1

Hej!
Jag har en fråga som jag har grubblat länge på. Jag har förgäves sökt på några andra VW-forum och hade mer eller mindre givit upp min fråga, men så råkade jag av en händelse hitta det här forumet.
Jag är inte född i går, inte i förrgår heller utan så där en 75 år bakåt i tiden. Men jag minns på sena 60-talet och tidiga 70-talet. Då fanns det bagagerumshuvar ("motorhuvar") att modifiera sin VW med. En del var rätt snygga, men inte alla, tyckte jag. Huvarna var av glasfiberplast och var helt säkert lätta att montera. Dom var i dom måttligaste och inte så vulgära fallen avsedda att ge en sorts 30 - 40-talsprofil på en VW-bubbla. Och som sagt, några var sevärda och andra var liksom ingen förlust om man inte råkade se dom. Dom gav en ökning av bagageutrymmet på några tiotal liter.
Men helt plötsligt försvann dom ur trafikbilden. Dom sågs inte mera. Detta måste ha varit på tidigt 70-tal och samtidigt avslutades ju produktionen av VW typ 1 (på Europamarknaden) Kan det ha något samband eller var det dåvarande Bilprovningen som ville visa "vem som visste bäst" och förbjöd dom här huvarna? Eller var det kanske någon helt annan orsak?
Jag har sökt bilder på nätet och konstaterat att det är ganska magert med sådant. Det finns några enstaka, men dom tillhör oftast dom icke prioriterat sevärda. Och dom exempel, om dom är någorlunda färska, finns inte i Sverige.
Det kan ju vara värt att notera att jag avser inte att bygga något liknande. Jag har ingen VW-bubbla, men har haft tre stycken på 60-talet. Jag bara frågar av rent historiskt intresse.

2

är det såna här du tänker på?
https://4.bp.blogspot.com/-9Mj2iVCrOds/VWK7Km3D8sI/AAAAAAAA9Zc/bEU7fOiXLLc/s1600/Original-1973-Volkswagen-Beetle-With-Ford-Face.jpg

"ljushuvud"

3

Ja! Tack.

4

Jag skulle tro att dom försvann för att det inte fanns någon större marknad då de flesta tycker dom ser gräsliga ut  ICQ/bm

5

Man behöver inte nöja sig med att modifiera huven

https://www.nairaland.com/attachments/261752_pix201004281540291_jpgffef0c08f17e9c8b55d4c2c6ce2f525d

6

Jag slängde en sån huv i en container i vintras  ICQ/bk

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

7

Det skall du ha cred för Lasslo

8

Minst en firma finns kvar till allas stora glädje !  Finns en Anders i Gävle som säkert vill ha en av varje...   ICQ/ag

NOTICE: BGW Spectre we are still in business and are still producing custom body kits and parts.
Feel free to give us a call for the status of production and parts aviailable at this time.
Telephone: (715) 545-2132, Telefax: (715) 545-2132

https://www.bgwspectre.com/index.html

Post's attachments

beetle 32.jpg, 56.84 kb, 800 x 492
beetle 32.jpg 56.84 kb, 228 downloads since 2019-09-17 

ford beetle.jpg, 71.42 kb, 700 x 491
ford beetle.jpg 71.42 kb, 224 downloads since 2019-09-17 

tow beetle.jpg, 89.3 kb, 800 x 492
tow beetle.jpg 89.3 kb, 220 downloads since 2019-09-17 

vw gasser  x.jpg, 37.17 kb, 480 x 360
vw gasser x.jpg 37.17 kb, 228 downloads since 2019-09-17 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

9

I detta sammanhang förtjänar gengashuvarna ett hedersomnämnande.

https://www.vwheritage.com/blog/2015/03 … rning-vws/

10

Har en glasfiberhuv såsom den på herr Fogg's sista bild. Dock är den rundad i underkant o gjord för 1200/1300... dvs den gamla bubblan. Ser ganska OK ut ändå, tror de såldes genom Bug-In förr.

Sen har jag en huv med MB grill, gammal hög bullmerca grill o väldigt välbyggd i plåt med en 1968-71 huv som grund.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

11

Jag startade den här tråden under hösten 2019 och några av er svarade. Tack för det. Men alla svar gick egentligen runt min huvudfråga om vad som egentligen hände med dessa huvar i Sverige. Ni visade ett antal exempel som i och för sig var intressanta i några fall. Men frågan kvarstod, varför ser man inga sådana i vårat land i dag?

Som av en händelse hittade jag den här sidan: https://sfro.com/index.php/tips-fakta/b … sregler-mm
Jag misstänker att något av svaret finns i länken. Dåvarande Trafikverket (det hette något annat på den tiden) krävde att bilarna skulle krocktestas? Trafikverket "Vet ju allt, har sett allt, har hört allt, kan allt, har varit överallt, varit med om allt, allt, allt, allt!"
I det läget kanske det var enklast att skruva tillbaka originalhuven i stället? Därför ser man inga sådana (fejkade) huvar i dag i Sverige.
Men i t.ex bilismens hemland och samtidigt världens största billand finns dom och saluförs (om man kollar era länkar tidigare i tråden).
Har jag rätt?

12

Anledningen är väl att folk tycker de i allmänhet är asfula. Dock är det ju några som är lite bättre än andra. De flesta ligger på nån soptipp, tror jag.
Jag har 2, men jag har ingen bubbla att sätta dom på...

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

13

Jag måste börja med att det är lite märkligt att du ställer en fråga och inte förrän mer än ett halvår senare kommer på att du måste ta reda på vad för svar du fått? Vad hände?

Men nåväl, jag tycker nog att du fått svar på din grundfråga även om diskussionen sen levde vidare ett tag till. Vilket är ett väldigt gott betyg åt forumet, mer diskurs till alla! ICQ/ay  GB skrev ju precis det som 25hp nu instämde i och kanske var det så uppenbart för så många av oss att vi inte ens bemödade oss att ge vår röst åt den uppfattningen, men att du kanske hade behövt det? För även jag är av uppfattningen om att det är ett riktigt nerköp visuellt, som sagt, de ser förjäkligt ut. ICQ/be

Kanske är vi alla här partiska, men denna bilbyggartrend är inte den enda som dött ut. Men skulle du rulla in med en folka med slik huv, flakelack, kanske scallops, krossad plysch och kromade fälgar på en träff, så skulle du säkert få många uppskattande kommentarer, men mer för bilen som helhet och fräckheten att våga göra annorlunda, men inte för huven i sig.

Det där med krocksäkerhet tror jag inte en sekund på. För gamla bilar finns inte samma reglemente och även om så vore fallet, hur skulle isf en buggy kunna åka runt på vägarna idag? De fordonen överlever för att folk faktiskt tycker de är balla/vackra/kul, vilket ju inte är fallet med plasthuvarna som diskuteras här. Att det finns allt möjligt i the US of A är ju föga förvånande. På en större marknad finns plats för fler smala nischer, det är väl ändå en ganska grundläggande marknadsekonomi?

Det är mina åsikter i ämnet. ICQ/bf  ICQ/bv

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

14

Tack Kee! Du svarade faktiskt lite på grundfrågan: Vad hände med huvarna? Varför försvann dom? Du har en hypotes om att dom borde inte vara förbjudna, men är inte efterfrågade. Jag kan godta det som ett svar.
Dom flesta andra svararna visade bilder på vulgära skapelser. Den enda som jag med några små förbehåll skulle kunna tänka mig är den första blå huven. Dom andra exemplen kan jag, liksom ni andra vara utan. Nu har jag ingen VW så det är lika inaktuellt som för ett halvår sedan. Och att jag tog upp tråden efter ett halvår beror på att jag nyligen av en händelse hittade länken från SFRO.
Och det är som jag sa i första inlägget, jag har ställt frågan på en handfull andra forum och fått noll svar.  Det var först på det här forumet som det gav lite reaktion. Heder åt Boxerville! Jag kommer att fortsätta titta in här då och då.

15

Jag tror att dom ligger i lador och förråd tillsammans med en massa Amazon-L88-scoop och PV-bakluckor med vingar och ett och annat odefinerbart kjolpaket... ICQ/ag

Buy the ticket, take the ride... - HST

16

Löf skrev:

Jag tror att dom ligger i lador och förråd tillsammans med en massa Amazon-L88-scoop och PV-bakluckor med vingar och ett och annat odefinerbart kjolpaket... ICQ/ag

....och då så klart som en potentiell guldgruva, jag spår en kommande retroplast-trend efter trenden orört originalskick (läs rost) som föregicks av trenden tok-renoverat ICQ/ag

17

Ja nu är det bara att slå till och börja bygga  ICQ/ay  ICQ/bp
https://www.tradera.com/item/428991890

VW typ 3 1600 TLE 1971