alltid så mycket över till nöjen  ICQ/bh

Tempo Matador -50
Oval-55 (släktbilen)

7

Det står i denna bok
https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=23303

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

PPRMicke skrev:

Det står i denna bok

Kanon tack.
Här har de dragit upp ventilen högre än topplocksplanet och en förslitningsgräns på 0,8mm, tror att jag hade ett glapp på 0,25 mm på mina toppar när jag mätte ungefär lika högt, då kanske de klarar sig ett litet tag till, jag vet att det låter dumsnålt men då kanske det räcker att skruva ihop motorn jag har och bara svarva svänghjulet då det var lite rostigt på lammellplanet.
Vill bara få i en motor så jag kan börja köra den lite och förhoppningsvis få regbesiktigat den till våren.
Jag kommer inte hunnit med inredningen då men det får komma senare, vill bara få ut den på vägen nu efter 10,5 år i garaget.

Tempo Matador -50
Oval-55 (släktbilen)

9

Berg skrev:
PPRMicke skrev:

Det står i denna bok

Kanon tack.
Här har de dragit upp ventilen högre än topplocksplanet och en förslitningsgräns på 0,8mm, tror att jag hade ett glapp på 0,25 mm på mina toppar när jag mätte ungefär lika högt, då kanske de klarar sig ett litet tag till, jag vet att det låter dumsnålt men då kanske det räcker att skruva ihop motorn jag har och bara svarva svänghjulet då det var lite rostigt på lammellplanet.
Vill bara få i en motor så jag kan börja köra den lite och förhoppningsvis få regbesiktigat den till våren.
Jag kommer inte hunnit med inredningen då men det får komma senare, vill bara få ut den på vägen nu efter 10,5 år i garaget.

Det där är bara en sak
Har du mätt dom mätt dom i tryck åt den hållet som vippan trycker där brukar det vara större
En sak att tänka på är att inte bredden på sätet är förbred( det går inte att fixa med inslipning) då går ventilen varm som F#n  och
Även detta står i boken
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

10

PPRMicke skrev:
Berg skrev:
PPRMicke skrev:

Det står i denna bok

Kanon tack.

Det där är bara en sak
Har du mätt dom mätt dom i tryck åt den hållet som vippan trycker där brukar det vara större
En sak att tänka på är att inte bredden på sätet är förbred( det går inte att fixa med inslipning) då går ventilen varm som F#n  och
Även detta står i boken
/// M

Kommer inte ihåg vilket håll jag vickade åt ICQ/bn  lär väl troligen få en tråkig insikt när jag kontrollerar detta igen ICQ/bm

Tempo Matador -50
Oval-55 (släktbilen)

11 Senaste redigerad av mettis (2019-11-21 23:40:07)

I VAG handbok  är förslitningsspel max 0,8mm i sidled mätt med indikatorklocka vid delningsplanet.
Men oftast ser det ut såhär, som jag filmade igår.. ;
https://youtu.be/pA77N-3q9-M