1

Hur brett man lyfter har klarat ut, men hur högt måste man hissa upp bilen för att få ur motorn? Hittar inga bra referenser.

En 67:a med 1500 och en stor härlig original fläktkåpa.

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

2 Senaste redigerad av Mr 56 (2019-10-06 19:28:38)

Mät höjden på domkraften och höjden på motor inklusive  kåpan, summera och lägg till 10 cm och kör hårt.

"ljushuvud"

3

Hissa bilen lagom för att kunna ta loss motorn. Lägg en plyfa skiva under motorn. Sänk ned motorn på garage domkraften.
Palla under så att du får bort domkraften. Lyft motorn och ta bort pallningen en sida i taget tills motorn ligger på plyfan.
Nu kan du hasa ut motorn eller dra skivan med motorn på om du är stark eller gjort några medar under med låg friktion.

Nu när motorn ligger på skivan ser du hur mycket du behöver lyfta bilen för att få ur motorn. Det kan gå att vicka på motorn om det fattas några centimetrar för fläktkåpan.

Fördelen med att inte lyfta bilen så högt bak som behövs för att få ut motorn på en gång är att det blir en knepig vinkel när motorn ska dras bakåt. Och det krävs en höglyftande domkraft.
Det är lättare att montera och ta bort motorn om bilen står i våg för det gör ju motorn på domkraften.
Om bilen står med rumpan i vädret så högt som behövs för att få ut motorn när du ska lossa den, så får du dra i uppförsbacke när den ska loss från lådan. Och när den lossnar så lutar den framåt när den skall ned på domkraften.
Japp så gjorde jag i alla fall ICQ/br

Bubbla -62

4

Kan säga som så att jag fick ur å i motorn på min bubbla jag hade förut med hjälp av liten två ton domkraft och små pallbockar från biltema, fick ta hjälp av lite träbitar och lirka ut å i motorn men de gick. Skulle dock rekommendera att skaffa pallbockar modell lite högre och höglyftande domkraft,alternativt lägga något som distans mellan domkraft och bil men detta är kanske inte att rekommendera så länge man inte är extremt snål som en annan va då ^^

bubbla 1303 73a

5

Tack för tipsen. Blir att införskaffa fyra höga pallbockar och ställa bilen vågrät.

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

6

Karmann67 skrev:

Tack för tipsen. Blir att införskaffa fyra höga pallbockar och ställa bilen vågrät.

Om jag inte minns fel behöver bilen vara 530 mm från backen

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

Om man drar ut motorn åt sidan igenom hjulhuset spararna man oxå några centimetrar

Tempo Matador -50
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21

8

Jag brukar lyfta endast i bakändan av bilen och ca 70 cm höjd mätt vid plåten mellan stänkskärmarna.

9

...och när den ändå är ute så passar man på och gör mellanplåten löstagbar.  Så har man löst problemet för all framtid. Fast det är klart, har man inte tänkt plocka ur motorn någon mer gång är det kanske lite overkill...

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

10

Karmann67 skrev:

Hur brett man lyfter har klarat ut, men hur högt måste man hissa upp bilen för att få ur motorn? Hittar inga bra referenser.

En 67:a med 1500 och en stor härlig original fläktkåpa.

Låter som om Kurt Olsson skulle ställt frågan.

Jag lyfter upp bilen i alla fyra hörnen på pallbockarnas översta nivå, uppskattningsvis hamnar då bottenplattan 50-75cm ovanför garagegolvet.

Det beror ju egentligen på fläktkåpans höjd, hur mycket man skall hissa bilen.
Sedan använder jag Julas motorcykellift för att sänka, respektive hissa tillbaka motorn med, den är jättesmidig.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."