1 Senaste redigerad av norrby89 (2019-09-19 08:50:08)

Okej har precis skaffat bubbla igen, eller ja sambon har!

Nu till det lilla kruxet att den inte startar, inga täcken på liv alls. Motor går runt, får soppa och gnista. Min fundering är om tändningen behöver ställas? Motorn är nyrenoverad för några år sen går runt som det ska osv.

Det som är på bilen är att plasten på kabeln till kondensator har smält. men har inte riktigt hittat om det kan va felet iom att den får gnista på stiften?  Så min första fråga blir kan det vara kondensatorn även fast jag har gnista och vad gör kondensatorn?

Är det så. Pass enkelt att jag måste ställa tändningen hur gör jag detta enklast utan stroblampa? Tänk er en förklaring som passar ett barn ^^ EDIT: hittade såklart en video nu ^^ men istället för testlampa borde de väll funka lika bra med en multimeter och helt enkelt ställa så fort jag ser att jag får en viss mängd volt på multimetern?

Samt sista frågan är hur jag vet vilken kondensator jag behöver? Plocka bort fördelaren och fanns ingen form av markering eller nummer på den (med vakum)

Är förövrigt en 1600 enkelport vi pratar om.

bubbla 1303 73a

2

Om du skriver i din avatar var du/bilen befinner sig så skall du se att det finns en boxervillmedmänniska i din närhet som kan kolla lite...sas på plats ICQ/bs

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

michaelth skrev:

Om du skriver i din avatar var du/bilen befinner sig så skall du se att det finns en boxervillmedmänniska i din närhet som kan kolla lite...sas på plats ICQ/bs

Yes done! Default/smile men dock fått lite mer kött på benen, va ut en sväng med sambon nyss och får gnista dock orange, så tippar på att kondensatorn som behöver bytas (får ny imorgon så återstår att se om inte annat)

bubbla 1303 73a

4

Orange gnista är Kondning eller tändspole problem.
Kondning är billigast så byt den först.
Gnistan skall vara blå och relativt kraftig.

Tändspolen består av två spolar Primär och sekundär spole.
Brytaren sluts och spänningen bygger upp ett magnetfält i primär lindningen.

När brytaren öppnar kollapsar magnetfältet i primärlindningen och generarar ett magnetfält i sekundärlindningen.
När spänningen stiger till tusentals volt i sekundärspolen bildas en gnista över tändstiftsgapet.

Kondningen då?
Jo den absorberar spänningen när brytaren öppna och då kollapsar fältet snabbare i primärspolen. Och ju snabbare kollaps desto högre späning i sekundärlindningen.

Det är därför gnistan blir gul när kondningen är dålig för då går det "långsamt" ;-)

Som en sekundär funktion så förhindrar kondningen att det bildas en egen gnista över brytarspetsarna, som äter upp dom.
Men primärt är den till för att få primärspolens magnetfält att kollapsa jättefort.

5 Senaste redigerad av norrby89 (2019-09-19 13:26:57)

Mr 56 skrev:

Orange gnista är Kondning eller tändspole problem.
Kondning är billigast så byt den först.
Gnistan skall vara blå och relativt kraftig.

Tändspolen består av två spolar Primär och sekundär spole.
Brytaren sluts och spänningen bygger upp ett magnetfält i primär lindningen.

När brytaren öppnar kollapsar magnetfältet i primärlindningen och generarar ett magnetfält i sekundärlindningen.
När spänningen stiger till tusentals volt i sekundärspolen bildas en gnista över tändstiftsgapet.

Kondningen då?
Jo den absorberar spänningen när brytaren öppna och då kollapsar fältet snabbare i primärspolen. Och ju snabbare kollaps desto högre späning i sekundärlindningen.

Det är därför gnistan blir gul när kondningen är dålig för då går det "långsamt" ;-)

Som en sekundär funktion så förhindrar kondningen att det bildas en egen gnista över brytarspetsarna, som äter upp dom.
Men primärt är den till för att få primärspolens magnetfält att kollapsa jättefort.

Underbart! har precis vart ute i garaget och kollade nu och får gnistbildning i fördelaren när brytaren öppnar/stänger när jag har tändningen på och vrider på fördelaren. Så har jag förstått det du skrev rätt så är det kondensatorn som ska förhindra att detta sker vilket då tyder på dålig kondensator? Samma sak händer även med fördelarlocket och allt på (hör hur de gnistrar till i fördelaren)

bubbla 1303 73a

6

Blir det gnista över brytarna så är det inte bra.
Och kondningen är den första som är misstänkt..;-)

7

Om isoleringen på kabeln har brunnit upp så har du haft generalkortis oftast till följd av att man kopplat sladden från fördelaren på plus på tändspolen. Mät tändspolens ohmtal  mellan plus och minus på tändspolen utan att den är kopplad till något. Ohmtalet skall vara runt 3.5till 3.7. En rejäl kortslutning kan ta död på både tändsplole och konding.

8

Hans Landelius skrev:

Om isoleringen på kabeln har brunnit upp så har du haft generalkortis oftast till följd av att man kopplat sladden från fördelaren på plus på tändspolen. Mät tändspolens ohmtal  mellan plus och minus på tändspolen utan att den är kopplad till något. Ohmtalet skall vara runt 3.5till 3.7. En rejäl kortslutning kan ta död på både tändsplole och konding.

Okej men då borde jag väl inte få gnista alls? Men ska mäta ifall att så fort vi vart och hämtat nya kondensatorn imorgon.

bubbla 1303 73a

9

Du får gnista men på fel ställe. Börja med att LÄSA på vad alla sladdar har för funktion runt fördelaren och förgasaren. Det sitter en hel del tampar på tändspolens plus som lätt kan kortsluta om dom tar i jord. En motor är en väldigt enkel sak. det krävs bensin och gnista och gnistan måste komma vid rätt tidpunkt på rätt cylinder. Svårare än så är det inte. Kollar man att dom parametrarna stämmer så startar säkert motorn såvida den inte skurit.

10

Hans Landelius skrev:

Du får gnista men på fel ställe. Börja med att LÄSA på vad alla sladdar har för funktion runt fördelaren och förgasaren. Det sitter en hel del tampar på tändspolens plus som lätt kan kortsluta om dom tar i jord. En motor är en väldigt enkel sak. det krävs bensin och gnista och gnistan måste komma vid rätt tidpunkt på rätt cylinder. Svårare än så är det inte. Kollar man att dom parametrarna stämmer så startar säkert motorn såvida den inte skurit.

Mjoo kan säga som så att hade det vart en morden bil med samma fel så hade jag aldrig ens rört den ^^ det underbara med bubblor är just det hur pass enkla dom är överlag. men ut i garaget efter lunch när vi hämtat nya kondensatorn och byta den, mäta tändspolen och se över övriga kablar till spolen.

bubbla 1303 73a

11

efter en timme med far min i telefon så visade det sig att tändningen va det inget fel på, förgasaren som ska ner i molekyler då motorn inte får soppa trots soppatryck och fullt flotörhus ! någon som har en bra guide för någon som aldrig förut har rört en förgasare utöver att ha skruvat på tomgången?

bubbla 1303 73a

12

du kan kolla i denna
under bränsle delen https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=23303
/ // M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

13

Visade sig vara att dom kopplat ur choken, justerade den och han hoppa igång direkt, så nu behövs bara en ordentlig justering av förgasaren ^^

bubbla 1303 73a