1

Är ny här och min sambo, nästa lördag min fru har sagt att hon skulle velat ha en bubbla nån gång i livet. Nu verkar det som om jag av en slump har kommit över en 70:a som är ett objekt. Känns inte ut som att original är så lockande i detta fall även utan nån form av mild custom även om jag normal sett är original fantast. Har aldrig hållit på i en bubbla och det närmaste en VW jag kommit är sambons 00:a Passat men  har skruvat i lite av varje traktorer, jänkare och motorcyklar.

Nu till frågan, kan man få dit framskärmar från en  äldre bubbla med liggande lysen på bubbla från 1970? Gillar det stuket med liggande framlysen bättre än stående och det hade ju varit enkelt om man vara kan byta skärmar. Eller är det den hårda vägen som gäller att tillverka ny plåt och lägga igen de gamla hålen i skärmarna och passa i  liggande lysen?

Bak är jag inne på Fords teardrop lysen så där är det väl att lägga igen och passa in Ford lysena som gäller.

Har klar för mig att detta projekt inte kommer att gå fort och inte bli billigt heller men ser det som en kul hobby. Har lite plåt grejer bla, krym och streckmaskin och ett engelskthjul vilket säkert kan vara bra till plåtjobb på en bubbla.

2

Ja det passar så länge det inte är en 1302. De kom hösten -70 som årsmodell -71.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Kompisens -68 som byggdes om till liggande lysen sänkta kofångare 16 tums ford fälgar....och div
http://i39.tinypic.com/349e0eb.jpg

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Tackar för svaren bilen är en 1500 så då ska det gå alltså gå bra, kan man då också tänka att bakskärmarna också från de tidiga modellerna med små baklysen passar? Några tips var man köper skärmar och annan plåt? Har inte bilen  hemma än och ska iväg på semester nu så jag har inte riktigt tid att fixa hem den nu.

Är på ett ben sen jag kraschat med motorcykeln men förhoppningsvis får jag snart i alla fall börja belasta benet lite så då blir nog livet lite lättare. Har inte kunnat kolla bilen så noga på ett ben och kryckor men rost finns, själva karossen ser ut hyfsat bra men golvet är rostigt, i övrigt ska motor och låda ska gå bra och allt funka.

Hur är det med de små baklysena är dom  kombinationsljus där blinkers och bromsljus delar samma lampa som på de gamla jänkarna? Tänker om man vill ha dom eller Ford baklysen om det är lagligt på en 70:a om den haft separata lampor original?

Som sagt vet att det kommer bli mycket jobb byta stora delar av golvet och dyrt för att jag känner mig själv och vet att jag har svårt att inte göra saker riktigt ordentligt.

5

Lättast är att byta hela golvhalvorna, om originalgolvet är hyfsat rostigt.
Se till att få med stolsfästen eller flytta över från ditt gamla golv.

Ett bra ställe att köpa ny plåt från är Classic VW up North https://www.classicvw.se/.

Om du kontaktar dom och talar om att du vill ha högsta kvalitet så fixar dom det.
Annars kan du sätt ut en Köpesannons här eller på Facebook Boxerville.


Fordon av 1975 eller tidigare års modell får ha körriktningsvisare bak som avger rött ljus och vitt ljus framåt.

De "små" lyktorna har en lampa med två trådar. Och det är inga problem att montera sånna förutom att du får bygga om elsystemet lite.

Och Ford Teardropp lampor är OK också.

"ljushuvud"

6

Bakskärmar passar från alla årsmodeller.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Det som skiljer på framskärmar (fram t o m -66) är hål för stötfångaren, så vill du ha en sådan får du trixa lite.

8

Hur är det med framskärmar finns det olika modeller på framskärmar? Modellen jag vill ha är den som  är på bilden här i tråden postat av michaelth men då man tittar på bilder på bubblor ser vissa ut att vara slätare med mindre markerat område bakom lyktan och andra med en tydligare pressning bakom lyktan som på bilden i tråden. Finns det olika framskärmar eller är det färgsättningen som gör att detta syns olika tydlig?

Bra att veta att bakskärmarna också passar.

Är inne på att byta ut hela golvhalvorna, då det kommer till stolsfästen utgår jag att dom finns eftersom bilen är komplett och stolarna sitter på plats i bilen. Bilen går att köra och tanken är att köra hem bilen.

Är det dubbla lampor även i de små äldre bakljusen? Man måste ju ha en lampa till kombinerat bakljus/bromsljus och en annan till blinkers om man inte har kombinationsljus som på jänkarna. Ford teardrop lysena har väl bara en lampa typ 5W/21W eller?

9

Som jag sa
"De "små" lyktorna har en lampa med två trådar. Och det är inga problem att montera sånna förutom att du får bygga om elsystemet lite."

https://www.limebug.com/media/storage/product/4580/680x430_ea307ba3e384e5993c970e630e2681ee2f369769.jpg

De snyggaste av dessa är Snowflake modellen som har en snöstjärna i glaset.
Till vänster Svensk modell, Snowflake, och till sist Chevron
http://keyassets.timeincuk.net/inspirewp/live/wp-content/uploads/sites/9/2014/05/snowflakes.jpg


Vad det gäller skärmar så har Split bilarna lite annorlunda skärmar som går lite längre ner över hjulet.
Och oval skärmar har en lite pressning i bakkant.
Sen är eftermarknads skärmar lite olika i utförande, men man får nog ta det man hittar

Det finns nytillverkade Split skärmar 600£ plus frakt.
Oval skärmar kostar 500£, men skillnaden är så liten att det inte är värt pengarna.
till ditt bygge (min åsikt).

https://www.klassicfabeurope.com/produc … it-beetle/

"ljushuvud"

10

Då är det som jag trodde att man får modda till kombinationsljus om man ska ha de små ljusen. Men vad gäller vid en sån mod kan bilprovningen gnälla om man moddar från "moderna" separata blinkers och bromsljus då bilen haft separata lampor original? Att man får ha röda blinkers och kombinationsljus till 1975 årsmodell om jag minns rätt vet jag men är det okej att byta ut original till äldre?

Är ju totalnovis på bubblor men vad skiljer skärmarna för 600£ mot tex dessa https://www.classicvw.se/framskarm-t1-0 … ts_id/2026 för ca 1/4 av priset?

11

Bilprovningen kan inget säga.
Bara det blinkar och bromljus finns förutom det vanliga bakljuset.
Inga krav på typ av lampor eller antal lampor i lyktan.
Här är de lyktor du har att välja på.
https://www.thevdubhub.com/scene/wp-content/uploads/2015/05/timeline_taillights_small2.jpg

Split skärmen har lite mindre hjulhusöppning (den dyrare).
https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/392108.jpg

Sen är säker splitskärmen av lite tjockare plåt och bättre gjord.
Med detta sagt så duger de inte till en del originalrenoverare.
https://www.facebook.com/permalink.php? … 7636285804

Men frågan är om det finns hundra personer som kan se skillnad på en Split/oval skärm mot Classic VW skärm, när den sitter på plats och bilen är sänkt och fin fram.

Lägg några timmar på att surfa runt här på forumet. Så ser du hur en del har gjort.
Sen finns https://www.thesamba.com där finns svaret på allt i princip.

Sen har vi ju framlyktorna Hella Bosch? Symetriska Asymetriska. stor eller liten font på Bosch loggan. Eller USA lyktor!
Det finns mycket att klura på ;-)

"ljushuvud"

12

Tack för förklaringen och bilderna på baklyset. Nu har jag lite bättre grepp på det hela, dexstora skillnaderna på utseendet är hundra  och bakljus även om mycket annat skiljer men då vet jag att det inte är ett omöjligt projekt som jag tänkt mig.

Har en lite tokig tanke på att montera en Asien AMR500 kompressor på bubblan då jag just nu håller på att montera en AMR300 på en Honda CB250.

Får ta och börja kolla på olika byggen och läsa på, I bästa fall blir det en början till vintern men det finns lite andra projekt också som behöver färdigställas, bla kompressor Hondan.

13

Lägg gärna upp en byggtiden på den.. vore intressant att se..vi har ju en avdelning för icke luftkylda projekt...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

14

michaelth skrev:

Lägg gärna upp en byggtiden på den.. vore intressant att se..vi har ju en avdelning för icke luftkylda projekt...

Nog är väl bubblan med 1500 motorn luftkyld?

Kommer säkert att lägga upp nåt här och fråga sjukt mycket under resans gång. Hade velat få hem bilen i veckan men jag får vänta till vi är hemma från giftermål och semester.

Har sett lite fräna kompressor byggen på bubblor på nätet och en de har använt Aisin AMR500 och kör den som sugkompressor. Är säkert lite trixande med insug och sånt men det bör gå hyfsat bra att få till.

15

kompressor Hondan tänkte jag på...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

16

michaelth skrev:

kompressor Hondan tänkte jag på...

Okej då är jag med, men den är ju också luftkyld ICQ/ad

17

skrev fel kategorin heter,,,
Boxerville » Projekt - icke VW

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

18

Nu står bubblan på gården så nu är jag i alla fall på gång, får väl se när jag börjar med detta projekt men det känns som att ompressor Honda  ska fixas ihop innan jag börjar med nåt nytt projekt. Den går då i alla fall hyfsat bra då den kördes hit ca 6 km av ägaren.

Sambon vill ha en röd bubbla så då är jag inne på tvåfärgat med gräddvit och nån djupare röd metallic lack. Känner jag mig själv så blir det väl som vanligt en ganska omfattande renovering då jag väl drar igång.

19

ICQ/ay

"ljushuvud"

20

Mr56   ICQ/bs  ICQ/ay  ICQ/ay  ICQ/ay  ICQ/ay  ICQ/ay  ICQ/ay  ICQ/ay  ICQ/ay  ICQ/ay  ICQ/ay  ICQ/ay  ICQ/ay  ICQ/ay  ICQ/ay  ICQ/ay  ICQ/ay  ICQ/ay  ICQ/ay  ICQ/ay  ICQ/ay  ICQ/ay  ICQ/ay  ICQ/ay  ICQ/ay  ICQ/ay  ICQ/ay  ICQ/ay  ICQ/ay  ICQ/br

21

Modda in en orange blinkers i stötfångaren typ som vw fick på senare åren?
eller ta hela stötfångaren typ.https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f1/Volkswagen_Beetle_2.jpg/240px-Volkswagen_Beetle_2.jpg

22

Jag har bytt skärmar/huvar och tak på min 69a för att få den att likna en zwitter. Skärmarna runt om är från en 58 med samma bakljus som ovalen och framskärmar med liggande lampor utan blinkers uppe på skärmarna. Jag har den utan kofångare så jag satte små blinkers innanför "tuthålen" fram och i kofångarhålen bak. Besiktningen sa ingenting om den och den fick igenom så. Vet även om flera som borrat ett hål i strålkastarna fram och monterat en orange lampa längst fram innanför glastet och så ha blinkers där.

1969 Bubbla fusksplit offroad bygge.
1 1950 november bubbla barnfind
1 1950 tidig februari bubbla skogsfynd

Instagram @skolalfred

23 Senaste redigerad av busse (2019-10-15 06:58:18)

Har garagerat bilen för vinterförvaring dock är den placerad så jag kommer åt att få ut den i vinter om jag vill dra igång med detta projekt.

Är ju totalt novis på detta med bubblor men hur mycket är det som ska göras för att lyfta av karossen från bottenplattan? Elen till lysen och instrumentpanel lär ju måsta lossas nånstans, vajer till hastighetsmätaren med men vad mer behöver tas loss?

Blinkers bakom tutgallren låter ju enklast och snyggast, man skulle ju kunna ha ett ha några besiktningsblinkers just vid "sista" besiktningen för sen ska det väl mycket till att åka på flygandebesiktning och ombesiktning. Ska jag ha stötfångare vilket jag tror får det också bli av äldre modellen och då blir det nog svårt att gå in blinkers snyggt i dom.

Är jäkligt sugen på att dra igång detta projekt men ska fokusera på det kompressormatade Hondabygget som ska göras klart det först, men med lite tur är det kanske ihop innan vintern är slut och kan börja på bubblan.