1

Har en typ 3 (1500-S), som varit avställd i c:a 30-år.

Har för avsikt att få den körduglig och behöver byta tändstift, eftersom motorn går "orent", särskilt tomgången.
Det har gått bra att byta tre stift, men det fjärde "sitter i berg". Vågar heller inte dra för mycket. Gängorna kan skadas eller, att stiftet helt enkelt går av.
Har provat med att förvara tändstiftshylsan i frysen och på så sätt kyla ner stiftet, men det hjälper inte.
Det sägs att motorn inte bör vara varm vid tändstiftsbyte eftersom risken att skada gängorna då skulle öka. Vet inte om detta är sant.
Utrymmet medger heller inte att använda en mutterdragare
Om det vore möjligt att lossa stiftet åtminstone ett halvt varv, skulle man förmodligen med hjälp av en penetrerande olja, som får verka under längre tid (ett par veckor), underlätta losstagningen.
Jag ser ingen annan möjlighet än att värma upp motorn och "kyla ner stiftet" och därmed minska friktionen. Även om det kan vara riskabelt för gängorna.

Är det nån , som har något annat, bra förslag, på detta problem?

2

Har du försökt dra åt lite?

3

hydraulolja blandat med aceton är ett gammalt knep
varm gänga låt ett stearinljus smälta det drar in i minsta
por.

Jag har varken ansiktsbok eller tatueringar.
Finns jag?

4

Intressant tips.
Vet du något om förhållandet mellan hydrauloljan och aceton?

5

Min erfarenhet är diesel olja på blocket runt stiftet låt stå ett par dygn och sen ev knacka med en hammare o ICQ/br ch dorn på stiftets metalldel, lossa sen med 6k hylsa.lycka till.

6

Tack för tipset.
Är det någon, som har erfarenhet av att använda kylspray, på fastsittande stift?

7

Sven-Erik skrev:

Intressant tips.

Jag blandar 50/50 och det brukar funka bra.

Mats Karlsson, Vänersborg.
914 under r̶e̶n̶o̶v̶e̶r̶i̶n̶g̶, utveckling...
http://www.matsgarage.com

8

Sven-Erik skrev:

Intressant tips.

Jag blandar 50/50 och det brukar funka bra.

Mats Karlsson, Vänersborg.
914 under r̶e̶n̶o̶v̶e̶r̶i̶n̶g̶, utveckling...
http://www.matsgarage.com