1

Har en Bubbla, 1300, från 1970, med trummor runt om.
Vid senaste besiktningen så fick jag en 2'a på dålig bromsverkan bak.

Åkte hem, bytte cylindrar, backar, bromsslangar och bromsrören på varje sida.
Men, det går inte att lufta dom nu...

Använder en vacumsug och det kom vätska först, en mindre mängd, och sen ingenting.
Bort med rören och slangarna för att se att det inte var täppt, det gick fint att blåsa igenom dem så det verkar inte vara problemet.
Provade att suga direkt från röret som kommer ur tunneln vid varje hjul, men ingen vätska där heller.

Jo, det finns vätska i behållaren under huven....

Pedalen går hur lätt som helst och det kommer ingen vätska ur rören när man pumpar på den heller.

Har huvudcylindern gett upp då?
Helt plötsligt eftersom det bromsade bra fram och för lite bak innan jag började pyssla med det här gamla möget...

2

Verkar som det bara är huvudcylindern kvar som kan strula.
Om man har en gammal cylinder och trycker den i botten kan det finnas rost i den änden som ställer till det.
Kan du ta loss huvudbroms cylindern och lufta den på bänken?

"ljushuvud"

3

Jag tycker ju också att det bara kan vara huvudcylindern kvar, om det nu inte har blivit stopp i rören efter den på något sätt.
Inte omöjligt att det är rost från hvc som stoppar upp.
Jag rörde i och för sig inte bromspedalen förrän efter att jag inte fick fram någon vätska, men det kanske sögs med ändå.

Tänkte om det var något speciellt med dessa gamla system som gör att det inte fungerar med en vacumsug, tryckluftsdriven?
Men det har fungerat bra på andra bilar.

Dock, eftersom jag inte får fram någon olja nu oavsett hur mycket jag trycker på pedalen så borde det vara något i hvc som gett upp.
Skit också, då blir det nog ingen bubblakörning mer i år.

4 Senaste redigerad av Mr 56 (2019-09-19 12:58:16)

Om det är trumbromsar på den sitter det en ventil inuti som gör att huvudbromscylindern håller lite tryck i systemet.
Men åt andra hållet skall den släppa förbi. så vacumsugning borde inte vara nått problem alls.
Men du har väl tvåkrets på din?
I så fall har du kollat slangarna som går från behållaren till bromscylindern?

"ljushuvud"

5

Det skulle kunna vara stopp i dem menar du, före cylindern?
Smart, det har inte jag tänkt på.
Kollar i kväll!

Att det är tvåkrets antar jag, men vet egentligen inte.
Det går 3  rör från hvc, om jag nu inte minns det fel.

6 Senaste redigerad av Mr 56 (2019-09-22 17:59:34)

Ev kanske kanske slangarna sugas ihop, långsökt men du verkar ha kollat allt annat.

När jag är lat, så brukar jag be en kompis lufta vid cylindern, och jag tar av locket på huvudcylinder håller handen över hålet och blåser mellan fingrarna så det blir nått hektos tryckmed tryckluftpistilen. och då flödar vätskan friskt.
Men man får ta det försiktigt, så behållaren inte spricker....

"ljushuvud"

7

Att trycksätta behållaren fungerade ju fint!
Kom så snällt bromsolja så luftningen gick ju bra.
Tack för tipset!

Nu återstår bara att pedalen sjunker...
HVC, i alla fall, eller läckage någonstans gissar jag.

8

Om pedalen sjunker så är HBC paj.
Det finns en How to avdelning på forumet så att man slipper starta en ny tråd.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Sökt efter hur man får bort hbc, men hittar inget om det just.
Tänkte ju att det ser lätt ut, två bultar, vardera sidan om bromspedalen. Men så enkelt verkar det ju inte vara. Den sitter som berget.
Vad är det jag missar?

Sitter stången som sitter i bromspedalen också fast i hbc, så att den måste bort också?

10

Nej stången är lös i hbc.
Du kan få jucka cylindern i sidled innan den lossnar ifrån torpedväggen.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967