Så var det då dags för den stora dagen. Under hela veckan hade SMHI föreslagit fredag som en bra dag för besiktning (=regnfri) men på onsdagen kom "beskedet" att torsdagen skulle bli den enda regnfria dagen. Tight med tid med andra ord. Den första provturen på fyra år genomfördes på onsdagskvällen. Turen kändes helt ok men visade även att det var en del justering kvar (lufta bromsar, ställa in vinklar på fram och bakvagn, justera förgasare, mm) men lyckligtvis finns det inte så mycket justermöjligheter på dessa bilar så det går rätt fort ändå.
Som alltid när det är dags för besiktning åker man dit med lite pirr i magen. Jag fick dock ganska tidigt en bra känsla då besiktningskillen verkade gilla stuket på bilen. När det blev dags för bromsprovet så garvade han bara då det på både frambroms, bakbroms och handbroms nästan såg ut som att mätarnålarna hade fastnat i varandra. Sedan fortsatte det bara när det var dags för undersidan, eftersom allt är nytt eller nyrenoverat, vilket troligtvis inte hör till vanligheten för denna typ av bil. Det slutade med att bilen blev både fotad och beundrad av ytterligare kollegor inne hos besiktningen innan jag kunde åka därifrån med rent papper. Kul att avsluta bilens besiktningskarriär på detta sätt
.


är ju vw aktiv här...