Hej,
Jag funderar på att köpa en fräsch och välfungerande gammal luftkyld motor, den ska också helst se lite snygg ut men den behöver inte va en 100-procentig utställningsmotor. Frågan är bara hur mycket man ska förvänta sig att behöva betala för en sådan? Det spelar ingen som helst roll vilken motor (1200, 1300 elller1500 ) årsmodell spelar inte häller någon roll utan jag undrar bara vad en fin vw motor kostar? Jag undrar också om det skiljer sig beroende på om man ska köpa en 1300, 1200 eller 1500 och om det är någon skillnad på vilket år motorn kommer ifrån.
tacksam för svar / Anton Hagström.
2 2019-10-05 11:39:08 Senaste redigerad av michaelth (2019-10-05 11:40:51)
lotterimotorer.. dvs sådana som man inte säkert vet renoverats dom senaste 5-10 tusen milen kan man hitta för alt från 1000-5000kr en komplett motor som går att starta,,dvs motor med noll garanti..
En maskin man kan lita på???? 15k och uppåt...???
maskinerna gjordes inte för att hålla länge, utan man förutsatte att dom skulle renoveras efter 10 tusen mil..
Det som finns nu är rysligt gammalt...eller bra dyra nybyggda maskiner, bara för att motorn startat innebär inte att den är frisk.
Att titta på eller känna på en motor, är inget tillförlitligt sätt att kolla skicket.
om ej renoverad av en tillförlitlig motorbyggare .. så är motorerna att klassas som lotteri motor..
Det är varken lätt (om man inte besitter kunskap och utrustning) eller billigt att renovera luftkylda vw motorer..
kolla med tex Hans Landelius här på forumet om du vill ha en tillförlitlig motor...
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Bara för att flika in lite till
Skulle tro det finns bara 1% friska motorer i daxläget om dom inte har varit renoverade ( inte reparerade = lager byte bytta kolvringar och inslipade ventiler )
Pris fråga ja från 100 kr upp till 30000
Om motorn är frisk (friska ventilstyrningar och ventiler minimalt glapp på veven axial spel mindre än 0,25 mm ) får man nog ge 10000
Bara för info så går delarna på 10-14000 på en renovering sen kommer det jobb med att arborra lagerlägen och att byta styrningar och fräsa ventil säten sen får man plana kontakt ytan mot cylindern på block o topp
Då närmar man sig 20 T
Bara för det är en VW skall man inte tro det är billigare med maskin jobb (600-800 kr T) För det är i lika mycket jobb att göra en volvo topp som en vw Nästan mer jobb med Vw
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Tack så jättemycket för svaren.
byggde en "ny" 1600 för ca ett år sen, helrenoverad är ordet,
arborrat vevhus, vev, stakar, svänghjul återanvändes, resten nytt . . .
ca 38´ i delar, inklusive ett par nya spanska weber 40:or . . .
Det var dyrt, sa Bill.
Mycke pengar, sa Bull.
it would burn off both of your ears . . . "
just det, ventilkåporna är också från originalmotorn!
it would burn off both of your ears . . . "
För att ställa saker i rätt perspektiv, vad kostar en bil?
8 2019-10-09 14:56:06 Senaste redigerad av Björn J. (2019-10-09 14:59:58)
Hur långt är ett snöre?
Jag har haft tur och litet otur.
Jag köpte en Beach-Buggy med kass motor för 10.000, för en del år sedan, den gick att köra men rätt dåligt.
Fick tag på en AS 1600 motor för 4000kr, nya kolvar och nya cylindrar, men man hade inte bytt lagren... i oförstånd köpte jag den och körde kanske 50-100 mil, då försvann oljetrycket på låga varv, men den gick annars väldigt bra. Lagren i vevhuset tålde kanske inte den ökade kompressionen?
Så då kom jag över ytterligare en 1600-motor, en AD denna gången. Kostade 750 kr, ja bara en nolla, 750 kr, fungerar jättebra. Men jag flyttade över växelströmsgeneratorn från AD-motorn och sålde den felfria likströmsgeneratorn för 500kr, alltså kostade motorn 250 kr, men klart då fick jag plocka ur den själv ur donatorbilen.
I en trädgård i grannskapet stod det i många år en sönderrostad 1303 av sen årsmodell. För att förenkla historien kan vi säga att det var ett dödsbo, fastigheten skulle säljas, helst utan skrotbil i trädgården (på gräsmattan, jag undrade varför tidigare ägaren ställt batteriet på marken på höger sidan under baksätet, golvet var lika hållbart som ett digestivekex). Jag erbjöd mig att forsla bort vraket, hjulen hade låst sig, så med mycket möda och stort besvär drogs den hem till min trädgård där den skrotades. Grannarna undrade från vilken psykiatrisk institution jag var försöksutskriven ifrån... Hunden undvek bilen då den stank av mögellukt.
Delarna spreds till låga priser till bekanta i lokala VW-föreningen, motor, växellåda och kuggstångsframvagnen behölls till att börja med.
Sedan ville en skrotbilsfirma ha 1000kr betalt för att forsla bort liket, men då ytterligare en VW-kompis behövde en IRS-bakvagn och en fin bak- och framruta fick han vraket mot det att han plockade bort det från min tomt... Tja, kanske ett för stort mått av givmildhet, men jag ansåg att ju fler vwänner som kunde ta del av dessa reservdelar desto bättre var det. Senare såldes framvagnen och växellådan med drivaxlar för mer marknadsmässiga priser, och för dom pengarna köptes det nya tryckluftsverktyg och en ny hylsnyckelsats... Idag har jag bara den motorn med startmotor, generator, förgasare och fördelare kvar... Den är hittills oprövad men går runt utan kännbart glapp. En gratismotor kan tyckas, trots att det krävdes mycket jobb att få hem den och den är oprövad.
Sedan har jag genom åren gjort massvis med dåliga affärer också, det sämsta var en "penselrenoverad" Penta marindiesel, men det kan vi prata om i en annan tråd någon annan gång, eller helst inte alls...
Jag ser på Blocket emellanåt att man säljer diverse VW-motorer, inte sällan är det motorer från släpmotorsprutor eller elverk som avyttras och priserna är minst sagt varierande, säljarna hävdar för det mesta att motorerna har få gångtimmar...
Så att svara på trådskaparens fråga om hur mycket en motor kostar, så "det beror ju på"... Är det någonting som stått utomhus i många år, men "fungerade perfekt när den togs ut 1969" eller är det en motor som är genomgången med alla slitdelar bytta?
Jag menar då att det kan röra sig om en gåva (som i annan tråd på forumet) till "hur mycket som helst".
Mellan båda handens pekfingrar kan väl si så där 2500- 5000 kronor kännas överkomligt för en bevisligen fungerande och komplett motor som inte är genomgången eller renoverad, men då beror det ju också på marknadskrafterna, tillgången styr efterfrågan (som Obelix skulle sagt). Priserna styrs ju av tillgång och efterfrågan. En välfungerande 1600-motor för 250 kr lär nog varesig jag eller någon annan finna igen.
