1 Senaste redigerad av joallm86 (2019-11-06 18:10:54)

Hej!

Försökt att hitta info både på google och tråda här.

Jag har en 63:a augusti och undrar om dörrarna från 67:a är samma? Om inte vad skiljer dessa?
Gäller på framdörrar och lastdörrarna.

Finns det en tråd eller sida med info vad som ändrades mellan årsmodellerna?

Tack på förhand!

Post's attachments

T1 .PNG, 517.6 kb, 485 x 497
T1 .PNG 517.6 kb, 2 downloads since 2019-11-06 

T1.PNG, 330.17 kb, 364 x 370
T1.PNG 330.17 kb, 1 downloads since 2019-11-06 

2

Handtaget är inte samma vet jag kanske mera som inte stämmer

T1 splitbuss kombi '64
T1 splitbuss panel '65 'såld'
T2a deluxe RHD ´68
T2b taigagrön ´77
T3 enkelhytt `89

3

Har du tutt eller stekta ägg blinkers?

Har mycket NOS-delar. Söker du nåt? Fråga på, men ha gärna reservdelsnumret redo...

Westfalia for ever. Jag är en Westfalia Anhänger.

4

Laddade upp 2 äldre bilder på bussen.

Det är stekta ägg antar jag.

Handtagen kan jag misstänker då jag läste något om låsen också.
Men jag kan inte hitta någonstans om dörrarna med nyare lås/handtag kan passa?

5

En fråga till:
Det är lastdörrar på båda sidor på min buss.
Är dessa exakt identiska när det gäller måtten? (ej spegelvända)

6

Du menar om höger främre lastdörr är samma som vänster bakre?  Svar Ja

Svårt att se om det är köttkrokshandtag eller tryckknapp på passagerardörren. Det är olika låskistor i dörrarna o låsnäsan på B-stolpen är inte samma -> 63 som 64->66 o 1967

Sen finns det ju givetvis undantag... men så länge vi inte vet vad du har är det omöjligt att säga vad som passar.

Går luftslitsarna där bak inåt eller utåt?

Har mycket NOS-delar. Söker du nåt? Fråga på, men ha gärna reservdelsnumret redo...

7

om du tittar på din vänstra b stolpe så tycker jag det ser ut som en dubbel lås klack i sådant fall dom äldre dörrarna om det däremot sitter en rund axel över vilken låset låser fast så är det dom nyare låsen 64-67... det går att bygga om dörrarna från det ena till det andra.. om man har låset/dörrhandtaget.. till att passa b stolpen. men visst som med allt annat det är ju en del jobb..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8

Tack för svaren.

Det är köttkrokshandtag på min dörr. 

Knappar på dom andra så klart. Nu vet jag vad jag ska kolla efter.

9

Tänk då på att du ska ha köttkroksdörrar där handtaget är försänkt ca 5 mm, dvs dörrar för 1961-63... 1955-1960 passar i ditt dörrhål, men handtag o låskistor från din gamla går inte att flytta över.