1

https://www.bildtagg.se/file/4nzby79qtmj1x8m7kileubsgPrecis fått hem sambons första bil inför körkortet som hon förhoppningsvis får på tisdag Default/smile dock så startar bilen ej och ska börja med felsökning. Dock hittade jag denna kabel lös i motor utrymmet

Någon som har en aning om vad den är till? Är dragen tillsammans med oljetemp och tändning till spolen (under förutsättning att det är draget som om bilen är original)

bubbla 1303 73a

2

Bruna kablar brukar vara till chassijord.
jag ser att du har en diagnoskontakt i den bilen och från denna kontakt går det ut en massa olika kablar, ofta litet klenare (0,75mm2) till olika förbrukare i bilen, om det är en sådan så behöver du inte bry dig om den. Dessa är oftast även märkta med små vita streck.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Det ser ut som plåten ovanför avgasröret saknas. Eller så satt den inte där när du tog bilden kanske. Men den vill man verkligen ha på plats innan man kör. Bara ett tips i all välmening!

4 Senaste redigerad av norrby89 (2019-09-19 09:36:28)

Mange skrev:

Det ser ut som plåten ovanför avgasröret saknas. Eller så satt den inte där när du tog bilden kanske. Men den vill man verkligen ha på plats innan man kör. Bara ett tips i all välmening!

antar du syftar på att det annars kommer bidra till ökad motortemp ? eller är det något annat jag missat ?

vi fick tyvärr inte med denna vid köpet och kollade lite fort men hittar inte vart man kan tänkas köpa den ?

EDIT: lyckades hitta ändå Default/smile vi kommer vilja återställa mer eller mindre allt med åren så vill ha med hål för värme och förvärme som dessa men är det samma oavsätt årsmodell/motor?
https://www.vwimporten.se/bubbla-t1/mot … -standard/
https://www.classicvw.se/kylplat-bakre- … ts_id/1950
https://vwcustomspeed.com/produkt/Kylpl … --forvsvar

bubbla 1303 73a

5

Precis, motorn kommer att gå alldeles för varm. Den heta luften från avgasröret sugs in av kylfläkten och tråkiga saker lär hända. Plåten du länkar till är den du/ni saknar, det ska även sitta små tätningar runt förvärmningsrören (de små som går upp) Jag vet inte alla skillnader på typ 1 genom åren men törs då tro att det är rätt som du hittat!  ICQ/br

6

Mange skrev:

Precis, motorn kommer att gå alldeles för varm. Den heta luften från avgasröret sugs in av kylfläkten och tråkiga saker lär hända. Plåten du länkar till är den du/ni saknar, det ska även sitta små tätningar runt förvärmningsrören (de små som går upp) Jag vet inte alla skillnader på typ 1 genom åren men törs då tro att det är rätt som du hittat!  ICQ/br

Okej, packningarna orkade jag inte beställa nu så de får lösas på något smidigt sätt, kommer få lov att täppa igen dom större hålen också då vi behöver se över hela fläktsystemet men det får bli ett projekt i framtiden Default/smile

bubbla 1303 73a

7

Leta upp rätt årsmodell å kolla igenom schemat.

https://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiringt1.php

Bubbla -62
T3 DH -85
Bubbla -66

8

SakLetare skrev:

Leta upp rätt årsmodell å kolla igenom schemat.

https://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiringt1.php

men hur då utan att följa kabeln ? står inget där om vilka kablar som är dragna tillsammans Default/smile samt har kopplingsschema men hjälper inte så mycket om jag inte vet vart andra änden slutar, samt vill inte börja riva allt för mycket än då vi försöker få bilen körbar tills på tisdag när sambon har uppkörning.

bubbla 1303 73a

9 Senaste redigerad av Mr 56 (2019-09-21 22:09:58)

Som kabeln ser ut så borde du ha en tom kabelsko som sitter nånstans i näheten av kabelns räckvidd.

Kolla på tändspolen pluspol.

Jag följde länken och hittade den här på en minut se bild.

Å andra sidan på din bild går det en grå kabeln in i testporten kolla med en ohm meter om det är kabeln.


Har du kollat om du har gnista?
Har du kollat om du har bränsle i förgasaren.

Post's attachments

kabel2.JPG, 178.35 kb, 1291 x 902
kabel2.JPG 178.35 kb, 6 downloads since 2019-09-21 

10 Senaste redigerad av norrby89 (2019-09-21 23:36:17)

Mr 56 skrev:

Som kabeln ser ut så borde du ha en tom kabelsko som sitter nånstans i näheten av kabelns räckvidd.

Kolla på tändspolen pluspol.

Jag följde länken och hittade den här på en minut se bild.

Å andra sidan på din bild går det en grå kabeln in i testporten kolla med en ohm meter om det är kabeln.


Har du kollat om du har gnista?
Har du kollat om du har bränsle i förgasaren.

Nope ända kontakt som den skulle kunna sitta på är - på tändspolen allt annat som är i närheten är fullt. Kan de kanske vara kabel till varvmätare? Ioförsig lär det inte vara original då.

Motorn är nu igång och funkar, problemet jag har nu är defekt vakumklocka och förmodligen en förgasare som behöver ställas in. Denna tråd va mer eller mindre bara om nån viste vart kabeln är till för om de är något värt att återställa eller bara att klippa Default/smile (bilen kommer med åren förmodligen att renoveras upp steg för steg till så nära original som möjligt)

bubbla 1303 73a

11

Det är säkert kabeln som satt på tändspolen och går till diagnose dosan . Det är inte så svårt att mäta med multimeter eller drar helt enkel i kabeln.

T1 splitbuss kombi '64
T1 splitbuss panel '65 'såld'
T2a deluxe RHD ´68
T2b taigagrön ´77
T3 enkelhytt `89