1

Hej! Hur är det med färdiga coilovers bak? Sett att de finns till billig peng. Nån som kör på det? Har en 1303s-73. Verkar ju smidigt

2

Ingen som kör på det?
Mvh

3

liten fråga.... varför.. originalet fungerar ju bra... har du någon bra anledning varför man bör, kan ,skall, byta ut original fjädring???
tyngre eller lättare motorpaket  eller?? ICQ/bv
Var finns "billiga" bra ???

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Vwbugmod skrev:

Den som vet nå bra fram coils till 1303s 73.
Hojta till !

Om du kollar efter struts  som fjäderben heter på engelska  är det lättare
EVO Dampes  i england  har bra saker för vettiga pengar
Du kan tillverka men det är ett gängtimmar om man skall få det bra med stötdämpare o fjädrar
Man kan ta golfs ben men dämparen är för hård samma med fjäder kraften   

Hur är det med färdiga coilovers bak
Även du kan gå in på Evo Damper 
Ps det brukar vara ett helvete att få till fjädringen bak med sådana och billiga coilovers är mycket svårt om man skall ha saker som funkar Bra 
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

5

Det är inte jättekomplicerat att korta och bygga om till coilover fram, men som Micke skriver ovan, så tar det ett antal timmar. Fjädrar finns det massor av både ifråga om längd och hårdhet.

http://rallyshop.se/produkt/Coiloverrorkit-2

http://rallyshop.se/kategori/Fjadrar

Originalen är ung. 80 lbs, så har du något att jämföra med.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

6

Tänkte mest att det kunde vara ett smidigt sätt att sänka bak

7

Tänkte mest att det kunde vara ett smidigt sätt att sänka bak

8

Vwbugmod skrev:

Ja vill ha original hög bak. Bara dippa den fram.

Det finns fjädrar som är kortare  så den går på nästan ( det funkar att kapa dom också)
Ett ps Tips tänk på att länkarmen inte pekar uppåt  Om det är så kommer bilen vara som en smörklick på vägen
Varje vit linje sticker bilen åt något håll
Du är lite klurig kan du flytta fjäder skålen  nedåt  Då slipper du få besvär med bilprovning ( dom har mycket åsikter om skruvade ben )
Du kan även lägga ut en köpes annons på köp o sälj   så kanske någon nappar 
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

9

Före - Efter. Båda kortade ca 50-55 mm.

http://vwmaffian.org/Bilder/div_bilder/IMG_3699.jpg

Än så länge har besiktningen inte haft några invändningar...

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

10

Det lättaste sättet är göra som Stefan F
Men man kan göra en strut av en coilover om man vill lägga ner många timmar

Post's attachments

WP_20160901_19_38_38_Pro__highres.jpg, 166.56 kb, 800 x 451
WP_20160901_19_38_38_Pro__highres.jpg 166.56 kb, 22 downloads since 2019-10-11 

WP_20160903_11_35_17_Pro__highres.jpg, 157.43 kb, 800 x 451
WP_20160903_11_35_17_Pro__highres.jpg 157.43 kb, 11 downloads since 2019-10-11 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

11

Crockett skrev:

Tänkte mest att det kunde vara ett smidigt sätt att sänka bak

Enklare blir det knappast för du måste börja med att sänka den på vanligt sätt först och sedan montera dessa.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G