1 Senaste redigerad av Peterflum (2019-10-11 15:51:42)

Hej!

Äntligen har jag lyckats köpa mig ett hus med en tillhörande lada.
Så nu är det dax att påbörja mitt livs projekt. Det är tänkt att ta några år att färdigställa, men för att sedan ha en bil jag ska ha resten av livet.

Har under många år varit väldigt intresserad av wankelmotorer, men det har aldrig blivit av att äga ett fordon med en sådan maskin. För ca 10 år sedan såg jag en bubbla med wankel och tyckte att det verkade som ett roligt projekt. Denna tanke har legat och grott i mitt undermedvetna och när jag äntligen köpte ett hus med stor verkstad, så poppade denna dröm upp igen.

Började leta efter både motorer och bubblor på nätet. Strax därefter dök en 1302 -72 med tillhörande 12A motor upp på en annons för väldigt lite pengar. Ett oavslutat projekt. Direkt så betalade jag in handpenning på bilen och meddelade säljaren att jag hämtar bilen så fort jag fått nycklarna till nya huset.

Bilen hämtades och planeringen började. Men insåg ganska snart att jag kan motivera bygget av en buss enklare till frugan. Jag älskar bussar och när bilen som denna tråd handlar om dök upp på annons var affären svår att tacka nej till.
Bussen är högerstyrd, så den hade ett lägre pris än motsvarande vänsterstyrda bilar. I och med att jag ändå har planerat att bygga om hela chassit så ser jag inte detta som ett problem. Gott om rost har den också samt fallit ur register avskrämmer många som vill renovera till originalskick. Ej heller ett stort problem i detta fall pga chassit och SFRO registrering.

Upplägget är ungefär enligt nedan:

Rörchassi
Mittmonterad 12A wankel med turbo
BMW 330xi 5 växlad manuell växellåda
BMW diffar fram och bak

Fram och bakvagn förmodligen hemmabyggen
Tänkt att kunna åka luftfjädring men ändå ha bra väghållning, får forska lite om detta är genomförbart.

Bromsar och allt runt omkring kommer bli det som dyker upp till rätt pris. Men givetvis skivor runt om.

Verkstan håller jag också på att bygga upp. Maskinparken börjar likna något som kan klara av denna typ av projekt. Tigsvets, svarv och fräs står och väntar på att få permanenta platser i ladan.

Ser detta som ett projekt för att utveckla mina kunskaper. Fordonet skall användas hyfsat till vardags, året runt och även gå på bana då och då.

Kommentera gärna med ideer och tips. Jag har aldrig tidigare byggt ett fordon av den här svårighetsgraden.

Post's attachments

buss.jpg, 140.99 kb, 800 x 600
buss.jpg 140.99 kb, 201 downloads since 2019-10-11 

IMG_5266 (1).jpg, 162.61 kb, 600 x 800
IMG_5266 (1).jpg 162.61 kb, 186 downloads since 2019-10-11 

Bay 73. 12A wankel AWD
Passat coupe -74

2

ICQ/bq  välkommen hit. ICQ/ay  admin kanske flyttar tråden till  "Projekt - icke VW" känns kanske lite fel då det är en vw i grunden...men då detta ju inte e luftkylt i fortsättningen... men det gör ju inget ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Låter som du har skaffat dig en massa att göra:  ICQ/bs
Ska bli spännande att se lösningarna.

Du vet om att du fick med ett spöke i bussen? Sitter någon gestalt där och stirrar.  ICQ/bp

4

För många år sedan byggde jag en typ3 (VW 1600 TL) kitcar med wankel 12A motor. Den gick riktigt fint faktiskt, men det är några saker du kommer att märka:
Wankeln kräver mycket kylning, använd stor kylare med elfläkt.
Wankeln är högljudd med mkt varma avgaser. Kräver ljuddämpare som tål hög temp, och kanske flera ljuddämpare om du tänker ha familjen med. Kanske turbon hjälper att ta bort en del ljud.

Låter som ett kul bygge - lycka till och ge oss lite uppdateringar, gärna med bilder.

5

Hej och tack för välkomnandet!

Angående spöket, så är det min treåriga son. Han är heltokig i bubblor och bussar. Tanken är att han ska få vara med så mycket som möjligt och lära sig bygga.

Häftigt att höra Bussig67a! Wankel är väldigt speciella motorer. Jag kommer bjuda på uppdateringar löpande.

Enda roliga jag kan meddela är att jag strax åker och hämtar en växellåda från en BMW 330xi. Sen får vi se hur jag ska lyckas para ihop den med motorn, men det löser tids nog.
Hämtade även isolering till verkstan igår, så snart kanske bussen till och med får komma in i värmen.

Även pratat med SFRO gällande detta bygge. Besiktningsmannen tyckte det lät som ett roligt och genomtänkt projekt. Vi bollade lite idéer och allt som jag hittills tänkt, skall vara genomförbart. Till och med överladdning av motorn.
Dock blir jag lite fundersam om jag kan få bilen klassad som T12BF, dvs besiktningsbefriad. Även amatörbyggt fordon kan klassas som detta, om dom utseendemässigt och tekniskt motsvarar ett 50 år gammalt fordon. Tekniskt kanske detta blir lite väl modernt, man hoppas innerligt på att få genom den med det tillägget i regbeviset.

Bjuder på en härlig rostbild.

Post's attachments

asd.jpg, 173.75 kb, 800 x 800
asd.jpg 173.75 kb, 192 downloads since 2019-10-15 

Bay 73. 12A wankel AWD
Passat coupe -74