Monterade du själv cabben?
Har du monterat solskydd, i så fall vilket fabrikat?
Tänkte inhandla till min -65 cab nämligen..

378 2019-06-01 10:48:35 Senaste redigerad av Regnander (2019-06-01 10:50:05)
Ojojoj vilket perfekt stuk, sitter ju helt underbart på backen! Vilken däckdimention kör du med och hur mycket är framvagnen kortad?

Typ1 Bubbla Restolooker -57
Typ 2 Splitbuss - 60
Har fortsatt med lite mer smått och gott.
Yttre skraplister fanns men i ett bedrövligt skick, nytt gummi inhandlades, listerna poleras och riktas, tyvärr har man varit uppe och slipat på dom så de blir lite flammiga men ganska raka ändå. Invändig plåt är obefintlig, finns någon cm jag kan malla ifrån.
Har provmonterat ventilationsrutorna, skall beställa lite nytt gummi, det som sitter i ramen, tyvärr saknas ett av låsen. Gissar att det är samma som på någon folkvagn med tak...
Satte även dit några extramätare, tack Banco för en fin hållare! Mittinstrumentet är ett gammalt vdo medan de andra är nya no-name, de skall dock bytas till tidsenliga oljetemp och -tryck. Vad man sitter och tittar på dom hela tiden nu när man kör... Konstaterar att oljan blir lite väl varm när man kör sakta, hm... ska montera oljepumpslock med oljefilterhållare för lite mer volym och såklart rening borde kunna hjälpa en del...
fredde_f: Har gjort montage av hela cabben själv. Svårt? Nja... Tålamod och tidskrävande, detta är mycket mer som att klä om en gammal stol än att "bygga bil". Köpte prylarna av Topntrim. Det har funkat klockrent:) Skall köpa deras cabskydd också. Solskydden ligger till sig, blir nog nya men de kromade stängerna de sitter på är så fula så jag tillverkar nog två nya först.
Regnander. Kör med 175/65-15 bak och 145/65-15 fram, 5,5" breda fälgar men olika et. Minns inte et:t men breddar mer utåt bak än fram. Framvagnen är en grubenwerks tror den är 70 mm avsmalnad. Bilen är lite låg att köra med men funkar för det mesta riktigt bra, kanske men bara kanske höjer jag den ett inre snäpp bak.
Johan W: Ja 3d-skrivare är ju helt otroliga prylar. Vi använder dem för att testa koncept på jobbet, tänk när gemene man kommer kunna skriva ut i metall:)
Med vänlig hälsning Mikael
Tackar
nä höj den inte, låt det ta i lite här å där 
/Stefan
Typ1 Bubbla Restolooker -57
Typ 2 Splitbuss - 60
381 2019-06-03 12:51:59 Senaste redigerad av Mr 56 (2019-06-03 12:52:09)
Låset är bara att plocka från en sedan, eller köpa nya.
Så sakteliga börjar skraplisterna ta form. Kommer att göra kläm-listen i rostfritt, får bli laserskuret utifrån en cad-fil. Får försöka hitta dimensionen någonstans på de fyra listerna, det mesta är sönderrostat. Sen ska de ju nitas ihop med krom-listen och skraplisten där mellan dom. Rörnit i mässing skall det vara också;)
Det där med extramätare är ju ett gissel, sitter ju bara och tittar på dom, hehe. Nejdå så illa är det absolut inte men jag har konstaterat att oljan blir väldigt varm. Därav denna lilla uppläggning av grejer. Satte i stålpumpen med slätt lock. Pumpen till filterhållaren fick inte plats på bild... Det blir ju lite mer oljevolym med filter så tänker testa denna kombo också.
Sen läste jag att en mindre remskiva höjer tempen med ca 10° så Porscheskivan får jag väl använd på en annan motor.
Den motorn kommer hamna i något annat men det, det är en helt annan historia;)
Mr 56, blir att leta lås till vent-rutan då, lär bli lättare att hitta än om det var cabbe-specifikt.
Regnander, blir en höjning på ett inre hack bak. Kommer knappt märkas förutom på körbarhet, är rädd om mitt gamla empi-ormbo;)
Jag tog en fullstor remskiva, man behöver spara på graderna. Och bra med listerna. Behöver du några mått så kan jag kolla på mina gamla. Jag satte i nya från VAG -96. På den tiden tror jag att de kostade 700 kr/st.
Säg till om du behöver mått
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966
Måste ju visa att det händer något här också om än små steg. Blev stödjande plåtar i rostfritt och sen hittade jag en vettig rörnint i mässing. Fyller hålet utan att bygga. Jösses vad repiga dom ser ut i närbild, lite blankare på håll iaf, däremot har man varit på och slipat på dom och givetvis, på en del ställen, repat sönder den tunna beläggningen (krom?) på aluminiumet. Däremot är dom nästan helt utan bucklor. Så dom får hänga med. Listerna är WCM med bra passform. Vet att de säljer nytt med list och allt, har dock aldrig sett några på riktigt:)
All for now:)
385 2019-09-15 19:29:48 Senaste redigerad av Karmann67 (2019-09-15 19:30:16)

Blir bra det där
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966
Tack Christer:) Idag lämnade jag två block för arborrning. Ett till min 1641 som sitter i cabben och ett till min 1835 som ska;)
Då sitter en på plats. Mycket pill när man inte vill köpa nya, de finns ju faktiskt från WCM.
Frånsteg från original: Rostfri stödlist och små karossmuttrar runt originalhålen tidigare var det bara draget rakt i plåten. Tack Christer som fyllt i kunskapsluckorna när mina fragment av stödlist inte kunnat ge svaren...
Sagt det förut å säger det igen. Karmann var inte lite busiga med sådant som inte syndes:) Men vilka designer de gjort!!!
Så vad skall ske i vinter då?
Lister och rutor i. 100% funktion på detta (mkt justering är det) Fixa till det sista på cabbe-toppen. Få in lite mattor invändigt.
Höja ett inre hack bak, fixa en läcka från v-lådan. Bygga ny botten till 1641:an, ska man sätta Okrasa nållagerveven i denna motor tro, hm:) eller iaf en motviktsvev, vi får se. I-landsproblem så det förslår. Stoppa dit en original ljuddämpare med sånna goa slutrör som du har Christer:) Leta efter gamla vdo-mätare till min lilla konsol. Kanske sätter på ett extraljus till då Banco hade ett likadant Maschal-fäste som jag har.
Sen hoppas jag hinna med ett par nedcabbade turer till innan det blir för kallt:)
Riktigt stiligt! Och med rostfritt lär det hålla för evigt!
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966
Hur menar du med karossmuttrar? Är en kommande operation för mig med nämligen
WCM? 
Fredde_f kan ta bild på dom men tänk dig en miniatyr av de som sitter i innerskärmen på exempelvis en äldre volvo, golf ed. De jag har passar för en 3 mm plåtskruv. Blir mkt starkare än att bara dra igenom plåten. Går ju även att byta om man skulle råka göra gängpaj...
West Coast Metric, gör i mitt tycke vettiga grejer till bl a cabbarna gummilister od. Tror jag handlade detta på Dalhems...
Det är många som berömmer vcm och deras gummilister.
Jag var där 92 och det är inte många företag kvar från den tiden. Så något rätt gör dom tydligen.
Fredde_f kan ta bild på dom men tänk dig en miniatyr av de som sitter i innerskärmen på exempelvis en äldre volvo, golf ed. De jag har passar för en 3 mm plåtskruv. Blir mkt starkare än att bara dra igenom plåten. Går ju även att byta om man skulle råka göra gängpaj...
West Coast Metric, gör i mitt tycke vettiga grejer till bl a cabbarna gummilister od. Tror jag handlade detta på Dalhems...
Snyggt! Gör gärna det 
Så här ser clipsen ut. De är 12 mm långa och passar klockrent till 3 mm skruvar. Minns inte riktigt var jag köpt dem kan vara Wurth. De har jag klämt över kanten och hålet. Ger mycket bättre "drag" än att bara dra i plåten. Såg annars att biltema hade sortiment med sådant. Har köpt deras korgmuttrar och de har varit kanon. Skruvarna är iaf wurths och 3 x 12 försänkt stjärn. Verkar som karmann används sig mycket av just Försänkt stjärna, diameter 3 mm med lite olika längder. Fördelen med wurth är att man kan köpa styckevis.
394 2019-09-23 20:54:28 Senaste redigerad av Mr 56 (2019-09-25 06:47:40)
De heter plåtmutter googla det så finns det massor.
Hittade dom för ett tag sen när jag letade efetr starlock brickor, och inte visste vad dom hette.
Toppen
tack 
Högtalarclips kallar vi dom på jobbet, finns ett antal olika storlekar vi använder dom till allt möjligt...
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Kärt barn=många namn:) Tack för hjälpen med benämningar, blir ju lättare att hitta ju fler namn man känner till.
Oavsett vad de heter eller kallas så funkar dom kalas även till detta, karossplåten är ju ganska mjuk för att köra plåtskruv i.
Håller på och städar lite i verkstan, vad glad man blir när man hittar lite nya original-skruvar i en liten låda.
Motorn är en 1600 enkelportare och det är ett litet sidospår, får vi se var den hamnar så småningom:)
Nu väntar jag med spänning på de två blocken!
Allt gott!// Med vänlig hälsning Mikael
Jaha vad händer här då?
Sonen och jag var ute och fotade lite, stötte även på en annan VW-tok:)
Nja inte så mycket, glider runt lite när det är väder och finns tid. Vinterns jobb, som gick in i ett intensivt steg när det inte blev Fan Fest.
Då rev jag ur motorn istället. Har under vintern byggt en ny botten med ett AR-borrat block och en gammal johnnys speed and chrome motviktsvev, köpte en w90 engle-kam. Plockade över kolvar cylindrar toppar och förgasare från den förra motorn, köpte ett gene berg gaslänkage och monterade till mina weber 36 IDF:er. Funkar kalasbra och är både stark och varvvillig. Håller dock fortfarande på och kör in motorn. Monterade också ett original avgassystem men med lite "fetare" slutrör. Tröttnade faktiskt på ormboet eller iaf ljudet från det...
Bilen har även blivit höjd ett inre snäpp bak.
Ja men vi tar väl ett par bilder till:)
Nu när denna börjar bli klar, ehm blir dom någonsin det, ja eller iaf tillräckligt klar för att kunna njutas av på sommaren och småpillas med på vintern, ehm våren, ehm sommaren...
Nu kliar det i fingrarna att ta tag i en kompis till denna och då med tak:)
Snyggt