Hej!
Äntligen har jag lyckats köpa mig ett hus med en tillhörande lada.
Så nu är det dax att påbörja mitt livs projekt. Det är tänkt att ta några år att färdigställa, men för att sedan ha en bil jag ska ha resten av livet.
Har under många år varit väldigt intresserad av wankelmotorer, men det har aldrig blivit av att äga ett fordon med en sådan maskin. För ca 10 år sedan såg jag en bubbla med wankel och tyckte att det verkade som ett roligt projekt. Denna tanke har legat och grott i mitt undermedvetna och när jag äntligen köpte ett hus med stor verkstad, så poppade denna dröm upp igen.
Började leta efter både motorer och bubblor på nätet. Strax därefter dök en 1302 -72 med tillhörande 12A motor upp på en annons för väldigt lite pengar. Ett oavslutat projekt. Direkt så betalade jag in handpenning på bilen och meddelade säljaren att jag hämtar bilen så fort jag fått nycklarna till nya huset.
Bilen hämtades och planeringen började. Men insåg ganska snart att jag kan motivera bygget av en buss enklare till frugan. Jag älskar bussar och när bilen som denna tråd handlar om dök upp på annons var affären svår att tacka nej till.
Bussen är högerstyrd, så den hade ett lägre pris än motsvarande vänsterstyrda bilar. I och med att jag ändå har planerat att bygga om hela chassit så ser jag inte detta som ett problem. Gott om rost har den också samt fallit ur register avskrämmer många som vill renovera till originalskick. Ej heller ett stort problem i detta fall pga chassit och SFRO registrering.
Upplägget är ungefär enligt nedan:
Rörchassi
Mittmonterad 12A wankel med turbo
BMW 330xi 5 växlad manuell växellåda
BMW diffar fram och bak
Fram och bakvagn förmodligen hemmabyggen
Tänkt att kunna åka luftfjädring men ändå ha bra väghållning, får forska lite om detta är genomförbart.
Bromsar och allt runt omkring kommer bli det som dyker upp till rätt pris. Men givetvis skivor runt om.
Verkstan håller jag också på att bygga upp. Maskinparken börjar likna något som kan klara av denna typ av projekt. Tigsvets, svarv och fräs står och väntar på att få permanenta platser i ladan.
Ser detta som ett projekt för att utveckla mina kunskaper. Fordonet skall användas hyfsat till vardags, året runt och även gå på bana då och då.
Kommentera gärna med ideer och tips. Jag har aldrig tidigare byggt ett fordon av den här svårighetsgraden.
Passat coupe -74
välkommen hit.
admin kanske flyttar tråden till "Projekt - icke VW" känns kanske lite fel då det är en vw i grunden...men då detta ju inte e luftkylt i fortsättningen... men det gör ju inget