1

Så vitt jag förstår finns det fyra varianter av WBX; 1.9 77hk, 1,9 90hk, 2,1 95hk och 2.1 111hk. Vad är det som skiljer dessa från varandra? Vilka styrkor och svagheter har respektive motor? Vilken är den bästa? Eller är det bättre med luftkylt? Jag tänker nu på driftssäkerhet, hållbarhet, bränsleekonomi mm.

2

112hk är ju pigg och rejäl och man slipper kat. Vad jag fått för mig så är sprutet mindre komplicerat och mindre känsligt mot pajjade ecu osv. Dock lär man köra 98okt om man inte stället om tändningen(och antagligen tappar lite hk).

3

Kort sammanfattat: alla motorvalen är riktigt småusla, alla har smärre små nätta haveriproblem och alla formligen pissar ur sig olja var du än parkerar  ICQ/be

Dock har de luftkylda en lite mer simpel charm så att när den havererar finns det inte lika många grejer att felsöka.
Och de vattenkylda har dubbelt så många hästar (vilket är fortfarande ungefär en näve för få..) vilket gör de lite piggare och sedan har de lite mer saker att felsöka när de havererar. 112hk är känd för att vara starkast OCH för att släppa ut vattnet in i cylindrarna när du tittar åt ett annat håll för en stund. Saknar 30hk.
1.9 (saknar 50hk) är tydligen ansedd som den med mjukast gång. Mjuk gång...? Jag släpper det..
Luftkylda saknar kraft och värmepaket.

Kort sagt: den bästa wbx är väl subarun då..? ICQ/bq

Flame om.. ICQ/az

(Hörde dock nyss av en vän att han en gång i tiden förlorade körkortet i en t3 112 med automatlåda så det går iaf att köra för fort tydligen  ICQ/ag )

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

4

FredrikAssarsson skrev:

Flame om.. ICQ/az

(Hörde dock nyss av en vän att han en gång i tiden förlorade körkortet i en t3 112 med automatlåda så det går iaf att köra för fort tydligen  ICQ/ag )

Alfa då? ICQ/ab

5

Rent strategiskt är det bra att köpa en wasserboxer-diesel med så lite rost som möjligt och byta till annan motor när problemen hopar sig.
Kan rekommendera 112'an annars rätt pigg och 0,9 liter milen nyservad, hade en i många år. Kinkig med oljan ventilerna knackar gärna....
Avgas skall ha flex mellan motorhalvorna på alla boxrar kan dra isönder motorn annars bra att tänka på om du ej kör med original.

Hela Världen är en sammansvärjning mot DIG!
När du har tid att ha roligt har du inte råd, när du har råd har du inte tid så när fxx'n skall du kunna ha det roligt....

6

Haha jo Alfans boxer vet vi ju.. fenomenal effekttopp och ingen botten. Lite tvärtom folkans upplägg på 2.1 112hk med bara botten och ingen topp. Passar iofs väldigt bra i en tung arbetsbil men det saknas liksom fortfarande ett gäng hästar tycker jag - jag har dock tomatlåda som bara är trepetad och den femväxlade dogleglådan passar nog jäkla mycket bättre OCH man kan låtsas att man kör en dogleg Maserati eller Pantera med ZFlåda hehehe ICQ/bq

plaxan skrev:
FredrikAssarsson skrev:

Flame om.. ICQ/az

Alfa då? ICQ/ab

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

7

camperbonde skrev:

Rent strategiskt är det bra att köpa en wasserboxer-diesel med så lite rost som möjligt och byta till annan motor när problemen hopar sig.

Med annan motor, menar du då typ B21? Är det lättare att Volvokonvertera från en med dieselmotor, eller varför ska man välja diesel?

8

camperbonde skrev:

Kan rekommendera 112'an annars rätt pigg och 0,9 liter milen nyservad, hade en i många år. Kinkig med oljan ventilerna knackar gärna....
Avgas skall ha flex mellan motorhalvorna på alla boxrar kan dra isönder motorn annars bra att tänka på om du ej kör med original.

hmm wasserboxer diesel??? diesel fanns väl bara som radmotor dvs inte boxer... eller har jag missat något... ICQ/bw

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(