1

Härom dagen tänkte jag koppla in mitt intervalltorkarrelä då jag haft det liggandes en längre period, men när jag kom till installationen fick jag inte till det. Och jag tänkte härmed försöka reda ut vad jag kan ha gjort för fel. Försökte hitta info på nätet, men just den dagen låg "thesamba" nere och där verkade det finnas en del info.

Idag när jag kollar upp detta igen, så går sajten att komma åt och det finns en tråd där som främst avhandlar sen bays kopplingsschema,men i ett inlägg nämns även hur det ska kopplas för tidig bay, kopplingsschemat gäller för en 71, men verkar vara samma även för tidigare modeller:

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1164055.jpg

Men när jag kopplar det så funkar det inte och frågan är vad jag gjort för fel? Nu minns jag inte exakt hur torkarna betedde sig och jag får väl anledning att återkomma till detta när jag är vid bussen nästa gång, men tills dess tänkte jag skaffa mig lite mer kött på benen som man säger.

En bra förklaring (som jag även lyckades mäta mig fram till) nämns i tråden:

The control has a SPDT relay inside, where 53m is the common pole, 53s is the normally closed contact, and 30/31 is the normally open contact. 15 and 31 are power and ground to the control.

53m is normally connected to 53s. When an intermittent wipe is desired, the control activates its relay, connecting 53m to 30/31 instead of 53s. This starts the wipe. The control deactivates its relay before the wipe is complete, returning 53m to 53s . Power from the park switch via 53s completes the wipe.

Mot denna bakgrund känns det som att det måste gå att få till det, även i en tidig bay?

Eventuellt skickar jag ett PM till användaren "telford dorr" om vi inte kan komma fram till ngt vettigt här. Han verkar införstådd i reläet.

Tack på förhand!

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2

vill minnas hade ett sånt på en lånad saab99 och där gick torkaren
halva varvet stannade och sen efter tidsintervallen utgått åkte ner igen
osv. knepigt ICQ/bl

Jag har varken ansiktsbok eller tatueringar.
Finns jag?

3 Senaste redigerad av lisswandt (2019-09-02 17:32:24)

Har oxå ett sånt relä som ska kopplas in i en early.Så hittar du info om de så får du gärna dela med dig:)

Das Auspuff #9

4

Ume: Jag lyckades också med någon sådan felkoppling som du beskriver och jag försökte tänka ut logiken bakom det.

Lisswandt: Självklart delar jag med mig av infon om jag kommer till någon slutsats. Men pröva att koppla på ovanstående sätt och se om du lyckas, men det är kanske ett tag kvar tills det finns någon ström alls i bussen? (Jag vet hur det kan vara)

Om jag läser schemat ovan rätt och tolkar funktionen hos reläet rätt, så innebär reläets funktion att "parkering jord" får en tolvvoltspuls när reläet slår till. Detta har jag för mig, ger ingen effekt alls. Enligt anvisningen från Hella så finns det två sätt att ansluta reläet beroende på om motorn är pluskopplad eller minuskopplad, jag har prövat båda:

https://sep.yimg.com/ca/I/classicgarage_2272_432616439

Men utifrån beskrivningen av reläets funktion i citatet ovan, så får jag den rimliga inkopplingen till att bli följande i en early bay:
https://i.postimg.cc/RVgVF03Z/kopplingsschema-intervalltorkarrel.jpg

Men då gissar jag att man får intervalltork på "läge 1" på strömbrytaren och även om det är bättre än inget intervalltork alls, så vore det ju bäst om man får funktionen så att reläet jobbar oberoende av originalbrytaren. Så att reläet sköter intervalltork när det slås på och när man behöver mer ös, så snäpper man igång torkarna med originalknappen och såldes har två lägen till.

Annars väntar vi på Björn J's inflikningar i debatten! ICQ/ah

5

Får prova:)tack så länge:)

Das Auspuff #9

6 Senaste redigerad av Björn J. (2019-09-06 13:53:42)

Trådskaparen undrade varför jag ännu inte kastat mig in i denna fråga... Tja... jag vet inte.
Kanske för att jag inte riktigt förstod Hellas schema här ovan.
Väldigt generellt kan jag väl säga som så att en puls från ett intervalltorkarrelä, eller "torkarrobot" skall påverka torkarmotorns lågfartsanslutning 53b inte 53 som är den snabba hastigheten, men det kan ju vara en smaksak, om man vill ha snabba torkarviftningar vid intervall eller mer normala, subjektivt kan jag ju tycka att torkarbladen blir mer effektiva när de sveper över rutan i långsam takt.

Men följ Hellas instruktion nummer 1 för bilar med pluskontrollerad torkarmotor men med inkoppling på 53b istället.
Rör inte självparkeringen 53a eller kortslutningsbromsen 53e (den kretsen kopplar bort inspänningen och kortsluter motorn så att den stannar någorlunda abrupt, utan den kan torkarna fortsätta att gå över parkeringsläget i alla oändlighet, eller i alla fall så länge som man har spänning i batteriet).

Jag är dock tveksam.
Jag hade gjort så här, jag hade anslutit relät till + och - enligt schemat, sedan satt igång det och med en voltmeter/multimeter letat reda på vilken anslutning som den positiva pulsen kommer ut på och sedan anslutit den till torkarmotorns 53b

Det lättaste är ju att följa DIN 75 552.

30 Batteri, plus
15 Tändning och dagsförbrukare (det vi vanligen kallar för "plus från tändningslåset")
31 Batteri, minus (chassijord)
53 Vindrutetorkare, helfart
53a Vindrutetorkare, självparkering
53b Vindrutetorkare, halvfart
53c Vindrutetorkare, eldriven (?)
53e Vindrutetorkare, bromsledning

Jag vet inte om du blev klokare av detta, det blev inte jag hella/heller... ICQ/be

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

7 Senaste redigerad av kee (2019-09-06 17:58:14)

Tack för att du tog dig tiden Björn.

Jag har ju inte läge att testa här där jag befinner mig nu 13mil från bussen, men jag kan ju spekulera lite.

Jag gjorde just såsom du föreslog, mätte med multimeter och vill minnas att jag kom fram till samma konklusion som det engelskspråkiga citatet här ovan redogör för. 53S och 53M är NC (normally closed) medan när en puls ges av reläet slår det över från 53S till 30/31, med andra ord kan reläet sägas vara växlande mellan 53M och 53S eller 30/31, där den första kretsen är NC och den andra NO (i mina lekamannatermer). Jänkaren måste haft fel när han angav 53 som den långsamma kretsen och 53b som den snabba? I vilket fall som helst håller jag med om att man ill ha intervallet på den långsamma hastigheten. ICQ/ay

Egentligen vill man ju ha reläet till att jobba oberoende av originalbrytaren, så att man på så vis har tre hastighetslägen och slipper uppoffra ett av de ursprungliga lägena för ett intervalltork. Men om det är det enda sättet att göra det på får det bli så.

Korrekt inkoppling för ett relä som fungerar oberoende av originalbrytaren borde då se ut såhär?
https://i.postimg.cc/7hxL8J2Q/kopplingsschema-intervalltorkarrel-1.jpg

Det märkliga är att jag kan svära på att detta var ett av de första sätten jag prövade, men jag minns inte längre alla resor.

Jag ska titta på detta nästa gång jag är vid bussen och mäta igen, men nu har jag lite mer info iaf.

Tack! ICQ/bf

8

Om Du i stället hämtar plus 12 från läge slow på omkopplaren så aktiveras intervallomkopplaren när Du startar läge slow, men bara om Du vrider på ratten.
Dessutom avaktiveras intervallen när Du går över i läge fast.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969

9

Det blir då som i mitt förra förslag?

Såhär har jag förstått reläets funktion (men jag kan ha fått allt om bakfoten?):

https://i.postimg.cc/HxfWXzMs/rel.jpg

10

Piraten skrev:

Om Du i stället hämtar plus 12 från läge slow på omkopplaren så aktiveras intervallomkopplaren när Du startar läge slow, men bara om Du vrider på ratten.
Dessutom avaktiveras intervallen när Du går över i läge fast.

Ja så är det nog tänkt, men det låter, tycker jag, som en dum idé.
Bättre att låta original torkarspak eller strömställare sköta sitt och manövrera automatiken med ratten på torkaroboten.

11

kee skrev:

Det blir då som i mitt förra förslag?

Såhär har jag förstått reläets funktion (men jag kan ha fått allt om bakfoten?):

https://i.postimg.cc/HxfWXzMs/rel.jpg

Jaha. ja du är nog inne på rätt väg. Måhända skall du i din skiss byta plats på 53M och 30.
Sedan kan man kanske tycka det är märkligt att utgående anslutningar inget heter 57 och 57b, men koppla 30 till plus över säkring och 53M till lågfartsanslutningen på torkarmotorn 53b. Då borde ju torkarroboten fungera oberoende av torkarspaken, och vice versa. Det kan uppstå en konflikt om det regnar väldigt mycket och du kör torkarna på max hastighet samtidigt som torkarroboten är inkopplad, var gång den ger puls kan det hända att torkarmotorn rycker till, då båda borstarna (=kolen) är/blir spänningssatta.

Som en anekdot eller någontingen, kan jag berätta att jag i min båt har tre stora vindrutor, när jag köpte den var bara den mittersta försedd med en parallelltorkare. Det var inte tillräckligt, så två torkarmotorer till inköptes, kopior av "American Bosch". Dessa ville jag kunna manövrera med endast en torkarrobot och en strömställare. Det går inte att göra hursomhelst då kretsen för parkeringsläget ställer till det. Ja det fungerar om alla tre motorerna går 100% synkront, men det gör dom inte, så ihopkopplat triggar självparkeringarna varandra så det slutar aldrig att torka. Därför blev det en lösning med sex relän (kopplat för två hastigheter), ja jag hade tre dubbelrelä, från en återbyggd rallybil, hemma som jag använde. Det hade säkert funkat även med en diodkoppling, men då kablarna från säkringsdosa till strömställare tillbaka akterut, upp genom kabelkanal under innertaket och fram till de i ovankant av vindrutorna monterade torkarmotorerna är lång, sex till sju meter, så blev det en relälösning. Torkarroboten är en timermodul från Kjell och Welleman, https://www.kjell.com/se/produkter/el-v … ats-p87314, valde att ställa in den på ungefär 10 sekunder, men med en kombinerad potentiometer/strömbrytare hade jag kunnat fixa variabel tid, som det är på din Hella.