1

Har laddningsproblem med dotterns 12 v -69 bubbla med likströmsgenerator då den laddar dåligt på dom högre varven. Har tagit tummarna ur och skaffat fram en s.k. multimeter men vet inte om jag gör rätt vid försök till mätning av generator och laddrelä vore tacksam om någon mer kunnig kunde instruera mig var jag sätter kontakterna
så det blir rätt värden visade på generatorn och reläet.

2

Jag skulle mäta på Batteri polerna och se vad som visas där.
Sen på B+ på laddreläet (kabeln som går till Batteriet) för maätranes pluskabel och hålla mätarens minuskabel nånstans på generatorn.
Först me dmotorn av, sen gående på högre varv

De mätvärdena bör vara rätt lika.

Om inte så kolla alla anslutningar.

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1675070.jpg

D+ på generatorn är den spänning som kommer ut på B+ på reläet och vidare till Batteriets pluspol.

"ljushuvud"

3

Om du vill ha det på svenska  finns det ( under el delen)
Här https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=23303
finns även en El grupp här på bw som har massa smarta gubbar
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

Well, well nu har jag gjort mätningar enligt instruktionerna ovan. Vid första mätningen fladdrade displayen vilt mellan 6.5- 12.75 oavsett var jag valde att mäta.
Tog då lös reläet för att kolla det under om nåt var avbrunnet och upptäckte då en jordkabel fäst vid reläet som var löst åtdragen drog åt den och vips så stabiliserades
värdena på multimetern till emellan 12.75-14.25 beroende på varv och laddlampan slocknade. Felet avhjälpt tänkte jag men efter att bilen stått på tomgång nån
minut så tänds lampjäveln igen vid c:a 1800-2000 rpm. Är ingen stjärna direkt på nåt och absolut inte på bilelektronik så alla tips utöver dom jag redan fått är mer än
välkomna.

5

12.75-14.25 är ju Ok.

Klassikern är ju fläktremmen.
Kostar inte mycket att byta.

Om du byter rem så kan du snabbkolla generatorn.
Ta av remmen.
Lossa kablarna från reläet.
Koppla en pluskabel från batteriet  till D+, sen jorda DF kabeln mot generatorn.
Generatorn skall nu snurra med rätt god fart tyst och fint. Kolla i luftspringorna om det gnistrar (ska inte göra det).

Om den gör detta, så är reläet misstänkt..
DVS om alla kablar och dess anslutningar till batteriet är fräscha och fina.

"ljushuvud"

6

Ok jag gör ett försök med det så återkommer jag. Fläktremmen är helt ny by the way liksom batteriet
kollektorn eller vad det heter har en kompis som är bilmek rengjort åt mig grundligt och han kan inte heller
känna några glapp i generatoraxeln lite merinfo bara.