1

Hellre ful och trevlig än snygg och tråkig"

Borlänge är Sveriges fulaste stad, enligt en webbomröstning som föreningen Arkitekturupproret ordnat i sociala medier.
Tätt följt av tvåan Västerås.

Men stadens ambition har aldrig varit att vara vackrast på ett klassiskt vis, enligt näringslivschefen i Borlänge.
Omröstningen har skett via Facebook bland Arkitektupprorets 35 000 följare, och kan alltså inte betecknas som en vetenskaplig undersökning.
- Arkitektupproret jobbar i en klassisk arkitekturtradition. Borlänge är en ung stad, som har vuxit väldigt fort, säger Angelica Ekholm, näringslivschef i Borlänge kommun.
Hon förklarar att ambitionen i Borlänge aldrig har varit att staden ska vara vacker på det där klassiska viset, med stuckaturer och utsmyckningar. Däremot har Borlänge strävat efter funktionalitet och trivsel. Och där har man lyckats, säger hon. Folk trivs i staden.
Insidan räknas
- Hellre ful och trevlig än snygg och tråkig. Det är insidan som räknas, vi vill vara en stad där människor kan bo och trivas.
Borlänges originalitet är i stället det moderna, konstaterar hon.
- Borlänge utsågs på 60-talet till Sveriges modernaste stad. Det var till och med så att Borlänge blev teststad för nya modekollektioner från textilfabrikerna i Borås — om de fungerade i Borlänge så gick de bra att sälja. På 20-talet var Borlänge först med asfalterade vägar, berättar hon.

Jag känner mig tom och chockad säger VW-entusiasten Göran Beischer. "Vi har i alla fall fräna folkvagnar"

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2

ICQ/ag

3

ICQ/bs

Jag skulle inte bli förvånad om jag har rätt!
GW.P

4

Den alltid lika balanserade och skojfriska Gustaf Norén tar det med ro förstås.....  ICQ/bm

”Ni pissar på Borlänge”  ”Ren och skär rasideologi”

Gustaf Norén rasar mot att Borlänge utsetts till fulaste staden i Sverige: "En uppenbar fascistisk företeelse" 

Borlänge är Sveriges absolut fulaste stad, enligt en ny omröstning bland svenska arkitekturentusiaster.

En som inte håller med är musikern och tidigare Mando Diao-medlemmen Gustaf Norén.

– Det är ren och skär rasideologi som ligger bakom den här omröstningen, säger han till Dala-Demokraten.   ICQ/be

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

5

Jag har hört att Mando Diao kommer att utses till Sveriges mest överreklamerade band..  ICQ/ag

ICQ/bc

Mats Karlsson, Vänersborg.
Kör numera hemmabyggd Super Seven.
http://www.matsgarage.com

6

Phileas Fogg skrev:

Den alltid lika balanserade och skojfriska Gustaf Norén tar det med ro förstås.....  ICQ/bm

”Ni pissar på Borlänge”  ”Ren och skär rasideologi”

Gustaf Norén rasar mot att Borlänge utsetts till fulaste staden i Sverige: "En uppenbar fascistisk företeelse" 

Borlänge är Sveriges absolut fulaste stad, enligt en ny omröstning bland svenska arkitekturentusiaster.

En som inte håller med är musikern och tidigare Mando Diao-medlemmen Gustaf Norén.

– Det är ren och skär rasideologi som ligger bakom den här omröstningen, säger han till Dala-Demokraten.   ICQ/be

Det var inte Gustaf Höglund som rasade? Tror dom blandade ihop Gustaf Höglund Aka Kjell Höglund =Genesarets sjö
och Gustaf Norén aka Strövtåg i hembygden Gustaf?

Känner mig rätt jävla säker att dom mixat ihop det...
ICQ/ad ICQ/bm

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

7

Det kan vara gustaf h som rasade. Han bor ju i bildsköna gränges och precis som oss andra masar som inte bor i borlänge Så har vi ju röstat både en och två gånger på huruvida borlänge är fulaste staden. Men.... likt maskrosens förmåga att bryta sig genom asfalten levererar ju borlänge dom hårdaste folkvagnarna som en konstnärlig kompensation på den fula staden.

8

Den här tråden är nästan exakt ett år gammal.
Man blir nyfiken på om Borlänge kan försvara förstaplatsen- spännande.  ICQ/ae

Angelica Ekholm, näringslivschef i Borlänge kommun.
Hon förklarar stolt att ambitionen i Borlänge aldrig har varit att staden ska vara vacker på det klassiska viset 

Borlänge har mycket att erbjuda.

Rondeller & natur !
Borlänge är också känd för sin rikedom på rondeller.

– Då jag flyttade hit 1996 var vi Sveriges rondell-tätaste stad. Sedan dess har vi byggt ännu fler.

Borlänge kommun ligger precis i gränslandet mellan norra och södra Sverige och Dalälven flyter genom kommunen.
I Borlänge finns stora möjligheter att uppleva natur av många olika slag.
Bland annat kan nämnas natursköna och exotiska stadsdelen Tjärna Ängar
.

9

10

Phileas Fogg skrev:

Borlänge är också känd för sin rikedom på rondeller.

– Då jag flyttade hit 1996 var vi Sveriges rondell-tätaste stad. Sedan dess har vi byggt ännu fler.

Gäller nog också farthinder  ICQ/an  ICQ/bu  ICQ/am

11 Senaste redigerad av Sten vW (2019-10-21 10:33:17)

I Linköping gör farthinder (även små-små asfaltkanter vid beläggningsarbeten) att alla stadsjeepar måste stanna, fundera en stund, sedan mycket försiktigt ta sig över, gärna med ett litet stopp halvvägs.

I fallet farthinder med tvåfiligt kan man lätt köra om med lite extra fart för att passiv-aggresivt visa sin avsky.

En spaning från en hipsterinfesterad cykeltät extremförtätad stad..

Farthinder, yihaaa

https://media1.giphy.com/media/ajEmPvzrnufe0/giphy.gif