16,726

Det pratas ju om att folk letar splitbuss här på forumet.
Denna 63a är riktigt trevlig, och väl hyfsat prissatt, iaf i dagens marknad.

https://www.blocket.se/vi/88030405.htm

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

16,727

lasslo skrev:

Denna bussen har klivit upp i prisbilden då vi är flera som är intresserade .
Det finns lite att åtgärda på bussen men ett super trevligt projekt att bygga vidare på.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
Porsche 914 1970.

16,728

lasslo skrev:

Det finns lite att åtgärda på bussen men ett super trevligt projekt att bygga vidare på.

Porsche 914 1970.

16,729

Den blivande exfrun gnider sina händer o skrockar... "komsi komsi"

Har mycket NOS-delar. Söker du nåt? Fråga på, men ha gärna reservdelsnumret redo...

Westfalia for ever. Jag är en Westfalia Anhänger.

16,730

Får inte riktigt ihop det, den ser ut som en sextiotrea, men är registrerad med femtonhundramotorn? Trodde den kom med årsmodell 64 tillsammans med den nya framvagnen och växellådan? Hur är det med den delade framsoffan? Kom den 63 eller är den bytt på denna vagn?

Kan det vara så att eftersom den är registrerad efter augusti 63, att man på vägverket gjort någon miss och typat in den med den nyare motorbeteckningen? ICQ/bw

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

16,731

Kan det också vara så att det inte är en buss, utan ett glasat skåp?
Bussar brukar väl ta fler än en passagerare?  ICQ/bn

16,732 Senaste redigerad av 25hpman (2019-10-31 22:27:48)

1/3 + 2/3 kom 1962. Om den gått som Postbil, varför är den inte högerstyrd... Gotland må väl ändå betecknas som en plats med "Lantbrevbärarbehov"

Har mycket NOS-delar. Söker du nåt? Fråga på, men ha gärna reservdelsnumret redo...

16,733

kisavw skrev:
lasslo skrev:

Ok, trist att priset drar iväg  ICQ/ah 
Vad ligger buden på nu? Om man får vara nyfiken och fråga?  ICQ/br

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

16,734

Ja det är riktigt trist jag var het på gröten så jag studsade upp och ner men det var tydligen fler som va ICQ/bj

16,735

lasslo skrev:
kisavw skrev:
lasslo skrev:

Tydligen ska det komma besök ifrån Danmark vilket jag kan tänka mig kan påverka prisbilden ytterligare.

Jag hade hoppats få lite bilder på tröskellådan och golvet lastutrymmet förarsidan samt motorrum.Men dom har jag inte fått heller.
Lite tråkigt när man som säljare inte är mer engagerad .

Det var ju likadant med bussen som var ute på blocket i september 125 000 emmaboda , där var en riktigt lustig säljare.

Porsche 914 1970.

16,736

https://mobil.blocket.se/annons/bleking … a/86629420

16,737

5 stycken 15 tum 4 bult bubbla fälgar Karlskrona 50kr rädda dom från tippen den som har möjlighet, ICQ/bf

16,738

25hpman skrev:

1/3 + 2/3 kom 1962. Om den gått som Postbil, varför är den inte högerstyrd... Gotland må väl ändå betecknas som en plats med "Lantbrevbärarbehov"

Sverige hade vänstertrafik fram till 3 september 1967.
Då passade det bra med en vänsterstyrd bil om man ville lägga post i brevlådor.
Troligare är väl att den transporterat paket i lastutrymmet.

16,739

kee skrev:

Får inte riktigt ihop det, den ser ut som en sextiotrea, men är registrerad med femtonhundramotorn? Trodde den kom med årsmodell 64 tillsammans med den nya framvagnen och växellådan? Hur är det med den delade framsoffan? Kom den 63 eller är den bytt på denna vagn?

Kan det vara så att eftersom den är registrerad efter augusti 63, att man på vägverket gjort någon miss och typat in den med den nyare motorbeteckningen? ICQ/bw

M216 1500 motor, 250 mm bromsar och "stora" reduktionsväxlar, fanns från januari 1963. Bussen i annonsen är enligt chassinumret tillverkad i januari 1963.

16,740

kisavw skrev:
lasslo skrev:
kisavw skrev:

Tydligen ska det komma besök ifrån Danmark vilket jag kan tänka mig kan påverka prisbilden ytterligare.

Jag hade hoppats få lite bilder på tröskellådan och golvet lastutrymmet förarsidan samt motorrum.Men dom har jag inte fått heller.
Lite tråkigt när man som säljare inte är mer engagerad .

Det var ju likadant med bussen som var ute på blocket i september 125 000 emmaboda , där var en riktigt lustig säljare.

Fick sms att budet nu ligger på 205 tusen kronor men fortfarande inga bilder .

Porsche 914 1970.

16,741

25hpman skrev:

1/3 + 2/3 kom 1962.

Åfan, detta fick mig att plocka fram regbeviset och synka det mot thesambas chassinumerlista och min är tillverkad i januari 62 enligt den listan, registrerad som en 62a och den har helsoffa och jag är tämligen säker på att den inte är utbytt. Kan det ha ändrats under modellåret 62 tro?

Lennart skrev:

Kan det också vara så att det inte är en buss, utan ett glasat skåp?
Bussar brukar väl ta fler än en passagerare?  ICQ/bn

Njae, om vi ska hålla på och slänga oss med nomenklatur så fanns det ju egentligen ingen "buss" alls att tala om. Nog för att en "kleinbus" kanske är den som de flesta associerar med en "folkabuss", men även kombin fanns med säten, såväl som utan.

Sen att JAG personligen ibland även refererar till pickuperna som "bussar" brukar förvilla folk, men för mig är det samma fordon i olika utföranden.

När det gäller svaret på drivlinan så har "herr P." svaret:

P. skrev:

M216 1500 motor, 250 mm bromsar och "stora" reduktionsväxlar, fanns från januari 1963. Bussen i annonsen är enligt chassinumret tillverkad i januari 1963.

Intressant, hade ingen aning om denna lilla detalj. Det var onekligen många modellförändringar i farten under dessa år hos transportern.

Sen hur folk gör affär idag begriper jag mig verkligen inte på, det verkar snarast vara kutym med dåliga bilder och lite info. Vad händer om man skriver för mycket om ett objekt i tvåhundratusenkronorsklassen? Tappar man potentiella köpare då? Ville de inte behöva besväras genom att läsa en mastig text när allt de vill bara är att få bränna lite pengar? Det här är inte mitt enda exempel, men det blir så extremt när det är så mycket pengar involverade... ICQ/be

16,742

och alla ändringar e ju beroende av i vilket land den är såld i. Usa, Sverige osv. va ju bland de första med modelländringar. Andra länder som Tyskland, Finland osv. såldes det bilar med gammal utrustning i som tex soffor, belysning, bromsar osv.
Berodde också på vilken fabrik de kom från.

Så denna buss som de pratas om e ju inte ens tillverkad i Wolfsburg... ICQ/ab

ålands volkswagen klubb på facebook

16,743

kee skrev:

Sen hur folk gör affär idag begriper jag mig verkligen inte på, det verkar snarast vara kutym med dåliga bilder och lite info. Vad händer om man skriver för mycket om ett objekt i tvåhundratusenkronorsklassen? Tappar man potentiella köpare då? Ville de inte behöva besväras genom att läsa en mastig text när allt de vill bara är att få bränna lite pengar? Det här är inte mitt enda exempel, men det blir så extremt när det är så mycket pengar involverade... ICQ/be

Intressekoll bil. Finns inga fler bilder. Ring enbart om du är seriös. Bud gäller, men jag vet var den är värd!

16,744

HenrikL skrev:
kee skrev:

Intressekoll bil. Finns inga fler bilder. Ring enbart om du är seriös. Bud gäller, men jag vet var den är värd!

Förstår inte vad som menas med detta svar! ICQ/bw

16,745

Det är så man håller folk på avstånd. "Många vill handla" "Betala handpeng, då säkrar du bilen... sen kan jag visa bilen" "Finns inga fler bilder" "Däckssparkare o Bildsamlare undanbedes" "Snabb affär"... allt detta luktar oseriös försäljare ICQ/aq

16,746

Och så några tips...

https://www.tradera.com/item/340939/371 … ignalknapp
https://www.tradera.com/item/340939/371 … pp-veteran
https://www.tradera.com/item/340939/371 … en-veteran
https://www.tradera.com/item/343689/371 … plit-oval-
https://www.tradera.com/item/343689/371 … rter-buss-
https://www.tradera.com/item/100802/371 … mann-ghia-

16,747 Senaste redigerad av HenrikL (2019-11-07 10:22:55)

HenrikL skrev:

kee skrev:

Kanske lite otydligt, men jag skrev ett skämtsamt exempel på en värdelös annons:

Intressekoll - check!

Ingen relevant information - check!

Inga, få eller intetsägande bilder - check!

Oseriös säljare kräver seriösa köpare - check!

Bud utan utgångspris eller liknande - check!

16,748

Det var som tusingen Gurra är ute och säljer. Semesterresa kanske.

16,749

Ja, o folk tipsar om hans försäljningar både avigt o rätt. ICQ/bj

16,750

HenrikL skrev:
HenrikL skrev:

kee skrev:

Kanske lite otydligt, men jag skrev ett skämtsamt exempel på en värdelös annons:

Intressekoll - check!

Ingen relevant information - check!

Inga, få eller intetsägande bilder - check!

Oseriös säljare kräver seriösa köpare - check!

Bud utan utgångspris eller liknande - check!

Jaha, då förstår jag.  ICQ/ay

Jag vet inte om jag gillar ordet oseriös i detta sammanhang, det är alltför precist, jag skulle snarare välja obegriplig. Först när man verkligen VET säljarens intentioner skulle man kunde använda ordet oseriös. Ingen kritik mot dig i detta sammanhang, utan mer en generell reflektion över hur ord används och hur våra åsikter påverkar vilka ord vi väljer. Obegripligt öppnar ju för att det kan finnas en logisk förklaring, oseriös är mer absolut och dömande.

För mig är det obegripligt främst av de skäl att det inte bara tar tid att slänga ut en annons, det kostar ju pengar också! Sen vill man egentligen inte sälja... ICQ/be