rickard m skrev:Det funkade
Det var väl dock inget superljud direkt, men jag är inte så kinkig. Provade också med en modern högtalare, men var ingen större skillnad, har väldigt dålig mottagning i garaget, så allt skrapande kommer nog därifrån. Ska PM'a Frederik och se om han fortfarande gör 6-poliga DIN kontakter med 3,5mm plugg...
Man kan väl inte begära superbra hifi från en så gammal radio.
Men några tips mot skrap och sprak...
Dålig brusande och knastrig mottagning, se till att ha en fräsch antenn som är ordentlig jordad i karossen, järnoxid, det vill säga "rost" leder elektrisk ström väldigt dåligt!
Skrap och knaster då du vrider på radions rattar, oxid på motståndsbanorna inne i potentiometrarna, vrid max åt båda hållen 10-20 gånger så blir det bättre, litet elektronikspray i dessa potentiometrar eller "vridmotstånd" blir ännu bättre, men då måste du skruva isär apparaten. Obs! 5-56 är inte elektronikspray, det finns betydligt bättre sprayer för det ändamålet, CRC har en spray som heter 2-26, men det finns likvärdiga från andra tillverkare.
Äldre (=riktigt gamla) bilradioapparater är även känsliga för yttre störningar, om du har gnistbildning vid generatorn kol, liksom i kolen i vindrutetorkarmotorn, slitna brytarspetsar skapar störningar liksom egentligen hela tändsystemet.
Vinande och tjutande störningar kommer från elmotorer och generatorer, knattrande eller knastrande störningar kommer från tändsystemet.
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."