VW säten har ju pappskivor i ryggstöden, men mina hade fått fuktskador och tryckskador.
Så jag tänkte på planscher som man hade i skolan som visade både det ena och det andra.
Och såna finns det ju massor av på loppisar, men inte när man letar efter dom.

Lite funderande så kom jag på att barnbarnet har en plastskiva under sin dataspelstol.

Så ett varv på Ikea resulterade i en Kolon.

Skivan är av samma tjocklek som pappskivorna ca 3mm tjock.
Och fördelen med plast är att man ser rakt igenom, så det är lätt att rita upp var man skall kapa.

Sen var det bara att klämma fast plasten med fjäderstommen, i rörstommen.

Efter det var dags att stoppa de nya stoppningarna.

Först fick jag stoppa in ståltråden i nederkant.

SToppningen var bara att kränga över, stålstommen.

Ca 20cm från bakkanten är varje veck fastsytt i sittdynan.

Botten klar, nu några dagar senare har den spänt ut sig fint och snyggt.

Ryggens tur, har sett på interwebben att man kan trä en plastpåse över för att lättare få på ryggstödet.
Och det behövdes.

Cabben har ett par lufthål på baksidan så jag borrad ett par hål i plasten, för att vara på säkra sidan.

Klart, som sagt när den fått stå till sig slätades vinylen ut.

Skulle varit sommar så man kunde ställt dom i solen, men det kommer nog tid för det .

Sen tänkte jag monter bakluckan, men det var gängpaj på ett par av skruvarna, så jag fick gänga om hålet och köpa nya skruvar.
Så den hamnade på backburnern.

Tyvärr har jag inte fått tag i nån bra ryggstödsstoppning, Den från sedanen jag hade var helt utsliten, så jag får återanvända originalet, har nog inte suttit så många i det baksätet.

Som tur var räckte Ikea skivan till ryggstödet också. Original är det en "masonitskiva" fastsydd som förhindrar att bagaget skadar ryggstödet.

Då jag inte kan sy i "masonite" gjorde jag det på mitt sätt.

Sen var det en ståltråd i botten på ryggstödet, som skulle stoppas i botten.

Då stoppningen var lite ankommen så köpte jag en fleece filt som jag ska stoppa in det i. så inget bös ramlar ner på golvet.

Men Igår kom det en kartong från England (innan Brexit).

Det var mitt eget elsystem.

Volksgoods har tillverkat ett efter resterna av mitt originalsystem, då det inte gick att uppbringa ett nån annanstans.
Jag har inte detaljgranskat allt än.
Men det verkar väldigt seriösa,och är bra att kommunicera med.
Sen att jag fick ett specialpris gjorde inet saken sämre.
Det tar nog ett tag innan det blr dags att börja montera det, men ni kommer nog att får höra om det också
"ljushuvud"