Originalplåt är mycket bättre än den "billiga" plåten. Så byt inte mer än du behöver om resten är fräscht... Men det går på en tiondel av tiden att byta en "hel halva" än att skrapa underredsmassa, kapa, passa in och fippla med att bara byta en del om karossen lyft och man ska göra en total makeover och lacka om hela chassiet om man ska ha de snyggt och är lite ovan med svets etc. Byta hela halvan är ju väldigt enkelt på så sätt, då är det ju i princip klart för lack och man slipper allt fipplande med underredsmassa och smårostlagning... (har gjort båda).
Lägger man en fals, inte skrapar mer underredsmassa än som precis behövs och inte planerar att lyfta karossen är nog att byta bara den dåliga biten den snabba och bästa vägen...
3000 pix för en halva låter dyrt, nästan i nivå med "gersons splitplattor" som ju sägs vara lika bra som original...
* * * * * * * * * * * * *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)