1

Tjena har köpt på mig en ofärdig VW trike och skulle behöva hjälp med identifiering av motor och växellåda då detta verkar vara ett hopplock.
Motor nummer är AD 335 857
Växellåds nummer är 3 676 602.
Tacksam för all hjälp jag kan få då jag är helt novis på VW typ 1 or

2

AD är en 1600-motor. Finns det inga bokstäver före numret på lådan?

3

Att tillägga, 50 hk och tillverkad 1971. Info här: https://www.thesamba.com/vw/archives/in … dating.php

4

Nä inga bokstäver vad jag har sett. Ska kolla lite nogrannare .

5 Senaste redigerad av PPRMicke (2019-11-19 14:23:24)

Det kan vara en låda som är tidigare än 65  då är det bara nr ( har den två olje pluggar i botten )
Om den är std  slutväxel 4.37  3.78 på ettan  "an 2.05  3an finns det två olika  4an  0,89
Det som skiljer på bubbla lådor är slutväxelen  som finns 4.37 /4,13 och 3,88 (3,78,8) den kom 71 på IRS bakvagnen
Till 99% är kronhjulet vänt i lådan
Vilken bakvagn har du på moppen 
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

Njaä.. , kanske inte riktigt så.
JA, det är vad jag kallar en "nummerlåda", d.v.s. en vxl. före -66 (-67?), som med största sannolikhet kommer fr. en Typ 1, och då har en slutväxel (R/P) 4,375. (alternativet skulle vara en vxl. fr. en Typ 3, som också hade tillverkningsnummer, utan bokstäver, vid den aktuella tiden. Fördelen är då att det var en R/P 4,125. Men sannolikheten är nog rätt liten för det, eftersom den övervägande delen var Typ 1.) Bokstäver framför tillverkningsnumret, som man kan läsa av vad det för R/P, införs -67 (eller -68(?)).
Förutom att då R/P skiljer är de (rätt) lika vad gäller #1 (3,800) - #4 (0,889 , och JA, det satt en annan #3 upp till -65, än vad det satt i de sista nummerlådorna (-66/-67(?))). #1 är den klenaste till "tunnellådorna" (pendelvxl./61=>), liksom synkringar, växelmuffar etc., och inget jag återanvänder när jag renoverar dessa vxl.
R/P kom augusti -72 (d.v.s. 73 års modell), medan #1 med 3,785 kom först i oktober -72 (då även datum för tillverkning infördes, isf. löpande tillverkningsnummer)
Oavsett vilken låda du har/använder rekommenderar jag dig att räkna på vad du får i varvtal på motorn när du har bestämt dig för däckdimensioner. Jag har byggt om åtskilliga trikevxl. för "det varvar för mycket", och tyvärr kommer man inte särskilt långt med original R/P eller/och utväxlingarna på #1 - #4. Betänk att detta är en cykel som väger 350-400 kg(?), en "gubbe" ovanpå (80 kg?), som vill ha, "ett lagom varvtal" (2300 -2500 rpm?) vid max 90 km/h. Krävs en del av vxl. speciellt som många har valt 13", i bästa fall 14" fälgar,  ....med "lakritssnören" på (läs: lågprofil). Eller som en kund sa till mig när han lämnade med en nybyggd vxl: "Skall bli spännande att åka 4-vxl. Du vet, tidigare har man bra haft 3 växlar, startade aldrig i #1,  ...och dessutom varvade det för mycket på #4......"

7 Senaste redigerad av knusselandblack (2019-11-21 22:14:41)

Inga bokstäver framför serienummret.
Den har 2 pluggar i botten.
Kortad pendelaxel med 4 bult å bromstrummor bandbredd 40 mm
Hjuldimensionen jag har är 15" x 235 med 70 profil så det är ju inga lakritssnören. ICQ/ad

8

Bra att du har höjd (profil) på däcken. Hoppas att du även har bredd(?).
Här är en fingervisning om vilka varvtal du kommer att få (med 165 breda däck):

165/15" 70, R/P 4,375, #4 0,889
               
3705    rpm vid 110 km/h           
3031    rpm vid 90 km/h           
2695    rpm vid 80 km/h

9

Inte lakritsremmar, men snören?
165/70 ser väl rätt klent ut på en trike?
Om du istället har 265/70R15, så får du ca 23% större rullningsomkrets, och får därmed ner motorvarvet ordentligt.
Du har ju knappast ont om utrymme runt hjulen!
(70-profil betyder att däckets höjd är 70% av bredden på bredaste stället)

10 Senaste redigerad av knusselandblack (2019-11-21 22:34:14)

Jo Lennart jag vet att vad profilhöjden är. Glömde bara att skriva i bredden på däcket. 15"x 235/70 Sorry hehe
Vill inte ha för breda däck heller då det kan inverka på köregenskaperna, när man har så lågt framhjulstryck som på en trike.
Får väl försöka kolla upp detta mä varvtal å dylikt

11

Men jag är väldigt tacksam för era tips å engagemang.
Det betyder mycket ska ni veta

12 Senaste redigerad av MH (2019-11-22 09:25:27)

Det finns förmodligen en/ett par anledning att trikar byggs med 13" - 14" fälgar och lågprofildäck; höjden, proportionerna i förhållande till cykeln. En cykel som skall passera ett besiktningsorgan skall ha blinkers, bromsljus etc., vilket är rimligt att det sitter på skärmarna. Det blir mycket hjul och skärmar med 265/15" 70 i förhållande till cykeln, gissar jag.
Som sagt, vad vet jag? Jag försöker bara slå ett slag för att räkna, på utväxlingar, innan man börjar bygga. Jag har många som ringer och tycker; "Det varvar för mycket", och då inte bara trikeåkare. (Aktuellt för stunden är alla bussar-/pic-up ägare, som vill- /inte vill ha kvar sina red.växlar.)
Den sista trikevxl. jag levererade hade/har 2160 rpm vid 90 km/h, med  245/14" 60 (#4). Ser i mappen med beräkningar att det fanns ett alternativ; 245/14" 45, vilket gav 2430 rpm vid 90 km/h. Vilket däckval kunden gjorde vet jag inte, men ändringen av utväxlingarna i själva  "nummerlådan" (mot originalet) gav en varvtalssänkning på 700 alt. 790 rpm vid 90 km/h, beroende på däckval. Utrymme, utseende och ombyggnadsarbete fick nog i slutänden avgöra vad däckvalet blev............          Vad vet jag? Jag räknar, föreslår vad som är vettigt med utgångspunkt från erfarenhet och bygger (det kunden vill ha/är beredd att betala för). Tveklöst är att däckdimensioner har stor inverkan på varvtalet, och är det billigaste sättet till ändring, men det är inte alltid det är den enda och rätta lösningen. Räkna på det får du se!

Lennarts förslag:
265/15" 70, R/P 4,375,  #4 0,889               
               
3015    rpm vid 110 km/h           
2467    rpm vid 90 km/h           
2193    rpm vid 80 km/h